Salvátorská pouť má třísetletou tradici

Houpačky, kolotoče a stánky s cukrovou vatou míří do Chrudimi. Zítra začíná Salvátorská pouť.

Chrudim bude patřit pouťovým atrakcím i slavným bohoslužbám. Město čeká tradiční Salvátorská pouť.
Historickou část náměstí obsadí kolotoče, houpačky, horská dráha a stánky s nezbytným pouťovým zbožím. Bude jim patřit Resselovo a Školní náměstí i prostranství před sokolovnou.
I v letošním roce radnice omezí provoz a hudební produkci kolotočářů tak, aby nerušila obyvatele okolních domů. „Většina atrakcí najede do města během dneška. Vlastní pouť začne v pátek večer a skončí v neděli úderem osmé hodiny večer. Dále jsme stanovili, že na náměstí bude jednotná hudební produkce. Atrakce nebudou hrát samostatně. Během mší v kostele Nanebevzetí Panny Marie se nebude hrát vůbec,“ řekl Jiří Kadeřávek, ředitel Chrudimské besedy, která pouť pořádá.
Salvátorská pouť je především náboženským svátkem. Pro věřící je jízda na kolotoči a mlsání pouťových dobrot až druhořadým bodem programu. Církev vedle řady bohoslužeb připravila i výstavu o zázračném obrazu chrudimského Salvatora a tradici jeho uctívání.
Z náboženského hlediska chrudimská pouť vybočuje ze zavedených zvyklostí. „Většina poutí je oslavou nebeského patrona kostela v daném místě. V Chrudimi je to maličko jinak. Zde se od konce 17. století oslavuje a uctívá obraz svatého Spasitele. Jeho svátek připadá na 6. srpna na Proměnění Páně. Pouť se z technických důvodů posouvá na nejbližší neděli. Salvátorská pouť se poprvé slavila v roce 1676, do té doby pouť v Chrudimi připadala na svátek Nanebevzetí Panny Marie, kterému je zasvěcen největší zdejší kostel,“ vysvětlil znalec chrudimské historie Tomáš Pavlík.
Chrudimský obraz svatého Spasitele – Salvatora je od 17. století uložen v hlavním městském kostele Nanebevzetí Panny Marie na Resselově náměstí. Tradice mu přisuzuje zázračnou moc. Podle ní ho za třicetileté války zhanobili a poškodili švédští vojáci, kteří Chrudim obsadili. Rána, kterou vojáci obrazu způsobili, prý začala zázračně krvácet. Po této události začali věřící obraz uctívat a církev k němu po několika desetiletích začala pořádat náboženské poutě. Na ně se postupně nabalily trhy a provozování pouťových atrakcí.