Pokémoni v McDonaldu? Přichází prodejní revoluce

Mobilní hra Pokémon GO

Mobilní hra Pokémon GO Zdroj: Stepan Bruner, E15

Mobilní hra Pokémon GO se během pár dní stala světovou senzací, po světě ji hraje již 21 milionů lidí. Rovněž její spuštění otřáslo tokijskou burzou, když akcie společnosti Nintendo zažily rekordní růst. Otázkou dodnes zůstávalo, jak chce obrovskou popularitu tvůrce hry, společnost Niantic, proměnit v zisk. První plány už pomalu získávají jasnější obrysy.

Hra Pokémon GO, dostupná na platformách Android a iOS, je pro všechny uživatele ke stažení zdarma. Hráči si však mohou zaplatit za vylepšené herní prvky, které jim zážitek s pokémony zatraktivní, případně také usnadní. Tuto možnost jistě velké množství hráčů nevyužije, proto Niantic chystá další způsoby, jak na hře vydělat.

První náznaky objevil australský student Manu Gill. V jedné ze složek hry objevil její zdrojový kód. Ten se na první pohled může jevit jako nesmyslná masa čísel a písmen, Gill v něm však nalezl jméno jedné známé společnosti. Tou je McDonalds, populární řetězec fastfoodových restaurací. Další uživatelé na sociální síti Gillův nález potvrdili, podle nich se v jednom ze skrytých souborů nachází také logo americké společnosti.

Zdrojový kód hry Pokémon GO, který obsahuje zmínku o řetězci McDonalds

Zdrojový kód hry Pokémon GOZdrojový kód hry Pokémon GO | Bryan Menegus

I když se na první pohled spojitost mezi pokémony a hamburgery může jevit jako zvláštní, v souvislosti se slovy ředitele Nianticu Johna Hankeho začíná dávat smysl. „Jedním z pilířů našeho obchodního modelu je koncept sponzorských míst,“ prozradil Hanke pro Financial Times. Na podobném principu fungovala i minulá hra společnosti, Ingress.

Co to tedy pro hráče znamená? Podle veškerých důkazů především to, že je hra zavleče do obchodů či restaurací, které Nianticu zaplatí. Společnost pak do jejich provozovny umístí důležitá herní místa, kolem kterých se hráči srocují. Těmi mohou být především takzvané gymy (tělocvičny), o které mezi sebou jednotlivé týmy bojují.

Až tedy příště budete hledat po městě nějaký gym, který chcete ovládnout, je pravděpodobné, že vás zavede do světa hranolek a hovězího masa. A pokud tento model Nianticu opravdu zafunguje, společně s dalšími hráči v McDonaldu také poobědváte.

Ve své minulé hře Ingress společnost Niantic podobně umisťovala takzvané portály. Američany tedy mohla hra zavést například do provozoven firem ZipCar, Jamba Juice nebo Verizon. Šanci využila také německá větev společnosti Vodafone, která za sponzorský poplatek nechala umístit portály do svých poboček po celé zemi.

Otázkou tedy zůstává, zda se podobné příležitosti chytí také čeští podnikatelé. Zatím ale není hra Pokémon Go dostupná v České republice, budeme si tedy muset počkat několik týdnů.

Přesto, že si s Nianticem sponzorskou spolupráci nedohodnete, neznamená to, že vaše podnikání nebude hrou ovlivněno. Společnost totiž umisťuje gymy a ostatní herní body i do prodejen a podniků, které s hrou nijak nespolupracují . Zatím se k tomu podnikatelé staví různě. Někteří doufají, že jm návštěvnost zvýší tržby a zdarma poskytne reklamu, jiným vadí hráči, kteří pouze uloví pokémona a odejdou.

Hra Pokémon GO funguje na principu takzvané rozšířené reality, kterou hráč objevuje pomocí fotoaparátu ve svém mobilním telefonu. Ten mu ve skutečném prostředí zobrazuje virtuální postavičky, předměty a záchytné body. Hráč tedy hraje hru přímo ve svém okolí, ne pouze na obrazovce mobilního telefonu.