Proč se Apple a IBM spojují a co jim to přinese

Šéfka IBM Virginia Rometty a šéf Applu Tim Cook.

Šéfka IBM Virginia Rometty a šéf Applu Tim Cook. Zdroj: Apple/IBM

Znalce a pamětníky počítačové historie ta zpráva před pár týdny jistě nadchla. Odvěcí rivalové v oblasti osobních počítačů Apple a IBM oznámili úzkou spolupráci. Ta odstartuje na podzim a postupem času lze očekávat její prohlubování. Na první pohled to vypadá, že díky tomuto provázání toho získá více Apple, hlubší pohled ale ukazuje, že spojení je vysoce důležité také pro IBM.

„Je to rozhodně oboustranně výhodná věc,“ říká v rozhovoru pro E15.cz Zdeněk Borůvka, který vede technický mobilní tým IBM ve střední a východní Evropě. „Zákazníci teď hodně mění pohled na IBM, spolupráce s Applem je zásadní a strategická záležitost.“ V čem konkrétně?

U Applu je to v podstatě jasné. Cookova firma se chce více dostat do firemní sféry, kterou Apple jako výrobce koncových zařízení a služeb „nemá v DNA“. IBM tak exkluzivně pro iOS vyvine přes 100 podnikových aplikací a služeb z mnoha oblastí, a mimo jiné poslouží jako distributor mobilních dotykových zařízení z Cupertina. Tablety a chytré telefony bude zákazníkům nabízet, prodávat a nasazovat kolem 100 tisíc obchodníků a dalších spolupracovníků IBM.

IBM získala cool faktor Applu

Apple získává silného „enterprise“ partnera, jež je u firemních zákazníků jako doma, a Tim Cook tak nemusí dlouze a složitě budovat širokou distribuční a prodejní síť. IBM zahrne Apple i do svých finančních služeb, takže firmy budou moci financovat nákup iPadů a iPhonů skrze tyto kanály. Propojí se i servis a s enterprise záležitostmi se bude možné obrátit na službu AppleCare.

Pro Apple je spojení s firmami důležité z dlouhodobého hlediska. Zejména prodeje iPadů koncovým zákazníkům totiž zpomalují a firemní zákazníci mohou představovat další velké odbytiště. Zaměstnanci si sice zařízení od Applu často do práce nosí sami (BYOD), ale firmy jako takové k tomu potřebují další navázané enterprise služby a záruky, které IBM umí dodat.

Pro IBM pak spolupráce znamená obrovský potenciál na více frontách. Big Blue například bude moci více zaujmout mladou generaci lidí, kteří už více než sto let starou společnost nepovažují za atraktivní. Třeba mladí technici a podnikatelé pracují na zařízeních od Applu a své aplikace a služby umisťují do cloudu. Ne však do cloudu starých IT gigantů, ale k novým „cool“ značkám jako Rackspace, Amazon a podobně.

IBM se u Applu lehce může stát dodavatelem firemního cloudového úložiště, databáze a dalších cloudových věcí.

IBM díky Applu získává část jeho neuvěřitelného renomé a sexy faktoru. Má nyní možnost lépe oslovit mladou generaci a těžit ze značky nového partnera. „Jednou z výhod je určitě výborný marketing,“ popisuje Zdeněk Borůvka. Obě firmy si tak v podstatě dodávají kredibilitu a zvyšují šance na trzích, kde normálně nepůsobí.

Strategický modrý mix

IBM bude moci skrze Apple rekrutovat nové zákazníky svého cloudu a vývojářské platformy BlueMix. Ta v podstatě vývojářům zajišťuje, že mohou vyvíjet mobilní (a další) aplikace a nestarat se o věci na pozadí. BlueMix tak umí třeba vyřešit „push“ notifikace, rozložit zátěž, zprovoznit databáze a mnoho dalšího. Pokud alespoň část obrovského množství vývojářů Applu začne BlueMix používat, má IBM vyhráno.

BlueMix je ale jenom ten nejvíce viditelný začátek. IBM za dvě miliardy dolarů koupila cloud a síť datových center SoftLayer a další miliardu dolarů investuje do expanze v této oblasti. Díky tomu tak vytváří něco, co Apple příliš neumí a kde mu může hodně pomoci – cloudové služby.

„Je to nasnadě,“ souhlasí Zdeněk Borůvka o budoucím využití cloudu. Pokud se tedy do firem začnou prodávat iPady a iPhony, je to už pouze kousek od toho, aby se IBM stala oficiálním dodavatelem cloudového úložiště pro firmy, cloudové databáze, cloudového „všeho“.

Důležitou roli v budoucnu může sehrát také umělá inteligence Watson a další aktivity Big Blue v oblasti velkých dat a analytiky. IBM se snaží Watsona dostat do cloudu a z celé oblasti udělat masový produkt. Tlačit to skrze Apple je slibná cesta.

Skládačka zapadá

Mobilní aktivity, s nimiž logicky souvisí cloud, jsou teď pro IBM velice atraktivní záležitostí. Ve firmě se této koncepci říká MobileFirst a zásadní změna přišla asi před rokem. „Mobilita je teď u nás jedna z nejlepších oblastí, kterou dělat,“ říká Zdeněk Borůvka. „Máme jasnou vizi,“ doplňuje s tím, že Apple do ní zapadá. „Když chcete dělat nové mobilní produkty, je lepší to dělat s někým, kdo umí dělat hardware.“

Celé smýšlení IBM a propojení s Applem je dobré si popsat v celém kontextu. IBM může přijít za „enterprise“ zákazníkem s tím, že mu postaví třeba bankovní systém. Součástí toho budou i mobilní aplikace nejen pro zákazníky, ale také pro terénní pracovníky, kteří tak budou moci na dálku přistupovat k údajům o zákaznících a podobně. IBM bude schopné dodat jak samotný systém napojený na cloud, tak vývojářský BlueMix a díky Applu také renomé a kvalitní zařízení. Vyhrávají oba.

A díky tomu všemu se otevře také šance pro partnery IBM. Právě přes ně totiž Big Blue hodně mobilních a dalších projektů dělá. Firma sice nekomentuje, kdy a jak budou moci čeští partneři například dodávat iPady a iPhony, spolupráce s Applem je ale globální strategie a Česko tedy nebude stát stranou.

Také Apple ale na sobě bude muset zapracovat. Třeba vytvořit někdo jako „enterprise“ App Store tak, aby firmy mohly jednoduše stahovat firemní aplikace. Mnoho z nich už sice v obchodě je, hledání mezi tunou dalšího obsahu ale není úplně ideální.