Přestupní jízdenka: utajená sleva

Jezdíte v Kolíně autobusy městské hromadné dopravy? Při přestupu z linky na linku můžete ušetřit. Kvůli chybě přepravce.

Utajená sleva. Tak lze s nadsázkou pojmenovat princip přestupní jízdenky, která bezděky funguje v autobusech kolínské městské hromadné dopravy.

Zatímco mnohdy nic netušící cestující mohli už od prosince ušetřit, dopravní společnosti peníze utíkaly.
Proč? Každý, kdo při nástupu platil jízdné elektronickou peněženkou na čipové kartě, mohl přestoupit na jiný autobus, aniž by ho to stálo další peníze. Cena druhé jízdenky se totiž z elektronické peněženky neodečetla. Namísto osmnácti korun tak cesta s přestupem stála polovinu.

Překvapení i pro firmu

Paradoxní je, že v cenících firmy Veolia Transport, jež městskou hromadnou dopravu v Kolíně zajišťuje, pojem „přestupní jízdenka“ není. Týdeník Sedmička se na „novinku“ vyptával přímo v kolínské pobočce přepravní společnosti.

„Také jsme to objevili nedávno, cestující se nás na to ptají. Nahráli nám nový software a od té doby to tak funguje. Když přestoupíte do deseti minut, cena druhé jízdenky se skutečně z karty neodečte,“ uvedla pracovnice informační kanceláře firmy Veolia Transport.

O tom, že mohou ušetřit, cestující v drtivé většině nic nevěděli. „Občas přestupuju z linky na linku, ale ještě jsem si toho nevšiml. Je to zajímavé, vyzkouším to,“ řekl šestadvacetiletý Tomáš Liška, který autobusem denně dojíždí do práce.

Firma změnu jízdného neplánovala. V Kolíně prodává jen jednorázové jízdenky. „Zaskočil jste mě, je to nová informace. V našem tarifu skutečně žádná přestupní jízdenka není. Musím zjistit, kde se stala chyba,“ řekl vúterý týdeníku Sedmička Jindřich Poláček, ředitel Veolia Transport Východní Čechy.

Dotaz týdeníku Sedmička udělal ve firmě průvan. „Spolu s informatiky a odborníky jsme zjistili, že to tak skutečně funguje, což je pro nás špatně. Utíkají nám peníze. Snažíme se problém odstranit. Bude to záležitost několika hodin, maximálně dvou nebo tří dnů,“ řekl v úterý odpoledne Poláček.

Redaktoři Sedmičky týž den vyzkoušeli, zda se dá bezplatně přestoupit. Šlo to, druhá jízda byla zadarmo. Vysvětlení pro to neměl ani řidič. „Buďte rádi, že se vám peníze neodečetly,“ řekl muž za volantem.

Přepravní společnost se tak svou chybou připravila o výdělek. „Ale kolik peněz nám uteklo, nedokážu odhadnout. Chyba se zřejmě stala už v prosinci, kdy se měnily jízdní řády,“ uvedl Poláček.

Systém pro odbavování čipových karet zakoupila Veolia od firmy Mikroelektronika Vysoké Mýto.

„Nemůžu však tvrdit, že je to její chyba. Pravděpodobně jsme měli nainstalovaný stejný systém jako ve středočeském integrovaném dopravním systému, kde přestupní jízdenka funguje. U nás však ne,“ podotkl ředitel.

Platit čipovou kartou je pro lidi výhodnější než hotově řidiči, jízdenka je o dvě koruny levnější. Mezi cestujícími je tato možnost poměrně populární. Nejen v MHD, ale i na regionálních linkách.

„Celkem jsme prodali více než třicet tisíc karet, z toho na Kolínsku přes deset tisíc,“ uvedla manažerka kvality východočeské pobočky Veolie Jana Buchalová.

Pro některé z cestujících byla v posledních dvou měsících čipová karta výhodná dvojnásob. Aniž to mnozí věděli.