Řidiči se bouří proti nízkoemisním zónám, chystají žaloby

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Petr Topic, Sedmicka

Zavedení nízkoemisních zón v obcích a ve městech, které začátkem února podpořila vláda, spustí zřejmě i vlnu žalob. Už jen záměr zóny zavést se setkal s odporem řidičů, kteří se organizují například pod značkou Občané pro svobodnou a bezpečnou individuální dopravu (OSBID). A právě OSBID už má plán, jak nízkoemisní zóny právně napadnout.

Praha chce nízkoemisní zónu v centru vyhlásit v roce 2014. V současnosti zpracovává studii proveditelnosti. Už nyní metropole omezuje v centru pohyb nákladních automobilů. Platí pro ně dvě zóny zákazu vjezdu, a od letošního roku byly pro obě zóny zpřísněny podmínky pro udělení výjimky.

„Nízkoemisní zóny například v sousedním Německu nepřinesly žádné měřitelné zlepšení emisní situace a nedá se předpokládat, že by tomu v České republice bylo jinak. Jejich účinnost nebyla dosud nijak doložena. Jedná se o skrytý způsob omezování individuální mobility a posilování pravomocí úřadů,“ myslí si zástupce sdružení OSBID Petr Jaroš.

Sdružení se chce nejdříve zaměřit na plánované nízkoemisní zóny v Praze či Klimkovicích. K metropoli Jaroš uvedl, že zákon stanoví, za jakých podmínek je možno zónu vyhlásit, jednou z nich je existence objízdné trasy, a to podle něj v hlavním městě v několika místech platit nebude.

Praha již zpracovává studii proveditelnosti, která by měla podle vedoucího oddělení ochrany ovzduší pražského magistrátu Josefa Janoty vyhodnit a ukázat přínosy ale i nevýhody zavedení nízkoemisní zóny. Přesně ukáže, kde by emise díky omezení provozu klesly, a kde by naopak na objízdných trasách stouply.

S názorem na spokojenost německých měst se zavedením nízkoemisních zón Petra Jaroše Janota nesouhlasí. Zástupce Berlína, který má na starosti oblast ochrany ovzduší, podle Janoty pokles emisí po zavedení zóny vyčíslil na 15 až 20 procent. „Co já vím, německá města považují zavedení zón za pozitivní,“ konstatoval Janota. Při formování názoru na vhodnost zavedení zóny v Praze však pro něj prý budou „tvrdá data“.

Radní pro dopravu Josef Nosek chce první koncept zóny předložit již na začátku června. Od podzimu pak vedení města ve zkušebním provozu začne s omezováním vjezdu do centra metropole. „Možnosti podpory nízkoemisních technologií zahrneme do dlouhodobé strategie dopravy,“ řekl již dříve Nosek.

Řada nejasností

U Klimkovic řidičům vadí, že chtějí vymístit tranzitní dopravu bez ohledu na to, o jaká vozidla jde. „To se rozchází s pojetím zákonodárce. Principem zavedení nízkoemisních zón je zákaz vjezdu do vymezených oblastí vozidlům s nejvyšší produkcí emisí znečisťujících látek,“ sdělil Jaroš.

Dodal, že zavedení zóny je opatřením obecné povahy, o kterém musí být vedeno řízení podle správního řádu. A v něm je možné podávat námitky. „To může činit každý občan dotčený opatřením, tedy všichni řidiči z celé České republiky. Této možnosti budeme samozřejmě využívat a jsme zvědavi, jak úřady námitky budou vypořádávat,“ konstatoval.

Zavádění zón podle Jaroše navíc naráží na několik nejasností. Ve vyhlášce například chybí podoba zákazové značky. Nalepené plakety na čelním skle zase budou redukovat výhled z vozidla, a právě jeho omezení prý policie pokutuje.