Pozemky kupují firmy i obce

Přes problémy ve stavebnictví zájem o pozemky neutuchá. Kromě developerů, kteří je potřebují pro nové projekty, se do tohoto byznysu pouštějí také místní samosprávy. Chtějí je pro své budoucí rozvojové plány nakoupit již nyní, než se jich zmocní spekulanti.

#####Pro průmyslové využití

Častým předmětem transakcí se stávají pozemky pro průmyslové projekty. Společnost Skanska Property Czech Republic prodala nyní další část plochy logistického parku R6 Logistics Park o rozloze 20 800 m2, tentokrát belgické developerské společnosti ILD. R6 Logistics Park má mimořádně příznivou strategickou polohu: nachází se severozápadně od Prahy v obci Jeneč - v těsné blízkosti rychlostní komunikace R6 a nedaleko Letiště Praha v Ruzyni. Park je určen k výstavbě lehkého průmyslu a rozprostírá se na ploše 400 000 m2.

„Tento pozemek splňuje veškeré požadavky, které jsou pro nás směrodatné při výběru pozemku. Vynikající dostupnost, vybudovaná infrastruktura a stavební povolení přináší ideální podmínky pro výstavbu průmyslové haly s lehkou výrobou či skladových prostor,“ přibližuje ředitel společnosti ILD Frank Van haesendonck. Firma kromě Česka staví na „zelené louce“ průmyslové a logistické nemovitosti též v Polsku, na Slovensku, v pobaltských státech a Turecku.

S prodejem pozemků v Jenči začala Skanska Property už před rokem, kdy přepustila plochu 75 000 m2 rakouské logistické společnosti GW Immobilien ze skupiny Gebrüder Weiss. „V odprodeji pozemků R6 Logistics Park budeme i nadále pokračovat,“ podotýká výkonná ředitelka Skanska Property Czech Republic Britta Cesar-Muncková. Strategií společnosti Skanska je odprodejem pozemků R6 Logistics Park získávat prostředky na výstavbu zelených kancelářských budov s mezinárodně uznávanou certifikací LEED. „Vzhledem ke zvyšující se poptávce od nájemců i z řad investorů je naším záměrem využít veškeré zdroje a know-how právě na výstavbu kancelářských prostor,“ dodává. Společnost buduje na pražské Pankráci svůj kancelářský projekt City Green Court.

#####Stamiliony na parcely pro byty

Central Group od září prodává nové byty a domy na svých nových pražských adresách. V Hlubočepích v lokalitě Barrandovská vyhlídka již zahájila výstavbu domu s 88 byty a ateliéry v zeleni s výhledem na panoráma Prahy. Stavba bude dokončena do prosince 2012. Zaváděcí ceny bytů se zde pohybují v rozmezí 27 900 až 57 000 Kč/m2 včetně DPH. V Břevnově v lokalitě Rezidence Bělohorská připravuje výstavbu komorního luxusního objektu s 37 byty, ateliéry a komerčními prostory. Stavba v této prestižní městské části bude dokončena do června 2013 a zaváděcí ceny bytů se zde pohybují v rozmezí 42 600 až 74 200 Kč/m2 včetně DPH.

#####Bitva v centru Prahy

Boj o lukrativní pozemky se rozhořel v centru hlavního města. Silná investiční skupina Penta získala v říjnu 80% podíl společnosti Masaryk Station Investment (MSI), hlavního hráče s pozemky a majetky Masarykova nádraží. Chystá rozvoj území a odkup pozemků v majetku Českých drah (ČD) dříve než podle smlouvy z roku 2004. „Máme zájem jednat s Českými drahami o možné akceleraci uvedené smlouvy, která by umožnila rychlejší prodej pozemků,“ líčí projektový ředitel Penty Petr Palička.

Smlouva z roku 2004 předpokládá, že na území bude možné postavit až 125 000 m2 hrubé podlažní plochy, za kterou společný podnik MSI a ČD zaplatí 900 milionů korun. „Je zřejmé, že na území nebude možné postavit 125 000 m2. Při stanovení plochy se počítalo například s tím, že dojde ke zrušení Masarykova nádraží. Dnes však víme, že nádraží se určitě rušit nebude, proto maximální dosažitelná hrubá podlažní plocha budov bude méně než polovina,“ podotýká Jan Hromádka, předseda představenstva Masaryk Station Development, kde MSI drží 66 procent a zbývající podíl mají ČD.

Reálně lze i po případné změně územního plánu využít na celém území zhruba hektar stavebních pozemků. Ostatní plocha bude využita pro zeleň, komunikace, případně další městotvorné prvky. MSI proto považuje za zavádějící stanovit celkovou hodnotu pozemků jednoduchým vynásobením čtverečních metrů tzv. tržní hodnotou pozemků v centru hlavního města.

„Hodnota pozemku pro developera se stanovuje podle toho, co a v jakém objemu je možné na pozemcích postavit, nikoli pouhým násobkem celkové plochy a její ceny za metr čtvereční. Současný stav je takový, že valná část pozemků v okolí Masaryčky neumožňuje výstavbu z důvodu platného územního plánu a stavební uzávěry,“ dodává Hromádka.

„Cena za prodej pozemků, nemovitostí a majetkového podílu ve společnosti MSD bude stanovena nezávislým znaleckým posudkem a bude se týkat přibližně 72 000 m2, půjde tedy o asi o 40 % nižší rozsah oproti původnímu záměru z doby uzavření smluv v letech 2004 až 2007,“ doplnil dříve mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Cenné pozemky chce také prodat pražský magistrát a vybral lokality za asi dvě miliardy korun, které by mohla Praha nabídnout soukromníkům. Výsostné postavení má parcela na Florenci nad metrem. „Je to tak lukrativní místo, že určitě budeme chtít, aby Útvar rozvoje města vytvořil predispozice, co by tam mohlo vzniknout,“ upozorňuje radní Alexandra Udženija. Podle cenové mapy je jeho hodnota v řádu stamilionů korun. O prodej požádal vlastník sousední prodejny Billa Reality, podle Udženije to ale neznamená, že by město prodávalo nemovitosti přímo této společnosti.

#####Chtějí zamezit spekulacím

Do nákupu strategických pozemků se nyní pouštějí i obce a stát. Cílem je zamezit spekulantům skupovat půdu a poté ji draho prodávat pro realizaci rozvojových projektů. Do situace, kdy by musela vynaložit neúměrně velkou částku za parcely, jež bude v budoucnu potřebovat, se nechce dostat například Kutná Hora. Proto raději s předstihem zaplatí osm milionů korun. „Jde o zemědělské pozemky s minimální hodnotou, v jednotkách korun za čtvereční metr, i o hodnotné stavební parcely s cenou kolem 1000 korun za metr,“ vyčísluje starosta Ivo Šanc.

Někteří lidé totiž podle něj skupují od Pozemkového fondu pozemky se splatností 30 let, které prý obratem pronajímají. Za pronájem přitom údajně inkasují dvojnásobek výše splátky.

Také ministerstvo dopravy chce zabránit spekulacím s pozemky pro dopravní výstavbu změnou zákona, který by oddělil proces vyvlastnění od jednání o náhradě. Předpokládá, že dopravní výstavba by se tak urychlila a ušetřilo by se až 60 procent ze současných cen na výkupy pozemků. Legislativu připravuje spolu s ministerstvem pro místní rozvoj. „ŘSD bude mít volnou ruku k jednání o ceně s majitelem pozemku. Pokud tuto cenu majitel pozemku do zákonem určeného počtu dní nebude akceptovat, pak se rozhodnutí přesune na Vyvlastňovací úřad. Tím budou magistráty nebo krajské úřady. V takovém případě se pak bude náhrada za pozemek určovat podle odhadu ceny před vydáním územního rozhodnutí,“ popisuje ministr dopravy Pavel Dobeš.

Za původně nestavební pozemky by tak stát jejich majitelům vyplácel dvojnásobek původní ceny, což by ale bylo méně, než pokud by musel proplácet pozemky už jako stavební po vydání územního rozhodnutí. Majitelům stavebních parcel by ŘSD nabízelo k odhadu ceny bonus 15 %. Podle Dobeše tím nebudou poškozena práva majitelů nemovitostí, protože jejich pozemky se zhodnotí až změnou územního plánu. Po této změně by se spekulace s pozemky nevyplatily.