Rekreační objekty jdou pořád na odbyt

Druhé bydlení je pojem, který jedny nechává v klidu, protože nechtějí mít starost s další nemovitostí. Další skupina potenciálních kupců druhého bydlení se nepřetržitě zajímá, co je kde v nabídce. Stav na trhu objasnil spolumajitel M&M reality Miroslav Jonáš.

Jak dnes vypadá trh s rekreačními nemovitostmi, když porovnáme třeba trh před krizí s nynější situací?

V současné době je širší nabídka a výhodnější ceny, než tomu bylo před polovinou roku 2008, kdy u nás krize započala. Co se týká poptávajících, tak podle našich měření ohlasů klientů na inzerci je obecně zájem o téměř 25 procent větší, než byl v první polovině roku 2008. Důvodem jsou příznivé ceny, až o desítky procent nižší, a také stále uvolněnější úvěrová politika bank.

Vyhodnotili jste situaci, jak se objekty prodávaly v prvním čtvrtletí tohoto roku. Jaký byl závěr?

Standardně jako každoročně je u nás první čtvrtletí na rekreační objekty nejsilnější. Klienti chtějí léto trávit v nové chatě či chalupě, tak samozřejmě začátkem roku aktivně hledají. Letos navíc napomohla mírná zima, takže se prodávalo o více než 35 procent rekreačních objektů více než vloni ve stejném období.

Určitě staré chalupy a chaty. Zájem o nové apartmány je mizivý, protože ve většině případů jsou jejich ceny nesmyslně vysoké.

Lze v tomto směru nějak odlišit Čechy, Moravu, horská střediska, zkrátka jak poptávku a nabídku vidíte podle regionů?

Atraktivní regiony jsou stále ty samé - Krkonoše, tam zejména Špindlerův Mlýn a Pec pod Sněžkou, dále Vysočina, části Beskyd, Jeseníků, Šumavy a jižní Morava.

[file:10841:small:right]

Na čem v prodeji závisí jeho úspěch - lokalita, kvalita, nebo stav objektu?

Lokalita a cena jsou rozhodujícím faktorem. Samozřejmě technický stav objektu je důležitý, ale hodně kupujících na rekreační nemovitost hledí tak, že si ji bude v budoucnu přestavovat či různě upravovat.

Kdo jsou kupující? Dají se nějak, kromě toho, že jsou to finančně zabezpečení lidé, charakterizovat?

Nedá se souhrnně říci, kdo je kupujícím. Věkově jsou to zájemci většinou nad 30 let, s dětmi, kteří již mají vyřešeno vlastní bydlení a nyní chtějí investovat do rekreačního objektu. Není ale ani neobvyklé, že si kupující rekreační objekt pořídí na hypotéku či jiný úvěr.

Pochopitelně je individuální, jak dlouho hledá nemovitost svého kupce. Ale co se ve vaší nabídce ani neohřeje?

To, co je na dobrém místě za dobrou cenu. U nás vše funguje tak, že nemovitost se dá nejprve do neveřejné nabídky. Náš vlastní realitní software STORMM provede porovnání zadané nabídky s databází poptávajících, kterých máme již přes 60 tisíc. Tito jsou v databázi nejdéle dva měsíce, takže jsou aktuální. Porovnávají se desítky shodných znaků. Makléř následně tyto poptávající kontaktuje a nabídku jim sdělí. Až když nikdo nemá zájem, jde do otevřeného prodeje. V praxi to znamená, že přes 25 procent nabraných nemovitostí se do veřejné nabídky nedostane, protože je dříve prodáme našim poptávajícím, kteří se u nás zdarma registrují na internetu či bezplatné telefonní lince.

A naopak, co v nabídce trčí a prodá se, až když klesne cena na minimum?

Jako ve všech oborech - to, co není atraktivní, je v nabídce dlouho. Často narážíme na neochotu prodávajících pracovat s nemovitostí, zejména s cenou. Pak je velmi těžké s jejich nabídkou něco vymyslet. Ve většině případů však platí, že každé zboží si nakonec svého kupce najde.