Poslední cesta příšery z Kaspického moře. Obří ruský ekranoplán doplul do muzea

Poslední cesta ruského ekranoplánu MD-160

Poslední cesta ruského ekranoplánu MD-160 Zdroj: profimedia.cz

Poslední cesta ruského ekranoplánu MD-160
Poslední cesta ruského ekranoplánu MD-160
Poslední cesta ruského ekranoplánu MD-160
Poslední cesta ruského ekranoplánu MD-160
Poslední cesta ruského ekranoplánu MD-160
12
Fotogalerie

Jediný ruský ekranoplán, který byl vyzbrojen raketami, se po desítkách let vydal na plavbu. A zároveň šlo o jeho poslední cestu. Stroj, který měl mít řadu výhod ve srovnání s konvenčními loděmi, nikdy nenaplnil očekávání. Nyní zamířil do muzea.

Ekranoplány jsou stroje na pomezí letadla a lodě. Zařízení, které vypadá na první pohled jako letadlo s nezvykle krátkými křídly, létá díky takzvanému přízemnímu efektu. Stroj startuje z vody, a když dosáhne dostatečného tempa, vznese se a pohybuje se vysokou rychlostí několik metrů nad hladinou.

V dobovém sovětském tisku byly ekranoplány představovány jako ničitelé letadlových lodí. Díky tomu, že se nepohybují ve vodě, měly být nezjistitelné pro sonary, let těsně nad hladinou zase komplikoval jejich zachycení radarem. 

S ekranolány začal Sovětský svaz exprimentovat v 60. letech. Vznikl první velký stroj a s ním se také objevila přezdívka „příšera z Kaspického moře“.

Vývoj třídy ekranoplánů s označením Lun začal v 70. letech. První z nich, označovaný jako MD-160, armáda dostala v roce 1987. Šlo o skutečně majestátní stroj.

Prohlédněte si fotogalerii:

Pokud MD-160 zařadíme mezi letadla, bylo ve své době nejtěžším letadlem na světě. Pohánělo jej osm proudových motorů a maximální rychlost činila 550 kilometru za hodinu.

Na stavbu dalších ekranoplánů třídy Lun už ale nedošlo, po rozpadu Sovětského svazu vyschly zdroje. Vojenské akce se jediný stroj svého druhu nikdy nezúčastnil a na konci 90. let jej ruská armáda vyřadila ze své výzbroje. Dochovalo se jen minimum snímků zachycujících ekranoplán MD-160 v provozuDochovalo se jen minimum snímků zachycujících ekranoplán MD-160 v provozu|Archiv ruské armády

Od té doby ekranoplán chátral v přístavu Kaspijsk na březích Kaspického moře. Až doteď. Před několika dny MD-160 odrazil od břehů, aby se vydal na zhruba sto kilometrů dlouhou pouť do města Derbent. Do vzduchu se už nepodíval, po celou dobu čtrnáctihodinové plavby jej táhly remorkéry. Po nezbytné údržbě bude ekranoplán vystaven v tamním muzeu.

Ekronoplány se v Rusku stále vyrábějí, i když jen v malém počtu. Jde také o mnohem skromnější stroje, než byl obří MD-160. Agentura Ria Novosti například na konci července informovala o prodeji šesti malých dopravních ekranoplánů íránské armádě.