Samsung ztrácí půdu pod nohama

Varování Samsungu tak signalizuje již páté čtvrtletí klesajícího provozního zisku a problémy jeho mobilní divize. Ačkoliv Samsung nadále vyrábí více telefonů než jakýkoliv jeho konkurent, nestíhá reagovat na novou vlnu čínských výrobců chytrých mobilů, které umějí nabídnout konkurenceschopné výrobky za poloviční cenu. Jejich domácí - tedy čínský - trh je již největším trhem světa pro mobilní telefony.
“Myslím, že Korea ale dospěje do stejného bolestného stavu, ve kterém je nyní Japonsko,” uvedl před časem v rozhovoru pro deník E15 Mauro Ratto, šéf oddělení rozvíjejících se trhů ve společnosti Pioneer Investments. Ratto narážel na skutečnost, že ještě před 15 lety chtěl každý japonskou elektroniku, dnes je v kurzu jihokorejská, především značky Samsung a LG, ale i ty prý nakonec postihne krutý japonský osud. Na jeho slova možná dojde dříve než sám tušil.
Na obrat to nevypadá
Podle analytiků to pro Samsung v segmentu výroby telefonů nevypadá na obrat k lepšímu. Problémem je, že neumí reagovat na příchod čínské konkurence, která nabízí stejné parametry a i stejný software, Android od Googlu. To vše za poloviční cenu. Apple si podle komentátorů vlastním softwarem iOS alespoň drží jedinečnost, za kterou jsou uživatelé zatím ochotni si připlatit. “Více než jindy je nyní důležité si uvědomit, že Samsung má dvě mobilní divize,” podotýká Ben Thomson, nezávislý analytik serveru stratechery.com. “Prodej vlastních telefonů sice klesá, ale Samsung je také velkým výrobcem komponentů jako jsou paměťové jednotky a procesory, a tato část byznysu jim nadále roste.”
Naopak čínský výrobce telefonů Xiaomi hlásí za loňský rok více než zdvojnásobení tržeb. Xiaomi se neobchoduje na burze, nicméně na sklonku loňského roku získala privátní investici ve výši 1,1 miliardy dolarů, která firmu ocenila na 45 miliard dolarů. Xiaomi je za Samsungem a Applem třetím největším výrobcem mobilních telefonů a netají se ambicí dostat se v dohledné době na první místo.