Létající rezidence i mobilní nemocnice. Katarští vládci prodávají prakticky nový obří boeing

Na palubě letounu pro VIP jsou mimo několika ložnic a obývacích pokjů i dvě koupelny

Na palubě letounu pro VIP jsou mimo několika ložnic a obývacích pokjů i dvě koupelny Zdroj: profimedia.cz

Katarský boeing na Floridě (2017)
Obří Boeing na letišti JFK v New Yorku (2018)
Katarský boeing v Londýně (2019)
Boeing 747 po katarských emírech přepraví pouhých 89 cestujících, zato v nebývalém luxusu
5
Fotogalerie

Poté, co se katarská vláda v uplynulých letech zbavila dvou velkých letounů určených pro přepravu členů vládnoucí rodiny a vrcholných představitelů státu, nabízí k prodeji další parádní kousek. Boeing 747-8i, tedy největší letoun z produkce americké firmy, je sice osm let starý, ale vládnoucí dynastie jej využívala jen velmi zřídka.

Nabízený letoun má nalétáno pouhých 1100 hodin a každý ze čtyř motorů má za sebou necelých 280 cyklů. Ve světě dopravních letadel konstruovaných tak, aby nalétaly dalece přes sto tisíc hodin, to znamená, že je na prodej prakticky nepoužitý stroj.

Letoun prodává společnost AMAC Aerospace, která v minulosti instalovala opulentní interiér letadla. Boeing nyní stojí na letišti v Basileji. Cena je předmětem jednání, s jistotou lze říci, že dosáhne stovek milionů dolarů.

Do služby se letadlo dostalo v roce 2015 u společnosti Qatar Amiri Flight, což je divize národního dopravce Qatar Airways mající na starost letku vládnoucí rodiny. Později byl letoun určen pro přepravu VIP mimo vládnoucí rod Al Sání.

Letadlo může ve stávajícím uspořádání přepravovat 89 cestujících a 18 členů posádky. Standardní Boeingy 747 přitom mají kapacitu kolem 400 osob. Ty ale nemají dvě ložnice, obývací pokoje nebo několik kanceláří. Součástí interiéru ve stylu art deco jsou také dvě koupelny nebo devět toalet. Letadlo může také sloužit pro transport VIP pacientů, protože takzvanou královskou ložnici lze přestavět na mobilní nemocnici.

Katarští vládci se v uplynulých letech zbavili i dalších Boeingů 747 ze své flotily. Jiný Boeing 737-8i přede dvěma lety nabídli k prodeji a následně se objevil v turecké vládní letce. Zahraniční komentátoři se shodují, že Ankara letadlo prakticky dostala darem jako výraz poděkování za tureckou diplomatickou podporu ve sporech, které Katar vede s některými blízkovýchodními státy.

Již starší, ale vzácný zkrácený Boeing 747SP Katar neúspěšně prodával několik let. V současnosti jej vlastní americká společnost CSDS Asset Management, které se jej opět snaží prodat.

Katarský vládnoucí rod se ani po prodeji všech velkých boeingů nemusí o pohodlí na svých cestách obávat. K vládní letce patří několik velkých letounů Airbus A340 a A330 a také menších A319 a A320.