Předchůdce Passatu od soudruhů z NDR. Připomeňte si Wartburg 355 Coupé

Wartburg 355 Coupé 1.4 (1968)

Wartburg 355 Coupé 1.4 (1968) Zdroj: Autorevue.cz

VW Passat B1 (1973)
Wartburg 355 Coupé 1.4 (1968)
VW Passat B1 (1973)
Wartburg 355 Coupé 1.4 (1968)
VW Passat B1 (1973)
12
Fotogalerie

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme především s dvoutaktovými motory. V určité době však tamní designéři navrhovali automobily, jimiž se možná inspirovali i jejich kolegové ze západu. 

Východoněmecké automobilky na tom v období plánované ekonomiky nebyly o moc lépe než třeba mladoboleslavský podnik AZNP. Přesněji řečeno, byly na tom stejně špatně. V NDR měla prioritu bytová výstavba a těžký průmysl, takže potřeby tamních výrobců aut byly nejen ignorovány, ale navíc museli ze skromných zisků spolufinancovat jiné sektory.

Konkurence v rámci RVHP prakticky neexistovala. Dacie, Lady, Škody či polské Fiaty se do východního Německa sice dovážely, ale s ohledem na omezené produkční kapacity zmiňovaných značek jen ve velmi malých počtech. Se skutečnou poptávku neměl daný import zhola nic společného.

Politické vedení tudíž nemělo jakoukoli snahu či potřebu podporovat rozvoj uvedeného odvětví, a to samé se pochopitelně týkalo i vývoje nových modelů aut. Navzdory všem těmto vesměs nepříznivým až nepřátelským podmínkám (a skutečnosti, že na klíčových místech seděli neschopní lidé) však dokázali i tamní konstruktéři opakovaně navrhnout a postavit zajímavé a na svou dobu velmi moderní automobily.

Že se v podstatě žádný z nich nedočkal sériové produkce, pamětníky asi nepřekvapí. Socialistické politbyro v celém východním bloku pošlapávalo drtivou většinu progresivních projektů, protože na jejich realizaci chyběly finanční prostředky, vůle či kombinace obojího.

Jak to mohlo dopadnout, kdyby se v roce 1973 do výroby dostala třeba Škoda 720 s italským designem a moderními motory OHC, můžeme dnes už jen spekulovat a snít.

Stejně tak můžou přemýšlet bývalí východní Němci o Wartburgu 355 Coupé, který měl šanci ukázat záda nejen mladoboleslavským strojům, ale podle toho, co víme, tak dost možná i všem kompaktním automobilům západní provenience. Pojďme na to ale popořádku.

Státní firma Automobilwerk Eisenach (AWE) odstartovala produkci i nám dobře známého Wartburgu 353 v polovině roku 1966 a prakticky okamžitě se její lidé pustili do vývoje dalších karosářských verzí i nástupce. Nový sedan totiž nabídl nadprůměrně prostorný interiér a mimořádně velký zavazadlový prostor o objemu až 525 litrů, jenže pod přední kapotou to bylo zastaralé auto.

Pokračování článku si můžete přečíst na webu Autorevue.cz >>>