Rozmach internetu končí, noví uživatelé přibývají jen pomalu

Počítač Hewlett-Packard

Počítač Hewlett-Packard Zdroj: Pixabay.com

Internetová revoluce, která vládla světu poslední dvě dekády, pomalu končí. Podle výzkumu společnosti Adobe už má internet pouze minimální potenciál nalákat nové uživatele. S postupem času se ale rovněž mění návyky lidí na internetu, od počítačů a informačních portálů se přesouvají pomocí mobilních telefonů na sociální sítě. 

Většina lidí, která má možnost se k internetu připojit, už je nyní na síti. Takový je závěr obrovského průzkumu, který v režii Adobe probíhal od začátku roku 2013 do letošního června. Za tu dobu společnost prozkoumala návštěvnost na jedenácti stovkách amerických a evropských internetových stránkách, konečné číslo dosáhlo těžko představitelnou 1,1 bilionu sledovaných návštěv. Cílem byly e-shopy, stránky s mediálním a zábavním obsahem, cestovatelské, finanční, automobilové weby a také stránky o zdraví. 

 „Dosáhli jsme vrcholu, co se týče počtu uživatelů, kteří internet navštívili poprvé. Budou se samozřejmě objevovat noví, ale ti stávající zase odejdou, neočekáváme tedy už žádný velký skok,“ řekl k výzkumu Becky Tasker z Adobe. 

 Průzkum například ukázal, že od roku 2013 dokonce došlo mezi Evropany k nižší internetové aktivitě. Ta za tři roky poklesla o 0,3 procenta. Ve Spojených státech sice rostla, ale jen o pouhou desetinu procentního bodu. Nejvíce se za zkoumané období dařilo personalizovaným serverům, hlavně sociálním sítím a zprostředkovatelům e-mailových služeb. Tyto služby rostly o 1,7 respektive 1,2 pocenta. 

 V Evropě i USA v současnosti dosahuje dostupnost internetu 77 procent, nejlépe připojená je Velká Británie těsně následována Německem. Velká Británie v Evropě rovněž vede co do počtu zahraničních návštěvníků, na portálech s britskou doménou se jich nachází 28 procent, na druhé pozici je s 23 procenty Španělsko. Naopak například na skandinávské domény putují téměř výhradně pouze návštěvníci z příslušných zemí. Průzkum rovněž napovídá, že si uživatelé v USA i Evropě téměř odvykli na stránky vstupovat pomocí přímého vkládání URL adresy. Většina přístupů je totiž z jiných serverů, které na průchodu návštěvníků vydělávají. 

 Velký prostor v průzkumu dostala také videa, jako nástroj nového druhu reklamy. Například polovina Britů ihned opouští video, pokud není možné reklamu před ním přeskočit. Tři čtvrtě Britů dokonce uvedla, že se snaží obchodní sdělení zavřít „co nejdříve to jde,“ zároveň ale uživatelé zatím nejsou ochotní platit za obsah bez reklamy. S touto variantou by souhlasila čtvrtina Britů, Francouzů dokonce jen patnáct procent. Odmítavý postoj k reklamě na internetu však nejvíce ze zkoumaných zemí projevují Švédové, 28 procent z nich má totiž na svém počítači nainstalovaný takzvaný Ad-block, tedy program, který zakrývá inzerci. 

 To však neznamená, že by si uživatelé považovali reklamu za něco špatného. 82 procenta Němců věří, že reklama v současnosti není horší, než bývala. Téměř polovina Evropanů si dokonce myslí, že současná reklama na internetu je efektivní, většina dokonce vítá personalizaci reklam, která zobrazuje produkty na základě navštívených stránek v minulosti.