„Prygl“ za pár let? Tobogany a třeba i vodní lyže

Brňané znovu objevují přehradu. Sedmička zjišťovala, jaké novinky návštěvníky na „pryglu“ čekají.

Tomáš César z Bystrce chodí na Brněnskou přehradu přes deset let a letos si libuje. „V přehradě je i koncem června tak čistá voda, že jsem si dokonce jednou s sebou vzal potápěčské brýle, což by v předchozích letech rozhodně nemělo smysl,“ ocenil César, že boj o kvalitu vody letos sinice prohrávají.

Zaplavat si a „chytat bronz“ chodí jedině ve všední den. „O víkendu na přehradu chodí snad půl Brna, takže tam není k hnutí,“ vadí Césarovi. Uvědomuje si to i vedení města a chce proto investovat desítky milionů korun do rozvoje možností zábavy na přehradě.

Dva tobogany

„V tuto chvíli máme zpracovaný investiční záměr, jehož cílem je zatraktivnění přehrady pro lidi. Předběžně počítáme s investicí necelých dvaadvacet milionů korun,“ uvedl náměstek primátora pro rozvoj Robert Kotzian. Peníze budou politici hledat v rozpočtu na příští rok, kdy by se Brňané novinek mohli dočkat.

„Nejvíce zlepšení chystáme u Sokolského koupaliště, kde chceme postavit tobogan, hřiště na pétanque a pingpongové stoly. Nejen na Sokoláku chceme zbudovat veřejné záchody, sprchy a převlékárny,“ uvedl Kotzian. Užijí si i příznivci posilování. „Oblast Rakovecké zátoky zatraktivní venkovní posilovací stroje,“ uvedl Kotzian.

Na tobogan se mohou těšit také návštěvníci přehrady, kteří si oblíbili Kozí horku. I tady ho doplní hřiště na pétanque. „Stoly na ping-pong chystáme také v oblasti Rokle, kde vybudujeme i nízké lanové centrum,“ vyjmenoval náměstek. Peníze z rozpočtu půjdou také na zvelebení neútulných částí pláží a doplnění chybějícího povrchu na cestách pro chodce i auta.

Hlavně pro děti

Nápad postavit u Sokolského koupaliště padesát metrů dlouhý tobogan s dojezdovým bazénem se zamlouvá starostovi Kníniček Martinu Žákovi. „Na kníničském, tedy levém břehu, už mnoho místa pro další rozvoj a budování nových pláží není, proto návštěvníci přehrady určitě ocení vylepšení těch stávajících. Lidé se totiž na přehradu vracejí díky čistější vodě a možná i proto, že chtějí ušetřit tím, že si vyjedou jen za město. Rodiče s dětmi zajisté ocení rekonstrukci stávajících a výstavbu nového dětského hřiště a opravu cesty,“ vyzdvihl Žák.

Naopak se mu nelíbí nápad, se kterým přišel maďarský investor. Ten chce poblíž Sokolského koupaliště vybudovat vlek pro vodní lyžaře. „Zastupitelé Kníniček s vodním vlekem nesouhlasí, protože by omezil plavce poblíž jediné pořádné pláže, kterou máme,“ myslí si Žák. Investor si naopak myslí, že by vlek pro vodní lyžaře na přehradu přilákal další návštěvníky.

Cyklostezka nebude

Špatnou zprávu má Kotzian prozatím pro cyklisty a ty, kteří nejraději chodí na pravý břeh přehrady, kolem kterého se táhne frekventovaná silnice. „Přípravu výstavby pravobřežní cyklostezky jsme zatím zastavili. Především proto, že je úsek od hradu Veveří k Rakovci nesmírně členitý a náklady na stavbu by se vyšplhaly až na sto milionů korun,“ vyčíslil Kotzian. To, že v tuto chvíli na cyklostezku nejsou v rozpočtu peníze, mrzí bystrckého zastupitele a bývalého starostu Svatopluka Beneše.

„Podrobná studie už je připravená a před dvěma lety už to se stavbou cyklostezky vypadalo nadějně, pak ale přípravy ustaly. Cyklostezka by přitom na břehy přehrady přivedla další lidi a to i na místa, která jsou vzdálená od přístaviště nebo hůře dostupná ze stávající cesty. Navíc by cyklistům nehrozila srážka s autem a stezky by sloužila i v zimě,“ myslí si Beneš.

Na parník!

To, že přehrada opět „táhne“ potvrzuje i zájem lidí o výlet parníkem. „V prvních dvou měsících se na lodích svezlo dvakrát více lidí, než loni. V květnu to bylo skoro pětadvacet tisíc lidí,“ sdělila mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

V nejbližší době se návštěvníci přehrady dočkají nového přístaviště a lodí. „Kompletní rekonstrukce přístaviště v Bystrci bude hotová příští rok, kdy opravíme cestu k nástupním můstkům. V letos otevřené nové výpravně si návštěvníci kupují jízdenky a upomínkové předměty. Své zázemí tu mají také lodníci a kapitáni,“ uvedla Škrancová.

Ještě o prázdninách se Brňané občerství v druhém domku vedle výpravny, ve kterém budou i záchody.

„Obměna starých lodí začala loni, kdy jsme koupili loď Lipsko, v letošním roce to byly lodě Vídeň a Utrecht a příští rok v dubnu přibudou další dvě lodi – Rennes a Stuttgart. Celkem je to tedy pět nových lodí. Cena jedné je sedmnáct milionů korun. Historická loď Brno nicméně po přehradě ještě několik let popluje,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Po letech čistá voda

Brněnskou přehradu od roku 2009 čistí Povodí Moravy. „Díky vápnění břehů, provzdušňování vody a dalším opatřením se nám podařilo oproti roku 2008 desetinásobně snížit počet sinic v sedimentu. Dobré jsou proto i poslední výsledky měření kvality vody a průhlednost vody. V čištění vody přehradě budeme pokračovat do konce roku 2012,“ uvedla mluvčí povodí Veronika Hrdá.

Povodí letos také obnoví tabule naučné stezky, které vylepší komiks, jehož autorem je grafik týdeníku Sedmička Jan Duchoň.