Rimowa: Kufry, které vždycky toužily létat

Dieter Morszeck, majitel firmy Rimowa

Dieter Morszeck, majitel firmy Rimowa Zdroj: Tomas Zelezny

Proslulá německá rodinná firma, která vyrábí už sto patnáct let nezničitelné kufry, vybudovala v Pelhřimově futuristickou továrnu, kde se řídí heslem, že práce by měla člověka především bavit.

Příjíždíme k budově zářící novotou, která se nápadně podobá jednomu z typicky drážkovaných cestovních kufrů Rimowa. Kovové odlesky návštěvníka provázejí celým Rimowa City, které buduje německá společnost se stopatnáctiletou tradicí v českém Pelhřimově.

Majitel a prezident společnosti Dieter Morszeck dnes zastupuje již třetí generaci rodinné firmy. Rozhodl se výrobu skořepinových kufrů i hlavní dodavatele jednotlivých komponentů soustředit na jedno místo, kde má v plánu vybudovat jakési městečko s podzemními chodbami a tunely, aby se proces stal nejen efektivnějším, ale také ekologičtějším.

Vedení má výrobu na očích

Pravou rukou Dietera Morszecka a generálním manažerem Rimowa City je Vladimír Kozler. Přestože do firmy nastupoval v pouhých dvaadvaceti letech, dokázal předstihnout v objemu výroby své kolegy z Německa, Kanady i Brazílie. Ředitel Kozler nám s úsměvem rozdává vizitky, jak jinak než ve tvaru miniaturního kufru. Firemní kultura je tady dovedena do nejmenších detailů a tyto drobnosti vypovídají mnohé o spojení české kreativity a německé preciznosti.

Z výroby ve firmě RimowaZ výroby ve firmě Rimowa | Tomas ZeleznyZavazadla se lisují z polykarbonátu

Procházíme chodbou administrativní části budovy, z níž je vidět přímo do výroby. „Celá ta hala má nový koncept, pro nás nezvyklý, i když to větší propojení s výrobou je v podstatě Baťův styl. A zákonitě ne každému zaměstnanci se to líbí, ale máme alespoň příležitost odhalit rezervy,“ vypráví s úsměvem urostlý tmavovlasý muž, který dokázal z původně v Německu plánovaných sta kufrů denně tuto cifru zvýšit na 150.

„Můj pracovní den začíná mezi šestou a sedmou a končí někdy až v sedm večer, a tak přesně vím, kdy moji lidé přicházejí a kdy odcházejí a s jakou chutí se věnují práci. Jsem zastáncem názoru Dietera Morszecka, že práce by měla člověka především bavit,“ říká, zatímco za sklem se hemží desítky zaměstnanců, kteří montují kolečka, držadla, všívají zipy a vlepují podšívky.

„Český zaměstnanec je typický tím, že první čtyři hodiny pracuje na 150 procent, pak tři hodiny tak na sedmdesát a poslední hodinu už by si nejradši povídal s kolegy,“ líčí své postřehy přísný šéf a ze sterilního ticha za skleněnou stěnou nás vede přímo do prostorné haly, kde za zvuků strojů, rádia a pokřikování dělníků vznikají luxusní zavazadla, jež pořídíte v mnoha buticích po celém světě.

Manufakturní výroba

Beverly Hills, Toronto, Hongkong, Soul, Rio de Janeiro, Tokio, Sao Paulo, Peking, Šanghaj, Singapur, Mnichov, Milán a Praha… To jsou místa, kam z Pelhřimova zavazadla putují, aby pak dál se svými majiteli kroužila po celém světě. Nálada při jejich výrobě je příjemná, a i když naše návštěva vzbuzuje respekt, tak se s některými zaměstnanci generální ředitel zapovídá.

Z výroby ve firmě RimowaZ výroby ve firmě Rimowa | Tomas Zelezny„Celá hala má nový koncept, pro nás nezvyklý, i když to větší propojení s výrobou je v podstatě Baťův styl. A zákonitě ne každému zaměstnanci se to líbí, ale máme alespoň příležitost odhalit rezervy,“ říká Vladimír Kozler

A je znát, že je zvyklý řešit i výrobní problémy. „Každý den se setkávám s mistry a plánujeme a řešíme, co je potřeba. Je tady taková rodinná atmosféra a fluktuaci nemáme téměř žádnou, všichni se známe, a dokonce jednou ročně jezdíme i s fanynkami na fotbalový zápas s německou Rimowou. Bývá to zážitek, a pokud se turnaj koná v Kolíně nad Rýnem, což je karnevalové město, tak si užijeme i tuto atrakci,“ vypráví Vladimír Kozler.

Manufakturní výroba dodává firmě punc exkluzivity a použití moderních technologií umožňuje vyrábět velký objem. Každoroční nárůst se pohybuje v dvouciferných číslech, a loni skupina Rimowa vyrobila rekordní počet jednoho milionu kufrů.

Tanec robotů

„Rimowa zažila dva obrovské mezníky, prvním z nich bylo v roce 1937 použití duralu pro výrobu lehkých kufrů určených k zámořským cestám, a tím druhým objevným materiálem je od roku 2000 polykarbonát, který začala k výrobě kufrů používat Rimowa jako první výrobce na světě. Tady v Pelhřimově vyrábíme právě ze zmiňovaného polykarbonátu a za těch dvanáct let máme spolehlivý tým vyškolených odborníků,“ říká pan Kozler, zatímco procházíme obrovským skladem ke třinácti zářivě oranžovým robotům, kteří jako by se zmítali v jakýchsi podivných tanečních figurách uzamčeni do zvláštní klece. Precizně si při tanci předávají součástky a kompletují zavazadlo.

Vladimír KozlerVladimír Kozler | Tomas ZeleznyVladimír Kozler pózuje se zavazadly značky firmy Rimowa na fotografii, která byla původně na titulu časopisového vydání ZENu

Celý náš ZENový tým fascinovaně přihlíží, jak jsou ti obři sehraní, až do té doby, kdy jeden z nich začne stávkovat. „Ta robotická výroba je spuštěná teprve dva měsíce a je úplnou novinkou ve výrobě kufrů, tak ještě ladíme a vychytáváme mouchy. V našem oboru je to totiž unikát. Připravovalo se to dva roky a robot je naprogramován přímo pro výrobu kufrů. Dělali je pro nás v Kanadě a koncept, který tady zavádíme, funguje v automobilkách.

Pan Morszeck miluje letectví, které provází historii značky, ale je také fascinován automobilovým průmyslem. A protože je to typ vizionáře, který co si zamane, to dokáže ve výrobě aplikovat, často jsme v mnoha věcech průkopníky. Sice to, jak vidíte, může přinášet i potíže, ale vždycky je to výzva,“ komentuje stávku robota Vladimír Kozler.

Z výroby ve firmě RimowaZ výroby ve firmě Rimowa | Tomas ZeleznyLuxusní zavazadla Rimowa pořídíte v mnoha buticích na světě

Funkčnost i design

Kufr značky Rimowa tvoří dohromady zhruba 200 jednotlivých dílů, jež jsou v rámci více než devadesáti pracovních úkonů, střídavě prováděných stroji a lidmi, smontovány v dokonalé zavazadlo. Mnoho módních značek v posledních letech začalo vyrábět i kufry, ale pro skutečného cestovatele je důležitý nejen atraktivní design, ale také funkce.

Ať už se to týká praktického řešení uvnitř zavazadla, nebo speciálně vyvinutého patentovaného kolečkového systému multiwheel, či nových cylindrických ABUS TSA zámků, které lze při celních bezpečnostních kontrolách bez poškození otevřít. K tomu všemu podšívka lehčí než padákové hedvábí je tady k vidění v mnoha dekorech a barevných provedeních a vyzkoušeli jsme si rovněž, že díky speciálním kolečkům můžete i plně naložený kufr „řídit“ jedním prstem.

V hale dorazíme k místu, kde se lisují skořepiny z polykarbonátu. Fotografovat nesmíme, ale celý proces by se dal přirovnat k výrobě jakýchsi dutých bábovek, jejichž správný tvar a tloušťku kontroluje vyškolený odborník. Řada Salsa Air je totiž v současnosti nejlehčí Salsa zavazadlo na trhu, a tak rozhoduje každý milimetr. K názvům zářivě barevných kolekcí, jako je Salsa, Samba či Bolero, inspirovala Dietera Morszecka jeho žena, která pochází z Brazílie. Rimowa taková, jaká je dnes, je vlastně spojením německé preciznosti a technologie, české pracovitosti a kreativity a brazilské hravosti a radosti ze života,“ říká Vladimír Kozler.

Vladimír Kozler ve skladu RimowyVladimír Kozler ve skladu Rimowy | Tomas ZeleznyNejvyšší český sklad je z celkových dvaadvaceti založený do výšky patnácti metrů (V. Kozler na vysokozdvižném vozíku)

Sklad pro horolezce

V průběhu hovoru se přemisťujeme do nejvyššího skladu v České republice, kde jezdí vysokozdvižné vozíky, k jejichž ovládání potřebujete krom šikovnosti také horolezecké zkoušky, abyste v případě poruchy mohli slanit. Celých dvaadvacet metrů vysoký sklad je založen do výšky patnácti metrů. Nabídku prohlédnout si prostor z této výšky jsem s díky odmítla a příležitost přenechala kolegyni, fotografově asistentce, která mi o chvíli později mávala s poněkud staženým žaludkem.

„Obsluhu jsme pochopitelně vybírali s ohledem na to, jak snášejí takovou výšku,“ usmívá se náš průvodce Vladimír Kozler, který je vlastně otcem této myšlenky, a co víc, nápad postavit takto vysoký sklad dokázal dotáhnout do konce. V přístupu k práci je velmi podobný Dieteru Morszeckovi, který za čtyřicet let ve firmě dokázal nejen mnohonásobně zvýšit obrat a vybudovat síť butiků po celém světě, ale přišel i s mnoha inovacemi, z nichž nejvýznamnější je objevení polykarbonátu pro výrobu zavazadel.

Jako z filmu

Stoupáme opět směrem ke kancelářím, kde už fotograf připravuje scénu jako vystřiženou z filmu, jehož hlavními hrdiny jsou v této chvíli jen kufry a kufříky s typickým rylováním. Jako bych v dálce zahlédla letadlo a dvojici, která se chystá na cestu kolem světa.

Na scénu přichází s úsměvem pan Kozler a na „letišti“ najednou máme byznysmena na cestách. V košili na míru a dokonale střiženém saku působí, jako by pózování pro fotografy byla běžně jeho práce. „Často se mi stává, že mne někdo z castingové agentury osloví, dokonce mi nafotili i book, ale já na podobné aktivity opravdu nemám čas. Muselo by to být něco velmi zajímavého, abych se rozhodl, že nabídce dám přednost před volným časem s rodinou,“ glosuje sportovně založený otec tří dětí.

A právě jeho rodina, především rodiče jeho ženy, mají největší zásluhu na tom, že Rimowa začala svá zavazadla vyrábět v Pelhřimově. Manželka pana Kozlera dnes staví v areálu výrobní halu firmy LIWA, což je hlavní dodavatel podšívek pro Rimowu.

Z výroby ve firmě RimowaZ výroby ve firmě Rimowa | Tomas ZeleznyZa den se v ČR vyrobí 3100 kufrů Rimowa z celkových pěti tisíc

„Rodiče manželky pracovali tady v DUP, což byla jedna z největších továren na výrobu manikúr a necesérů a měli vazby v Německu, takže ještě rok před založením firmy se LIWA stala dodavatelem pro Rimowu a dodávali do Německa podšívky. Potom se rozhodlo o založení firmy Rimowa v Pelhřimově a po prvních třech letech nastal zlom oním zavedením polykarbonátu do výroby.“ V obchodním rejstříku byla firma zapsána 19. května, což je den narození Vladimíra Kozlera, který tuto náhodu vnímá jako znamení, jež předurčilo jeho další osud.

Rimowa v číslech

Za den se v ČR vyrobí 3100 kufrů Rimowa z celkových 5000
Pelhřimovská Rimowa má 470 zaměstnanců
Rimowa zaměstnává celkem 1300 lidí po celém světě
Celá Rimowa měla v roce 2012 obrat cca 206 milionů eur
Kabinové zavazadlo z kolekce Salsa Air Ultralight váží pouhých cca 1,9 kg
4100 metrů čtverečních má nový výrobní areál Rimowa City v Pelhřimově

Tak jde čas

1898 – Paul Morszeck zakládá v Kolíně nad Rýnem továrnu na výrobu cestovních zavazadel. Kožených, ale lehkých
1937 – Morszeck se inspiruje materiálem, z něhož byla vyrobena letadla Junkers, a na trh uvádí kufr z duralu
1950 – Zahájena výroba kufrů s typickou drážkovanou strukturou; vynikají odolností proti teplotním rozdílům a vlhkosti vzduchu
1976 – Dieter Morszeck (na snímku) vyvíjí kufr z lehkého kovu s vodotěsným systémem pro profesionální fotografickou výbavu
2000 – Dieter Morszeck zahajuje výrobu prvních lehkých zavazadel z polykarbonátu
2001 – Kolečkový systém Multiwheel umožňuje snadnou manipulaci s naloženými kufry
2006 – Zavazadla jsou vybavena zabudovanými zámky TSA, které lze při bezpečnostních kontrolách otevřít bez poškození a poté opět zamknout
2009 – Řada Salsa Air vyrobená z lehkého polykarbonátu je nejlehčím Salsa zavazadlem v historii
2010 – Rimowa slaví 60 let výroby hliníkových kufrů a 10 let výroby zavazadel z polykarbonátu