Řidiči jsou neurvalí, stěžují si cestující

Nešetrná jízda, hrubé chování řidičů a staré autobusy rozčilují Přerovany. Jejich stížnosti se dostaly až na magistrát.

Přerov l Na neurvalost řidičů autobusů přerovské městské hromadné dopravy i na zastaralý vozový park si stěžuje řada lidí z Přerova. Ve své zoufalosti se obrátili na odbor sociálních věcí magistrátu. Jeho šéfka Jana Žouželková se chystá slovenské společnosti SAD, která už rok v Přerově působí, napsat kritický dopis.

„Těch případů je více a stížnosti se opakují. Řeší hlavně to, jak jsou řidiči bezohlední vůči pasažérům, kteří mají nějaké omezení. Buď jsou zdravotně postižení, nebo starší, a tudíž pomalejší. Před pár dny jsem zaznamenala stížnost jedné matky, která nastoupila do autobusu, a než stačila zajistit invalidní vozík se synem, autobus se rozjel, chlapec přepadl a zranil se. To mě rozčiluje,“ říká Žouželková.

Řidiči bez zájmu

Další případ, který líčí, mohl skončit mnohem hůř. „Stará paní, která pomalu vystupovala z autobusu, zřejmě řidiče brzdila. Proto zavřel dveře i s kabátem cestující, která spadla na zem. Nebýt pohotových lidí kolem, nejspíš by skončila pod koly autobusu,“ zlobí se vedoucí odboru sociálních věcí.

A zdaleka nejde jen o starší a postižené lidi. „Nastupovala jsem s kočárkem a netrpělivý řidič mi zavřel dveře ve chvíli, kdy byl kočár ještě na schodech. Roční dceři skřípl ruku a ještě na mě řval, ať hýbnu zadkem,“ líčí dvaatřicetiletá Marta Michálková z Přerova.

Tomáš Brada ze společnosti SAD se k reakcím lidí nechce vyjadřovat a radí, aby se s negativními zkušenostmi svěřili přímo přepravci. „Pak bychom mohli věc prošetřit a vyvodit z ní důsledky,“ tvrdí Brada.

Tazatele ze společnosti Edukol, kteří letos připravili pro město Přerov analýzu o službách, názory lidí překvapily. „Musím říct, že s tak velkou kritikou městské hromadné dopravy jsme se v jiných městech dosud nesetkali,“ uvedl za Edukol Martin Štainer.

Podle průzkumu zpovídaní Přerované vyčítali řidičům především dvě věci: nedostatečnou ohleduplnost a spěch. Z analýzy tak vyplývá, že pasažéři jsou z jízdy po městě pořádně „omlácení“, protože řidiči se rozjíždějí ve chvíli, kdy se ještě lidi nestihli usadit. „Překvapivě často zmiňovali Přerované také přivření do dveří při vystupování či nastupování,“ konstatuje Štainer.

Lidé ale nekritizují jen chování řidičů. Nespokojení jsou se zastaralými autobusy. „Jsme nervózní a naštvaní, protože nás cestující často osočují, že je přepravujeme starými autobusy. Ale my nemáme na vybranou. Když přijedu s autobusem, který je letitý a má schody, lidi mi začnou nadávat,“ stěžuje si řidič, který nechtěl uvést své jméno.

Kritiku vozového parku zaznamenali také tazatelé z Edukolu. Ti v dokumentu pro město uvádějí, že pasažéři už dnes považují staré autobusy za nekomfortní a přáli by si jen ty nízkopodlažní.
Se stavem autobusů není spokojená ani Věra Dvořáčková z Přerova. „Jestli se situace do léta nezmění, budu psát radním dopis. Chci se jich zeptat, co mysleli tím, že nový dopravce bude po městě jezdit ekologicky. Vždyť neustále se tu kodrcáme starými vozy, které smrdí, jsou nepohodlné a v mnohých ani nejde topení,“ podotýká Dvořáčková.

Podle dalších cestujících je na silnici mnoho Karos, které mají na ceduli alibistický nápis „záložní vůz“. „Překvapuje mne, že takové autobusy vůbec vyjíždějí do terénu,“ nechápe například Edita Frgálová. Také Yveta Brodecká si posteskla nad tím, že k Meoptě, kde pracuje, často přijíždějí „rozhrkané rachotiny“. „Právě teď jsem s jedním takřka historickým autobusem přijela z práce. Hlavně přes zimu to bylo nepříjemné. V autobusech se netopilo a řidiči jezdili zachumlaní v bundách,“ podotýká Brodecká.

Všechno zlepšíme

Tomáš Brada ze SAD Trnava se ale brání, že pohled lidí je zkreslený a zbytečně kritický. „Ze sedmnácti autobusů je už dnes třináct nízkopodlažních. Pouze do Lověšic zajíždějí starší vozy, protože ty ekologické kvůli své výšce neprojedou podjezdem. A některé starší Karosy nám slouží jenom jako náhrada za vozidla na servisních prohlídkách. Navíc mohu cestující uklidnit, že letos budeme kupovat další čtyři nové ekologické autobusy,“ slibuje Brada.

Slovenská společnost SAD provozuje v Přerově městskou hromadnou dopravu od začátku roku 2010. V podmínkách veřejné soutěže stálo, že dopravce musí do pěti let vyměnit všech sedmnáct přerovských autobusů za ekologické vozy.