Pouštíte si v práci hudbu? Její poslech má negativní vliv na kreativitu, tvrdí vědci
Nová studie zjistila, že poslech hudby může mít negativní dopad na kreativitu. To je v rozporu s poměrně hojně prezentovaným názorem, že hudba a kreativní činnost mohou jít doslova ruku v ruce.
Podle odborníků z několika participujících univerzit byl negativní dopad puštěné hudby zjištěn i v případech, kdy písničky měly pozitivní vliv na náladu testovaných osob a posluchačům se líbily. Možná poněkud překvapivě běžný hluk na pozadí neměl stejné účinky.
Experiment se slovy
Hudební podkres často používají studenti během učení, ale i zaměstnanci v práci – mnohdy v domnění, že podporuje jejich aktivitu. Psychologové však na základě tří experimentů zjistili, že tento zvyk může mít kontraproduktivní dopad – místo, aby posiloval kreativitu, ji aktivně narušuje.
Během prvního pokusu byla dobrovolníkům pouštěna hudba s jim neznámými texty. V dalším experimentu pak byly použity písničky, jejichž texty testované osoby znaly. Třetí fáze spočívala v přehrávání instrumentálních skladeb bez zpívaných textů.
Účastníkům experimentu byla předkládána tři různá slova (například šaty, ciferník a květina) a jejich úkolem bylo najít slovo, se kterými mají ta tři něco společného (v tomto případě je možná odpověď „slunce“). Jednalo se tedy o testování verbální kreativity, potřebné například pro psaní textů.
Rozdíly byly značné
Rozdíly mezi těmi, kdož úkol řešili v tichém prostředí, a posluchači hudby byly poměrně zásadní. Odborníci označují vliv hudebního podkresu doslova jako „značně narušující“. Dr. Neil McLatchie z Lancaster University řekl: „Našli jsme silné důkazy o narušení výkonu při hudbě, hrající na pozadí, v porovnání s tichým prostředím.“
Zajímavé je, že nebyly zjištěny významné rozdíly při testování ve zcela tiché místnosti a výsledky téhož testu v běžném ruchu univerzitní knihovny. Vědci jsou přesvědčeni, že je to proto, že šum v knihovně je „ustáleným stavem“, který nepůsobí tak rušivě.
Závěry tedy popírají populární názor, že hudba zvyšuje kreativitu. Ukazují, že hudba, bez ohledu na přítomnost sémantického obsahu (tedy s texty i bez textů), soustavně narušuje tvůrčí výkon při řešení problémů.
Ačkoli studování nebo tvoření s hudbou na pozadí nemusí zcela zničit schopnost člověka myslet kreativně, výzkum naznačuje, že bez muziky lze dosáhnout výrazně lepších výsledků.