Přesčasy? Jen v mimořádné situaci

Petr Vaněk je tváří a hlasem nošovické automobilky Hyundai. Vaněk komentuje krize, nepříjemnosti, zvraty, které sledují média v celé republice.

Po mnoha problémech se vládou a krajem podporovaná automobilka Hyundai dostala do zisku. Sedmička se zeptala jejího mluvčího Petra Vaňka, jak se továrně daří a jaké má další plány.

Jak se nyní Hyundaii v Česku vede?
Firma začala vykazovat zisk. Výhled je mírně optimistický, i když to bude otázka několika let, než se automobilový trh vrátí do stavu před hospodářskou krizí v roce 2007. Na konci roku 2008, když se výroba
v Nošovicích teprve pozvolně rozbíhala, byla krize spíše výhodou. Na začátku roku 2009 jsme ji ale silně pocítili. Museli jsme brzdit výrobu, protože jsme měli málo zakázek. Pak nastal obrat k lepšímu. V půlce
minulého roku jsme ale opět začali vyrábět víc. Zatímco v prvním čtvrtletí minulého roku jsme vyrobili dvaadvacet tisíc aut, letos to bylo dvaačtyřicet tisíc aut.

Kdy plánujete rozjet třetí směnu?
Třetí směna by se mohla rozjet v příštím roce. Počet zaměstnanců se zvýší na tři a půl tisíce, u subdodavatelských firem půjde asi o sedm a půl tisíce lidí. Projekt Hyundai vytvoří jedenáct tisíc pracovních
míst. Nyní máme dva a půl tisíce zaměstnanců a dalších dvě stě lidí zajišťuje chod areálu. U subdodavatelů pro Hyundai pracují čtyři tisíce lidí.

Stát podpořil Hyundai miliardovými pobídkami, pomáhal přesvědčovat lidi, aby prodali zemědělskou půdu. Hlavním argumentem bylo, že společnost přinese regionu mnoho pracovních míst. Kolik lidí z kraje tam tedy pracuje?

Jedním z mýtů o společnosti je, že v ní pracují samí cizinci. To je nesmysl. Ze dvou a půl tisíce zaměstnanců však tvoří cizinci necelých pět procent, což je tedy něco přes sto lidí. Z toho je polovina Slováků a asi deset Poláků. Korejců je nyní v zaměstnaneckém poměru asi dvacet. Dalších šedesát jsou
manažeři, kteří spadají pod naši mateřskou společnost v Koreji. Více než devadesát procent zaměstnanců nošovické továrny jsou obyvatelé Moravskoslezského kraje.

Jak se Korejci sžívají s místním prostředím?
Korejci jsou uzavření. Speciálně manažeři, kteří jsou tady na „čtyřleté služební cestě“, nemají ambici začleňovat se do společnosti. Rádi si zajdou na golf nebo na hory, ale s okolím se moc nedruží. A mimochodem, kdyby si korejská zaměstnankyně Hyundaie vyšla na večeři s Čechem, ostatní Korejci by to chápali tak, že se zpronevěřila komunitě.

Zaměstnanci si opět stěžují na přesčasy. Jak je to s nařízenými přesčasy?
Od loňského roku firma ani jednou nenařídila přesčas pro celou výrobu. Až do minulého týdne, kdy nastala mimořádná situace. Měli jsme poruchu na jedné lince, nedošel materiál od subdodavatele. Nestíhali
jsme kvůli tomu vyrobit auta pro naše odběratele. To byl důvod k přesčasům, které si pochopitelně nemůžeme dovolit nařizovat jinak než podle zákoníku práce. V souladu s kolektivní smlouvou s odbory
platíme zaměstnancům více, než ukládá zákoník práce. Při celodenním přesčasu, například v sobotu, mají stoprocentně hrazenou dopravu, oběd a kromě mzdy a přesčasového sobotního příplatku navíc čtyři sta korun jako bonus.

Jaká je aktuální situace?
Od 26. července do 6. srpna je v závodě Hyundai odstávka a celozávodní dovolená, během které ale bude mít nejvíce práce údržba. Současně se připraví výrobní linky na čtvrtý model, jehož sériovou výrobu zahájíme na konci září. Pracovně se jmenuje Hyundai JC a světu se poprvé představí na pařížském
autosalonu v říjnu.