Pouťová autíčka vyměnili za okruh

Koupí staré auto, vyndá okna a vyztuží rám. Pak už zbývá jezdci demolition derby jen vyrazit na trať a očekávat nárazy. Kdo vydrží nejdéle, zvítězí

Mohou vypadat jako blázni. Koupí si auto, vyrvou z něho všechno nepotřebné a pak se vydají na trať, kde ho totálně zdemolují. Řidiči v demolition derby.
Auta startují na oválu v několika rozjížďkách. Stanovený počet nejlepších postupuje do finále. Ostatní končí. Tradiční americká zábava se přesunula i do jižních Čech a na budějovickém výstavišti byly první oficiální závody.

„Je to relax, odreagování. V každém je malý kluk, který rád bourá s autíčky,“ říká třiadvacetiletý Matěj Šíma z Krasejovky a odkazuje na autodrom na poutích. „Jenže teď jsme dospělí a demolition derby je pro nás alternativa,“ dodává.

V minulosti byly podobné závody u letiště na Hosíně. Jenže už skončily, a proto parta nadšenců vytvořila oficiální náhradu na výstavišti. „Potřebujeme nějaký rovný pevný povrch, ten jsme tam našli,“ popisuje jeden z organizátorů, jmenovec závodníka Radek Šíma. Na budějovickém výstavišti vytvořili 180 metrů dlouhý okruh s několika šikanami na zpomalení, po němž se prohánělo patnáct závodníků.
Škodovky, Favority, Mercedesy, Fordy. V soubojích se potkávaly různé značky, které měly jedno společné. Auta vypadala jako vraky, se zdemolovanými dveřmi i karoserií, neměla světla, okna. „Je na každém, jak si auto přizpůsobí,“ vysvětluje Radek Šíma.

„Člověk udělá základní věci: upraví chladič, přesune baterku, vyndá koberce a hořlavé věci, které tam jsou zbytečné. Musí odstranit okna kvůli střepům a vyztužit rám, aby ho hned první náraz nezdeformoval. Auta na to nejsou totiž moc stavěná,“ přibližuje Matěj Šíma. Závody jezdí v rychlostech kolem padesáti kilometrů v hodině. Vyšší už by byly nebezpečné a právě tomu zabraňují překážky na trase okruhu.

Matěj Šíma jel závod podruhé. Už před rokem se svým Suzuki Swift vyhrál na Hosíně. „To auto si zasloužilo ještě další závod,“ dodal. Udělal nejnutnější opravy bez velkých investic, vydal se na trať znovu a skončil opět mezi nejlepšími.

Ale měl štěstí. Před startem sám upozorňoval, že jeden dobře mířený náraz může jeho auto odrovnat. Řidič pak čeká, jak dlouho vydrží náprava, řízení a hlavně motor, který musí neustále chladit.
„Když už se vydáte na trať, musíte si pořád hlídat soupeře, což je v prachu a zmatku občas trochu problém, a pak hlavně musíte být v pohybu. Demolition derby není o rychlosti, ale spíš o schopnostech řidiče a kvalitě motoru,“ popisuje základní pravidla pilota, který chce uspět.
Další důležitý prvek je značka vozu. Třeba Karel Valeš, který v Budějovicích vyhrál, jel s Mercedesem. „To je takový tank, ten vydrží všechno,“ pousmál se ještě Matěj Šíma.

První závod demolition derby na jihu Čech byl zajímavý. Navštívilo ho na tisíc diváků, kteří se postupně dostávali do varu a ve finále už jednotlivé jezdce povzbuzovali. „Ohlasy slyšíme dobré a rozhodně chceme pořádat i další závody,“ ujistil Radek Šíma. Kolikrát do roka to bude, ale ještě neví.