Přívozy zkracují cestu přes Vltavu. Někdy až o desítky minut
Lodní přívozy na Vltavě měsíčně přepraví tisíce lidí. Kromě toho, že slouží jako levná alternativa výletní lodi, cestujícím usnadňují a zrychlují cestu z jednoho břehu řeky na druhý. „Přívozy v loňském roce převezly téměř 350 tisíc cestujících,“ říká Filip Drápal, mluvčí společnosti ROPID, která organizuje pražskou dopravu.
Kapitán Vít Krupka nastartuje. S přívozní lodí Blanice pendluje mezi Jiráskovým náměstím a Císařskou loukou.
„Císařskou louku by měli mezi lidmi více propagovat. Moc lidí neví, že tam jsou sportoviště, a tak tam ani nevystoupí a jedou dál,“ říká kapitán.
Linka takzvané vodní tramvaje P5 vyjela na trasu poprvé loni v srpnu. Rychle se pak stala jedním z nejvyužívanějších přívozů v Praze. „Loni jsme za měsíc převezli průměrně 13 859 cestujících,“ podotýká Drápal.
„Nejvíce lidí jezdí o víkendu, když je hezky,“ říká námořník z P5 Halil Kjazimi. Zároveň odpoutává kotvící lano a odstrkává loď od břehu. Přívoz vzhledem k délce trasy slouží jako levná varianta vyhlídkové lodi. Vstupenkou na palubu je tramvajenka nebo jízdenka. „Když je hezky, tak se s dětmi projedeme. Výhled je stejný jako u jiné lodi, ale nic nás to nestojí. Máme tramvajenky,“ říká Petra Malá ze Smíchova.
Málokdo ale ví, že přívoz také zkracuje a výrazně zjednodušuje cestu městem. „Na Císařskou louku se ani jinak nedostanete,“ tvrdí Krupka. Většina lidí proto jezdí přívozem pravidelně. „Jsou to ti, kteří na ostrově pracují v kempech, bydlí v hausbotech, někdy i turisté z kempů,“ říká kapitán.
Stejně dlouhá, ale pohodlnější jízda
Je všední den odpoledne a týdeník Sedmička vyráží zjistit, jestli je při cestě z Jiráskova náměstí na Císařskou louku přívoz opravdu rychlejší. Nejdříve je nutné přejet přes Vltavu na smíchovskou stranu.
Jiráskův most je ucpaný, a tak se redaktorka Sedmičky vydává na protější břeh pěšky, přestože na zastávku právě přijíždí autobus 176. A výsledek? Pěšky je to dokonce rychlejší než autobusem.
Na Smíchově je poté třeba nastoupit do tramvaje, jet do zastávky Lihovar. Pokud se chce někdo dostat doprostřed ostrova ke sportovišti, musí ještě pokračovat asi osm minut pěšky. Celkově tedy cestou stráví půl hodiny a musí přitom přestupovat.
Stejná cesta trvá přívozem podle jízdního řádu čtvrt hodiny. Je to hodně optimistický odhad a ve skutečnosti to trvá něco málo přes dvacet minut. I tak ale cesta na ostrov trvá stejnou dobu, případně o několik minut rychleji než po souši. Navíc bez přestupů.
Přívozem přes řeku několikrát rychleji
Zatímco vodní tramvaj, která má na své trase zastávky, cestu zpříjemní, přívoz bez zastávek ji i výrazně zkrátí. Platí to zejména o tom mezi Podolím a Smíchovem.
„Jezdit přes Barrandovský most je utrpení,“ říká Jan Novák ze Smíchova. Přitom právě cesta přes Barrandovský most je v podstatě kromě přívozu jediná možná. Reportérka Sedmičky proto nasedla na smíchovské zastávce Lihovar do autobusu, aby se dostala na druhý břeh Vltavy. Do Podolí je ale třeba pokračovat tramvají. S čekáním na přestup tak cesta trvá dvacet minut. Stejnou trasu jezdí i přívoz. Jen s jedním rozdílem, trvá mu to přibližně minutu.
Přívozy jezdí pouze sezonně, tedy od dubna do října. Lidem proto v zimě cesta přes řeku trvá o desítky minut déle. „Víme, že by lidé uvítali celoroční provoz a jednáme o tom. Vše ale záleží na penězích,“ podotkl Filip Drápal.