Půlnoční metro zůstane, ale...

Politici dali ruce pryč od rušení posledního metra. Pražané proto pocítí úspory v dopravě jinde.

Revoluce v jízdních řádech městské dopravy se odkládá. Primátor Pavel Bém na začátku týdne teatrálně roztrhal návrh úspor. Vedení města tak upustilo od rušení oblíbeného posledního metra a dalších spojů.

Dopravnímu podniku tak zkomplikovalo život. S nižším rozpočtem musí odjet stejné kilometry jako loni.
Změny v jízdních řádech tak přijdou, jen budou postupné a méně nápadné. „Budeme pokračovat hlavně v úpravách autobusových linek,“ připouští Pavel Procházka ze společnosti Ropid, která v Praze organizuje hromadnou dopravu.

Autobusy mohou jezdit jinak třeba v některých jižních částech města, jako je Písnice či Lhotka. Přesný plán změn ale teprve vznikne. „Objem spojů zůstane stejný. Ale nechceme, aby jezdily prázdné nebo přeplněné autobusy,“ vysvětluje Procházka.

Shoduje se s ním zástupce odborů Jiří Obitko. „Uvažované úpravy autobusových linek považuji za smysluplné,“ říká Obitko.

Předchozí změny

Dopravní podnik chce ve spolupráci s Ropidem navázat na změny, které začaly na podzim roku 2008 prodloužením metra linky C do Letňan.

Tehdy došlo na severovýchodě Prahy k výrazné reorganizaci autobusových spojů. V dalším roce se pak změnila část tras na jihu a jihovýchodě města.

Rozpočtová „jizva“

Desítky milionů, které může dopravce ušetřit na autobusech, ale jen částečně zahojí rozpočtovou „jizvu“ utrženou od pražských radních, kteří smetli jednorázové škrty ve spojích. Dotace od města ve výši 8,1 miliardy korun přitom zůstává stejná.

„Budeme proto jednat s Ropidem, který nám platí za výkony, o jejich doplacení,“ říká generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.

Ropid je v tomto případě prostředníkem mezi dopravcem a hlavním městem.

Ztrátové hospodaření

Dopravní podnik počítal s tím, že jí „průvan“ ve spojích ušetří až tři sta milionů. Peníze od města mu na provoz pravděpodobně nevystačí, musí proto hledat další cesty, jak ušetřit.

„Objednané kilometry odjezdíme, ale může to znamenat, že do oprav a na údržbu půjde méně peněz,“ varuje odborář Jiří Obitko.

Zbude na údržbu?

Podle něj se mohou pozdržet například dlouho odkládané opravy kolejí nebo výměna některých součástek do vagonů metra.

„Škrtání výdajů na údržbu se u vozů nemusí projevit hned, ale třeba za dva nebo tři roky. Jejich další opravy se pak ale mohou výrazně prodražit,“ říká další z odborářů Oldřich Schneider.

Šéf dopravního podniku Dvořák se potíží s vozovým parkem neobává. Věří, že ušetří jinde.

„Pokračujeme v úsporách. Loni jsme například snižovali počty zaměstnanců, šetřili na palivech nebo převáděli některé činnosti mimo dopravní podnik,“ vysvětluje ředitel Dvořák.