Realitní společnost ČS chystá výraznou změnu své pobočkové sítě

Realitní společnost České spořitelny (RSČS) připravuje zásadní změnu své pobočkové sítě v České republice. Držitelé franšízových licencí už nebudou moci zakládat další pobočky. Každá pobočka RSČS bude muset mít vlastní licenci. „Naším cílem je v příštích měsících a letech prodat zhruba 100 licencí ve všech regionech České republiky,“ říká obchodní ředitel této společnosti Miloš Červenka.

Realitní společnost České spořitelny (RSČS) připravuje zásadní změnu své pobočkové sítě v České republice. Držitelé franšízových licencí už nebudou moci zakládat další pobočky. Každá pobočka RSČS bude muset mít vlastní licenci. „Naším cílem je v příštích měsících a letech prodat zhruba 100 licencí ve všech regionech České republiky,“ říká obchodní ředitel této společnosti Miloš Červenka.

Většina franšízových sítí má za sebou silného partnera v podobě nějaké realitní sítě. Vy máte za sebou silnou banku. Jaké to má výhody či nevýhody?

Já si myslím, že je to naše obrovská výhoda. Realitní sítě našich konkurentů sice mají za sebou silné zázemí zahraničních matek, ale musejí se vypořádávat s velmi atypickým prostředím na českém trhu. Jejich síla je ve franšízovém systému jako takovém. Ve znalosti lokálního trhu na úrovni krajských měst ale máme jednoznačně výhodu my. Další obrovskou výhodu spatřuji v síle brandu České spořitelny na českém trhu, v postavení a stabilitě této značky.

Říkáte, že český trh je atypický. V čem konkrétně?

Především v tom, že není nijak regulovaný. Neříkám rozhodně, že by bylo dobře, kdyby regulovaný byl, ale měl by být regulovaný kvalitou. A tím, co klienti chtějí. Český realitní trh je stále ještě poměrně mladý a nepodařilo se ještě zcela vytvořit určité mechanismy, které jsou ve světě běžné. Například k činnosti realitního makléře u nás není potřeba žádné vzdělání, nejsou potřeba žádné vědomosti. To je v řadě jiných zemí zcela nemyslitelné. Realitní činnost se u nás vnímá jen jako služba, která najde kupujícího či prodávajícího, nikoli jako služba, která napomáhá klientům a zajistí, že obchod proběhne řádně, že prodávající dostane za svou nemovitost řádně zaplaceno a že kupující dostane za své peníze kvalitní nemovitost bez právních či jiných vad.

Proč se u nás stále většina nemovitostí prodává bez účasti realitní kanceláře? Proč nemají lidi důvěru k realitním kancelářím?

Bohužel tu počáteční důvěru v nově vzniklé realitní kanceláře zneužili podvodníci a bohužel zafungovala negativní zkušenost, kterou si lidé sdělují spíše než zkušenosti pozitivní. Negativních zkušeností je tak na trhu více než těch pozitivních a v současné době to ukazuje na jednu věc – klient více důvěřuje kupujícímu, kterého nikdy neviděl a na kterého nemá žádné reference, než realitní kanceláři, o které si může zjistit prakticky všechny informace.

Co s tím? Jak chcete zajistit důvěru v realitní kanceláře a to, aby se pokud možno minimalizovaly všechny negativní zkušenosti?

Různé realitní asociace se snaží o to, aby činnost realitního makléře byla činností vázanou na určité vzdělání, aby se makléř musel neustále vzdělávat. To je takový první krok. V jednu dobu jsem se domníval, že by pomohla nějaká zásadní regulace trhu, ať už zákony nebo právě vázanou živností. Teď už si to tolik nemyslím, myslím si, že by realitní trh měl zkultivovat sám klient, který bude za své peníze požadovat kvalitní a dobrou službu. Obávám se, že pokud uspějí tlaky řešit problémy pouze změnou legislativy, tak se projeví česká povaha, která je taková, že se snaží všechno obejít. Kladu důraz na klienta, na to, abychom mu poskytovali kvalitní transparentní služby. Klientovi musíme za jeho peníze nabídnout prvotřídní služby.

Jedna otázka je vázaná živnost a druhá případná certifikace realitních makléřů. Jak se díváte na možnou certifikaci či povinné členství v nějaké asociaci realitních kanceláří?

Zatím nevidím pozitivní přínos realitních asociací, měly by více přispět k vyšší kvalitě trhu a k rozlišení kvalitních a nekvalitních RK. Bohužel ani to, že se hlásíte k té či oné asociaci, vám nepřidá žádné kladné body. Nevím tedy, jak by taková certifikace fungovala. Každá realitní kancelář má dnes nějaké své vlastní vzdělávání, to je sice pěkné, ale na druhou stranu těžko lze měřit kvalitu tohoto vzdělávání. Na druhou stranu je důležité alespoň nějaké vzdělání. Dávalo by mi smysl takové opatření, aby licenci musel mít vlastník nebo provozovatel realitní kanceláře a ten by následně ručil za kvalitu jeho realitní kanceláří poskytovaných služeb, nesl by za to odpovědnost. Makléř by nemusel být vázaná životnost, provozovatel realitní kanceláře ale určitě ano.

Realitní kancelář ČS měla dosud 12 franšízantů a 33 poboček, momentálně chystáte změnu své sítě. V čem budou změny spočívat?

Koneckonců máme za sebou Českou spořitelnu, která si nenechá kazit dobré jméno. Chceme, aby se majitelé licencí věnovali maximálně své lokalitě. Jedna pobočka nemusí ovládat celou Prahu, ale musí být jedničkou třeba na Vinohradech, musí být dobrá „doma“. Vize máme takové, že chceme rozprodat licence i pro Prahu, kde dosud prodávala nemovitosti výhradně naše vlastní oddělení, chceme jim vytvořit konkurenci. Praha má milion obyvatel a zatím zde plánujeme prodat pět licencí.

Jaký je cílový počet licencí, kterého chcete dosáhnout, a za jak dlouho?

Jak už bylo řečeno, máme dnes 12 franšízantů a 33 poboček, z toho samozřejmě nevznikne hned 33 partnerů. Cílový stav letošního roku je 25 franšízových partnerů postavených na spolupráci s pobočkovou sítí České spořitelny. Konečným cílem je jeden franšízant na zhruba 35 tisíc obyvatel, rádi bychom dosáhli desetiprocentního podílu na trhu. Cílem je zhruba 100 franšíz do roku 2013. Ale znovu opakuji, naším prvořadým cílem je kvalita, nikoli kvantita.

Jakou dáváte obecně budoucnost realitním franšízám na českém trhu? Bude pokračovat konsolidace trhu v podobě slučování menších realitních kanceláří pod křídla velkých franšízantů?

Určitě ano. Vidím výhodu franšízového systému v tom, že menším realitním kancelářím přináší známou značku. Určitě to směřuje k lepší orientaci klientů, pokud bude na trhu pět velkých hráčů a pak menší regionální realitní kanceláře. Bude to vše na přátelské bázi a trh bude průhlednější. Franšízové řetězce musí změnit nedůvěru většiny lidí v realitní kanceláře.

Mluvil jste o pěti velkých řetězcích. Znamená to, že na českém trhu je prostor právě pro pět velkých hráčů?

Ano, přesně tak. Domnívám se, že na rezidenčním trhu je prostor právě pro pět velkých hráčů. Pak tady samozřejmě budou fungovat dále menší regionální realitní kanceláře, které také mají své místo na trhu.

Když teď budete mít v Praze franšízu, znamená to, že omezíte své vlastní obchodní týmy?

Zatím určitě ne, naše developerské oddělení bude minimálně dočasně fungovat dále, protože neplní jen úlohu prodejce, ale je také analytickým oddělením, děláme třeba cenové analýzy, jsme týmem pro část projektového financování České spořitelny. Chceme si určitě zachovat vlastní síť a nemáme zatím dost kvalitních franšízantů. Začas situaci vyhodnotíte a uvidíme, co bude dále. Možností je hned několik.