Randýska ocenili za fair play | E15.cz

Randýska ocenili za fair play

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Hranický závodník Robert Randýsek získal ocenění za pomoc na Dakaru.

Duny dakarské rallye brázdil Robert Randýsek už devětkrát. Nechyběl ani v roce 2009. Čtyřicetiletý hranický závodník tenkrát v Argentině se svým kamionem pomohl kolegovi a konkurentovi Aleši Lopraisovi. Před pár týdny jej za tento čin vyznamenal Český klub fair play.

Co se tehdy stalo? Asi osmdesát kilometrů před cílem druhé etapy jsem potkal Aleše Lopraise, kterému se porouchala spojka. Potřeboval nutně pomoc, jinak by etapu nedojel a neměl šanci na pokračování v Dakaru. Slíbil jsem mu, že pokud to v tom písku pojede, potáhnu ho, dokud se nezastavíme.

Na kolikátém místě jste v tu chvíli byl? Dakar se teprve rozbíhal. Umístění ještě nehrálo velkou roli. Jestli v terénu pojedu sto deset, nebo osmdesátkou, to v tak dlouhém závodě není žádný rozdíl.

Rozmýšlel jste se dlouho, jestli máte pomoct? Bylo to bleskové rozhodnutí. Věděl jsem, že Aleš má ambice umístit se na předních pozicích. Ale nebyli jsme si jistí, co nás po cestě čeká. Kdyby přišly nějaké větší duny, musel bych ho odpojit a nechat stát. Naštěstí byl terén příznivý. Ale i tak to bylo místy drsné. Jeli jsme osmdesátkou a kvůli prachu od mého auta neviděl Aleš prakticky nic. Stačila třeba nějaká nepředvídatelná díra na cestě a skončili bychom v sobě.

Pomohl byste v takové situaci i neznámému jezdci? Obecně si závodníci pomáhají, jen když se stane nějaký vážný problém, třeba zranění. Nebo pokud se jedná o nějaké rychlé vyproštění auta při zapadnutí. Do cíle bych určitě každého netáhl. Ale s Alešem jsme přeci ze stejného kraje.

Jak se to na Dakaru dělá, když se něco na autě pokazí? Nejzákladnější věci na opravu si závodníci vezou s sebou. Pokud si sami neporadí, musí počkat na tak zvanou rychlou asistenci. To je kamion nasazený do závodu, třeba jako my. Vezeme už více náhradních dílů i lepší vybavení. Jako navigátor v autě většinou sedí výborný mechanik. Tento tým si s většinou poruch poradí. V nejhorším případě se mimo závodní trať pohybuje ještě těžká asistence, která auto zapřáhne a odveze domů. Ale třeba v Africe se běžně stávalo, že týmy rozbité auto nechaly na místě, protože se nevyplatilo ho odvážet nebo to ani nebylo technicky možné.

Rychlou asistenci má každý tým? Kdo ji nemá, musí si pomoct sám. Proto se menší týmy snaží shlukovat do větších, aby se mohly podělit o náklady a asistenci si dovolit.

Co pro vás ocenění znamená? Překvapilo mě to. Nečekal jsem, že si té události někdo všimne a dokonce mě ocení. Sport je čím dál dražší, všichni se honí za úspěchem a trošku se z něj vytrácí lidskost. O to víc si vážím Českého klubu fair play, který férové chování ve sportu registruje a oceňuje.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video