Při přestupu z autobusu na vlak už lidé nemusí stát další frontu | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak vydělat v těžkých časech

Více k tématu

Při přestupu z autobusu na vlak už lidé nemusí stát další frontu

Koleje a stanice na šesti tratích osiří. Změny mají zjednodušit cestování.

Poslední říjnový víkend se pravidelně mění letní čas na zimní. A další milník přichází zpravidla druhý víkend v prosinci. To se už tradičně mění jízdní řády většiny regionálních i dálkových spojů. Ani letos tomu nebude jinak. V příštím roce navíc cestující čekají další novinky. Nakupování jízdenek bude jednodušší, některé vlaky vyjedou v nových barvách. A také začne modernizace tratě z Pardubic do Hradce Králové.

V Pardubickém kraji přitom nastane s příchodem nového jízdního řádu „zemětřesení“. Pro některé obce bude mít trvalé následky. Nádraží a zastávky osiří, motoráčky nahradí autobusové spoje.

Důvod? Peníze. „Bohužel to nešlo jinak udělat. Po tratích, které se ruší, prostě jezdilo málo lidí. Bylo to neúnosné,“ řekl Sedmičce hejtman pardubického kraje Radko Martínek.

Konec a omezení

Vlakem už se lidé nesvezou z Heřmanova Městce do Prachovic, z Holic do Borohrádku, osobní vlaky nevyjedou ani mezi Moravskou Třebovou a Velkými Opatovicemi a mimo provoz budou také tři tratě na pomezí Orlických hor a Jeseníků.

Další úseky navíc čeká velké omezení. Například mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí pojede jen pět párů vlaků denně. „Někde ty změny mohou bolet, ale jsou nevyhnutelné. Vlaková doprava je prostě drahá. Zatímco na kilometr jízdy autobusu doplácí kraj dvacet korun, na kilometr vlaku je to skoro devadesát korun. A když pak vlaky jezdí téměř prázdné, jsou to zbytečně vyhozené peníze,“ vysvětluje Martínek.

Kraj přitom na změnách prakticky nic neušetří. „Získané prostředky využijeme jinde, protože právě veřejná doprava je jednou z věcí, které je potřeba zlepšit,“ podotýká hejtman.

Pomoci má zjednodušení

Lepší využití a návaznost všech spojů má kraji pomoci zařídit firma Oredo, která v minulosti optimalizovala systém veřejné dopravy i v sousedním Královéhradeckém kraji. „Slibujeme si od toho, že doprava bude efektivnější. I když to třeba ze začátku nebude úplně ideální, protože vždycky se najde někdo nespokojený. A taky je to tak složitý systém, že není jednoduché vyladit všechny detaily,“ podotkl Martínek.

V jízdních řádech především autobusových linek totiž žádný jednotný systém nebyl. „Je to vlastně ještě pozůstatek z doby před listopadem 1989. Změny se dělaly tak, že když někde začalo jezdit méně lidí, tak se prostě spoje škrtly,“ říká náměstek hejtmana pro dopravu Jan Tichý.

Nový trend má podle něj přilákat více cestujících. „Spousta jich kvůli dřívějším problémům ubyla a my to chceme změnit. Vytvořili jsme zcela novou tvorbu linek a nový model veřejné dopravy. Doufáme, že se nám stejně jako v zahraničí podaří zastavit úbytek cestujících a že přilákáme i nové,“ doufá Tichý, který na konci listopadu kvůli novým jízdním řádům absolvoval několik setkání se starosty z celého kraje.

Právě zjednodušení a větší pravidelnost a návaznost všech spojů má být hlavním tahákem potenciálních cestujících. „Není jednoduché to zavést, ale nakonec snad budou všichni spokojeni. Ve spoustě ostatních krajů už integrované systémy fungují a většina lidí si je chválí,“ podotýká hejtman Martínek.

Stačí jedna jízdenka

Velkou novinkou přicházející s novým systémem budou univerzální jízdenky. Jedna bude platit ve vlacích i autobusech. A platit budou nejen v Pardubickém, ale také v sousedním Královéhradeckém kraji. Kromě obyčejných jízdenek si lidé mohou koupit i sedmidenní nebo třicetidenní. „Takzvaný tarif Iredo bude platit ve všech regionálních autobusech i v osobních a spěšných vlacích a také ve všech rychlících na území Pardubického kraje,“ potvrdil mluvčí Českých drah Petr Pošta.

Co to znamená v praxi? Cestujícím, kteří přestupují z autobusu na vlak a obráceně, ubude starost s nakupováním jízdenek v přestupní stanici. Když někdo pojede například z Nasavrk do Chocně, nastoupí v Nasavrkách do autobusu a koupí si jízdenku přímo do cílové stanice. Při přestupování na vlak v Chrudimi už nemusí stát frontu u pokladny, ale může rovnou nasednout do vlaku, kde mu jízdenka bude platit.

Zůstanou jen vzpomínky

Ne všechny změny jsou ale příjemné. Jednou z tratí, na které už vlak v neděli 11. prosince nevyjel, je osmikilometrový úsek z Heřmanova Městce do Prachovic. „Naštěstí se nám podařilo všechny dosavadní spoje nahradit autobusovými, takže by nikdo neměl mít problém, že se najednou nemůže někam dostat,“ říká prachovická starostka Bohuslava Čepová.

Ale i v Prachovicích, stejně jako v mnoha dalších obcích, museli ke spokojenosti lidí vyřešit několik detailů. „Naštěstí nám tvůrci nového systému vyšli vstříc a u nádraží v Heřmanově Městci vznikne nová zastávka. Takže lidé, kteří cestují dál na Přelouč, Chvaletice či do Prahy, mohou pohodlně přesednout na vlak. Kdyby museli v Heřmanově Městci na nádraží šlapat z náměstí pěšky, cesta by se jim hodně protáhla. Přitom tímhle směrem jezdí hodně lidí, ať už do továren v Přelouči, nebo na zemědělské učiliště do Chvaletic,“ popisuje Čepová zádrhel, který se podařilo vyřešit.

Přesto jí bude po vlacích smutno. „Spousta lidí si na vlak zvykla, takže je to takové smutné, že končí. Třeba k nám jednou za čas přijede nějaký historický vláček, o to víc se na něj budeme těšit,“ uzavírá starostka Prachovic.

Dvoje koleje do Hradce

Zatímco některé úseky čeká konec, protože je využívalo málo lidí, jiné se dočkají velké modernizace. Především trať mezi sousedními krajskými městy, z Pardubic do Hradce Králové, by se měla během následujících tří let změnit k nepoznání. Nyní jednokolejný úsek bude dvoukolejný a vlaky budou plynule jezdit oběma směry.

„První práce by měly začít už v květnu 2012,“ potvrzuje mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. Jako první se dvou kolejí dočká úsek mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem.

Celá trať by měla být dvoukolejná na konci roku 2014. Projekt počítá i s modernizací tratě z Pardubic do Chrudimi a celá stavba by měla vyjít bezmála na půldruhé miliardy korun.

Během stavby druhé koleje mezi Pardubicemi a Hradcem Králové se dají očekávat výluky či zpoždění některých vlaků. „Bližší informace ale ještě nemáme. Lidé se ale všechno včas dozvědí,“ řekl Sedmičce Halla.

Výstavba druhé koleje není vším, co by mohli cestující na jedné z nejvyužívanějších tratí v Česku přivítat. České dráhy plánují mezi Hradec a Pardubice nasadit nové příměstské nízkopodlažní jednotky Škoda 7Ev, které nosí marketingové označení Regio-Panter. Nové „pantografy“ budou schopné jet až stošedesátikilometrovou rychlostí.

Cesta mezi oběma krajskými městy by těmito moderními vlaky po nové trati mohla trvat jen něco málo přes deset minut. „Regio-Panter je symbolem moderní železniční dopravy třetího tisíciletí. Jedná se o nový koncept, který navazuje na dlouholetou výrobu elektrických jednotek,“ řekl na začátku listopadu při představení prvních vyrobených Regio-Panterů generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard.

Pět třívozových jednotek by se mělo na východ Čech dostat v roce 2013. Kromě toho, že nabídnou větší komfort cestujícím, budou se i rychleji otáčet. Odpadne zdlouhavé a nákladné přepřahání lokomotivy.

Z Ústí do Prahy rychleji

S novým jízdním řádem přijdou i některé změny v dálkové dopravě. Mírně se navýší počet rychlíků a spěšných vlaků, důležitou změnu očekávají cestující v Ústí nad Orlicí. Vlaky Intercity společnosti RegioJet budou nově zastavovat v zastávce Ústí nad Orlicí město. „Je to mnohem blíž centru města, než je takzvané hlavní nádraží. Pro cestující to určitě bude příjemnější,“ říká Aleš Ondrůj ze společnosti RegioJet.

Vlaky vyšší kvality, které provozují České dráhy, na rozdíl od žluté flotily RegioJetu v Ústí nad Orlicí nezastavují vůbec. Lidé tak například při cestě do Prahy museli dříve cestovat rychlíkem nebo na rychlejší vlak přesednout v Pardubicích. Nyní ušetří při cestě do hlavního města přibližně dvacet minut času.

Pestré vlaky

Pardubický kraj přichází ještě s další novinkou. Některé regionální vlaky budou jezdit s vyobrazenými motivy turistických lákadel. Kraj tak chce propagovat památky a významné osobnosti. „Je to reklama skoro zadarmo, kterou na kolejích uvidí spousta lidí. Ve světě je to běžné, navíc je to pěkné zpestření,“ tvrdí hejtman Martínek.

Na koleje tak vyjedou vlaky s vyobrazením Bedřicha Smetany, pardubického perníku, kladrubského hřebčína, cestovatele Emila Holuba, vynálezce Josefa Ressela a další. „Jedná se především o ty vlaky, které České dráhy pořizují v následujících dvou letech pro regionální dopravu v Pardubickém kraji,“ říká Michal Štěpán z Krajského centra osobní dopravy Českých drah. Na některé nové soupravy přispěje i Evropská unie.

Jako první se na kolejích pravděpodobně objeví motiv loutek, které se vážou k tradicím Chrudimska. „Ten by se mohl objevit na soupravě Regionova už okolo přelomu roku,“ říká Štěpán. Během roku 2012 by mohlo začít jezdit asi pět souprav s celoplošnými polepy.

O tom, která témata se na kolejích objeví, rozhodovali i lidé. „Například o prázdninách se uskutečnila anketa u osobních pokladen ve všech železničních stanicích v Pardubickém kraji. Právě z této ankety vzešel vítězný motiv Kunětická hora. Další může být ráj cykloturistiky či motiv související se životem bratranců Veverkových,“ uzavírá Štěpán.

ZMĚNY NA KOLEJÍCH

* Přestaly jezdit vlaky na trati 015 (Přelouč - Prachovice) mezi Heřmanovým Městcem a Prachovicemi. Nahradí je autobusy, vlaky budou končit v Heřmanově Městci.
* Osobní vlaková doprava skončila také na trati 016 (Chrudim - Borohrádek) v úseku mezi Holicemi a Borohrádkem.
* Přestaly jezdit osobní vlaky i mezi Moravským Karlovem a Štíty na trati 024 (Ústí nad Orlicí - Štíty).
* Úplně skončí vlaky na celé trati 025 (Dolní Lipka - Hanušovice).
* Na trati 262 (Česká Třebová - Skalice nad Svitavou) skončí přeprava v úseku Moravská Třebová - Velké Opatovice.
* Na trati 271 (Chornice - Prostějov) skončily vlaky mezi stanicemi Chornice a Dzbel.
* Na trati 018 (Choceň - Litomyšl) pojede mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí pouze pět párů vlaků denně, a to jen v dopravních špičkách.
* Na trati 280 (Česká Třebová - Brno) nebudou v úseku Svitavy - Březová nad Svitavou jezdit osobní vlaky. Lidé mohou jet pouze rychlíky či spěšnými vlaky.
* Na trati 261 (Svitavy - Žďárec u Skutče) budou mezi Svitavami a Poličkou vlaky zastavovat pouze ve stanicích Svitavy-zastávka a Vendolí. Mezi Pustou Kamenicí a Žďárcem u Skutče budou vlaky jezdit pouze o víkendu.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!