Rychlý krach amerického projektu F1

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: circuitoftheamericas.com

Velká cena USA v texaském Austinu 2012 je prakticky mrtvou záležitostí. A velkou ostudou. Hlavně proto, že příčiny selhání projektu velké ceny formule 1 na nově vybudovaném okruhu spočívají v čím dál běžnějších záležitostech lidské činnosti: neschopnost, plané sliby, silně podhodnocené nároky potřebné k dosažení cíle.

Jak se ale může stát, že se ze dne na den zastaví projekt, který už je ve fázi fyzické výstavby, kdy již bylo utraceno mnoho peněz, a na staveništích pracují stovky lidí? Vždyť je to Amerika, země neomezených možností. Ze které se ale spíše stává země, kde je možné opravdu všechno.

Smlouva na nový okruh formule 1 v Texasu byla oznámena s velkou slávou v květnu tohoto roku. Rok po premiéře v roce 2012 se mělo ukázat ještě MotoGP a australské Supercars V8. „Poprvé v historii formule 1 bude v Americe vybudován prvotřídní areál pro účel pořádání velké ceny,“ hřímal tenkrát šéf F1 Bernie Ecclestone po neslavném odchodu jeho soutěže z USA v roce 2006.

Stalo se poslední dobou zvykem, že F1 opouští tradiční okruhy a Ecclestone uzavírá smlouvy na pořádání velkých cen s tratěmi, které ještě neexistují. Ale po vcelku bezproblémových premiérách v Bahrajnu a Číně (2004), Turecku (2005), Singapuru a Valencii (2008) se prakticky rok debatovalo nad tím, zda se vůbec pojede v Koreji (2010) nebo v Indii (2011). Mezinárodní automobilová federace musela porušit vlastní termíny pro udělení licence závodnímu okruhu, aby se velké ceny vůbec mohly jet. Stejné pochybnosti, které dlouhé měsíce kolovaly kolem Koreje a Indie, nyní začaly útočit na Texas. Tam se ale projekt zhroutil de facto ještě ve své rané fázi. Proč?

Ecclestonova společnost Formula One World Championship (FOWC) uzavírá smlouvy s promotérem. V případě nové Velké ceny USA to bylo se společností Full Throttle Productions zastupovanou Tavem Hellmundem. Jak už to tak bývá, pořádání závodu se neobejde bez podpory vlády, takže texaské ministerstvo financí slíbilo prostřednictvím svého fondu Major Events Trust ročně 25 milionů dolarů do rozpočtu závodu.

Šéfka úřadu Susan Combsová o formuli 1 v Texasu bojuje již od roku 2008. O dvě léta později navštívila závod na britském Silverstonu a chvíli před oznámením texaské velké ceny napsala Ecclestonovi dopis, ve kterém slibuje výplatu peněz do konce července v každém roce pořádání závodu s tím, že platba pro první závod v roce 2012 měla proběhnout do 31. července letošního roku. Je tu ještě jeden důležitý subjekt. Ten, který staví samotný areál. Firma Circuits of The Americas (COTA). Ta, která minulý týden vydala pokyn k zastavení bagrů…

Projekt se zadrhl na financích a slibech

Důležité účastníky již máme, nyní zápletka. COTA samozřejmě nestaví okruh zadarmo. Mezi COTA (zajišťující výstavbu okruhu) a Full Throttle Production (FTP) coby promotérem existovaly dohody, jejíž přesné detaily nejsou zcela známé. Má se však za to, že COTA slíbila přinést část peněz odměnou za to, že v budoucnu bude promotérský kontrakt s vedením F1 převeden na ni. Tavo Hellmund z FTP přiznal, že v určité fázi projektu se ne zcela shledávaly představy obou společností o dalším směru jeho vývoje. A možná nedošlo na plnění některých finančních slibů. Tavo Hellmund i Bernie Ecclestone se ve svých prohlášeních shodují na tom, že FTP nedodala potřebné záruky (nejčastěji v podobě drahých bankovních záruk). Ecclestone dal FTP šest měsíců na to, aby neplnění dílčích povinností smlouvy napravila. To se nepovedlo, takže smlouva byla vypovězena.

Stalo se tak nejen v důsledku eskalujícího napětí mezi COTA a FTP, ale nejspíš také překvapivé vývrtky ze strany samotného Texasu. Šéfka fondu Major Events Trust (METF) Susan Combsová, která na začátku roku (písemně) slíbila vyplatit 25 milionů dolarů, začala prohlašovat, že peníze, pokud nějaké, se budou vyplácet ne předem, ale až dodatečně v závislosti na tom, zda akce proběhla úspěšně. Combsová to odůvodňovala tím, že nemůže riskovat peníze daňových poplatníků. Skutečné důvody mohou být dva: Combsová slibovala něco, co bylo v rozporu s pravidly METF (který prakticky vždy vyplácí peníze až dodatečně) a snaží se svůj omyl bagatelizovat. Nebo se lekla konkurence v podobě závodu v New Jersey, který byl oznámen na konci října - jak sama tvrdí, ačkoli lokality jsou od sebe vzdáleny téměř 3000 kilometrů. Na území o tomto průměru se jedou všechny evropské závody F1…

ilustrační fotoilustrační foto | circuitoftheamericas.com

Podobný osud jako US F1

Slibované peníze, nejspíš nejen z texaské státní kasy, prostě nejsou. Promotérská smlouva na pořádání závodu v Austinu tak nyní neexistuje. Šance je dát požadované peníze a garance Ecclestonovi na stůl před dalším zasedáním Světové rady motorsportu 7. prosince 2012 před tím, než ta jej vyřadí z kalendáře na rok 2012…

Případ Austin připomíná jiný americký projekt: US F1. Nový americký tým formule 1, který měl mít premiéru v roce 2009. Velké plány, velká slova, krásné logo. Ale také významně podhodnocený projekt, žádné záruky, žádné peníze. Následoval ostudný krach a po skandální Velké ceně USA 2005 s šesti formulemi další záporné body pro F1 v Americe. Skoro jako by ta snad ani nechtěla v Americe být.