Pražský okruh škrtí uzavírka. Sedmička testovala objížďky

Silničáři zavřeli několik jízdních pruhů obchvatu města. Sedmička v ranní špičce testovala, zda a jak opravy řidiče zdržují.

Budou se na Pražském okruhu tvořit kolony? Jeho část nyní dělníci opravují. Půlka silnice je uzavřená, v té druhé jsou tři pruhy. Dva využívají řidiči jedoucí z centra a jeden motoristé mířící opačným směrem.

„Jednomu autu došel benzin a vytvořila se pak dlouhá zácpa. Jinak se na okruhu jezdí plynule,“ říká jeden z dělníků, kteří opravují úsek tahu vedoucí od Třebonic ke Slivenci.

Past, v níž by řidiči nedobrovolně trávili desítky minut, zatím nesklapla.

Týdeník Sedmička v ranní špičce vyzkoušel, zda se vyplatí rekonstruované místo objíždět. Dvě posádky v pondělí a úterý po osmé ráno testovaly tři trasy, vedoucí ze Zličína k Barrandovskému mostu.

Nejrychlejší trasa

Kromě Pražského okruhu vyrazila redakční auta ještě po Radlické ulici. Třetí variantou byla jízda přes Malvazinky. Výsledek byl překvapivý. Jednoznačně nejkratší byla cesta posádky jedoucí Pražským okruhem. Pouhých třiadvacet minut. Stejného času tam dosáhla i den poté.

Naopak druhá posádka, testující dvě objízdné trasy, strávila na cestě bezmála dvojnásobek času (více v infografice).

Strach z okruhu

„Je možné, že řidiči nechtějí riskovat jízdu po okruhu v době omezení a zkoušejí volit jiné cesty,“ míní mluvčí pražské policie Eva Miklíková.

Její dopravní služba řidičům zatím nedoporučila jednu konkrétní objížďku, aby ji pak auta nezahltila.
Sedmikilometrovému úseku mezi Třebonicemi a Slivencem se dosud vyhýbají vážné nehody, které by silnici v několika okamžicích proměnily v parkoviště.

Zpomaluje rychlost

Neznamená to však, že se ve třech provizorních jízdních pruzích kolony netvoří.

„Auta ráno stojí hlavně u sjezdu z plzeňské dálnice,“ říká daňový poradce Petr Homola, který se do hlavního města denně vydává z Králova Dvora u Berouna. V těch místech přitom podle něj bývají fronty jen výjimečně.

Po krátkém popojíždění se ovšem auta dostávají do obvyklého tempa. Časovou ztrátu proto řidiči nabírají v kolonách jen výjimečně.

Více je zpomaluje omezení rychlosti na osmdesát kilometrů v hodině, které k výslednému času přisadí několik minut.

Radost motoristů ze snadné cesty k Barrandovskému mostu ale může být předčasná. Doprava v Praze totiž zatím neprocitla ze „zimního spánku“.

„Některé městské části mají ještě prázdniny, lidé jsou na dovolených. Uvidíme, jak se na situaci projeví návrat k běžnému provozu,“ říká Miklíková. Dopady na provoz proto policisté zatím hodnotit nechtějí. „Vždyť omezení potrvá ještě půl roku,“ připomíná mluvčí.

Další tunel

Opravovaná část obchvatu města není jediným opatřením, které může řidičům zkomplikovat průjezd metropolí.

Ve středu 10. března začala uzavírka části vytížené Patočkovy ulice v Praze 6. Od Strahovského tunelu až ke křižovatce s Myslbekovou ulicí bude silnice pro řidiče neprůjezdná dva a půl roku.

Bagry tam hloubí půl kilometru dlouhou podzemní spojnici mezi Strahovským tunelem a tunelem Blanka. Motoristé i linky veřejné dopravy se musí spokojit s vedlejšími ulicemi.

„Objížďka vede ulicemi Pod Královkou a Bělohorskou. Myslbekovou se pak auta vrátí do Patočkovy ulice,“ vysvětluje mluvčí radnice šesté městské části Martin Šalek.

Více času zřejmě stráví i cestující v autobusech, kteří se musejí navíc zorientovat v novém rozmístění zastávek. Stanice Na Petynce z jízdních řádů zmizela, přibude naopak zastávka Pod Královkou a Malovanka. Ta bude na tramvajovém ostrůvku v Bělohorské ulici.

Nuselská hrozba

Další nepříjemností pro řidiče v hlavním městě jsou chystané opravy Nuselského mostu. Na rekonstrukci čeká dilatační závěr, který zakrývá spojení mostní konstrukce se zbytkem silnice.

Na opravu, která by ještě více „zašpuntovala“ dopravně přetížené místo, pamatuje rozpočet města na letošní rok. Zda se ale v létě šest mostních pruhů zúží na čtyři, ještě není jisté.

„Budeme o tom jednat do poslední chvíle. Bylo by ideální, kdyby bylo možné opravu odložit do doby dokončení Pražského okruhu,“ říká šéf magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek