Přerov rozdává pera i obrazy za milion. Hranice jsou skromnější

Přerov má pro návštěvy tuctové, originální i hodnotné dárky. V Hranicích jsou mnohem skromnější.

Když přijede do Přerova vzácná návštěva, může od zástupců města dostat knihu, kravatu, luxusní psací pera nebo třeba obraz od přerovského malíře s panoramatem města. Své reklamní předměty počítá město na desítky a ročně za ně zaplatí okolo milionu korun.

Většina přerovských zastupitelů přitom ani netuší, že z městského rozpočtu jde na propagaci tolik peněz. Sedmička znalosti zastupitelů otestovala, a hodně je tím zaskočila.

Velkorysý Přerov

Michal Chromec z Přerovské koalice a občanský demokrat Jaroslav Čermák se hodně sekli. Oba tipovali částku dvě stě tisíc korun. Chromce skutečná cifra zaskočila. „Statutární město by se mělo zviditelňovat. Ale kdybych byl primátor, tak bychom asi dávali na reklamní předměty míň peněz. Milion se mi zdá moc,“ myslí si Chromec.

Čermák má naprosto opačný názor. „Koneckonců, není to moc. Aby byl Přerov vidět, je milion určitě adekvátní částka,“ tvrdí Čermák.

I další zastupitelé byli ve svých odhadech hodně mimo. Křesťanská demokratka Marta Šťastná tipovala maximálně sto tisíc korun a sociální demokrat Otakar Smejkal dokonce padesát tisíc. „Milion? To by v době hospodářské krize mělo být míň,“ podivuje se nejstarší přerovský zastupitel Smejkal.

Správnou částku trefila až komunistka Ludmila Tomaníková. „Nikdy jsem se přitom o to nezajímala. Je to možná chyba, ale po tomhle jsem se opravdu v životě nepídila,“ přiznává Tomaníková.

Blízko byl i Vladimír Puchalský z koalice Společně pro Přerov. Milion na propagaci je ale podle něj zbytečně promrhaný. „Město se musí zviditelnit, ale jinak. Ne rozdáváním kravat se znakem zubra. Reklamní kampaň Přerova založená na darování propisek, triček, těžítek a podobných zbytečností je podle mne nenápaditá a svým způsobem překonaná,“ zlobí se Puchalský.

Dříve byly i klíče

Přerov se přitom proti loňskému roku výrazně uskromnil. „Rozpočet poklesl, ještě vloni jsme do propagačních předmětů o téměř osm set tisíc korun víc,“ podotýká Zdeněk Daněk z kanceláře primátora.

Mluvčí města Bohuslav Přidal vzpomíná i na to, že v minulosti byly přerovské reklamní předměty honosnější a nákladnější. „Dávali jsme hostům třeba originální kovové klíče se symbolem města,“ připomněl Přidal. Také Hraničtí rozdávají svým návštěvám dárky. Ve srovnání s Přerovem si však počínají mnohem střídměji. „Darujeme spíše praktické drobnosti. Vázanky, pexeso, knihu Výtvarní umělci města Hranic, kalendáře, pera nebo deštníky,“ říká hranický mluvčí Petr Bakovský.

Skromnosti darů odpovídají i náklady. Hranická pokladna zaplatí za propagační předměty ročně pouze zhruba 130 tisíc korun.