Santražiny: chodci v ohrožení

Úsekem u křižovatky ulic Hornomlýnská a U Náhonu, kam ústí ulice Santražiny, chodí denně stovky lidí. A jde jim o život.

Úzká cesta, kde u obrubníků parkují po celý den auta, další jezdí na omezeném prostoru v obou směrech a přitom jen o centimetry míjejí chodce a kočárky. Tuto situaci zná každý, kdo chodí přes Santražiny směrem k ulici U Náhonu. Denně tímto asi šedesátimetrovým úsekem projdou stovky lidí, kteří míří na Benešovo nábřeží.

„Chodím touto ulicí den co den už víc než deset roků. Je to čím dál horší a nebezpečnější. Spousta řidičů si tady zvykla parkovat, protože je to zadarmo a kousek do centra města. Auta tu míjí lidi fakt jen o pár centimetrů. Asi se čeká na nějaký malér,“ říká Milan Pospíšil, který bydlí na nedalekém Benešově nábřeží.

Na silnici sice není značka, která by řidičům zakazovala v úseku zastavení nebo stání. Podle šéfa Odboru dopravy zlínského magistrátu Pavla Dohnala tam ale není ani třeba. „Ve městě je spousta zbytečných značek, které už řidiči ani nevnímají. Je zbytečné přidávat další. V úseku by ale rozhodně neměl nikdo stát. Zákon říká, že pokud v obousměrném provozu není mezi stojícím autem a okrajem vozovky pruh o šířce šest metrů, je tam stání zakázáno. Měla by to hlídat policie,“ řekl Dohnal.

Městská policie, jež má sídlo jen desítky metrů odtud, se brání. „Podobných úseků jsou ve Zlíně desítky, třeba na Jižních Svazích. Kdybychom měli všechny řidiče pokutovat, nedělali bychom už nic jiného,“ tvrdí ředitel městské policie Milan Kladníček.

Část ulice Santražiny je jednou z mála ve Zlíně, která není zařazena do údržby silnic v zimním období. Upozorňuje na to i značka umístěná z obou stran úseku. V zimě je proto úzký úsek bez chodníků, kterým procházejí stovky chodců, nebezpečnější než jindy. Na cestě totiž leží ujetá a kluzká vrstva ledu a sněhu.

„Skutečně je to tak,“ připustil ředitel Technických služeb Zlín František Kostelník, když nahlédl do údržbového plánu. „Přiznám se, že ani nevím, proč to tak je. Možná proto, že tento úsek nezapadá do objízdné trasy a vozy by z něho musely couvat, což je složité,“ dodal ředitel.

Led a sníh přitom v této lokalitě komplikuje život chodcům, kteří nemají jinou možnost, než chodit po silnici. „Chodíme tudy s přítelkyní i kočárkem. Není to nic příjemného. Pod nohama je tvrdý, nerovný a kluzký led a projíždějící auta se o nás skoro otírají,“ stěžoval si Lubomír Poláček. Chodníku se však chodci v tomto místě nedočkají. „Kolem cesty jsou soukromé pozemky, na kterých chodník postavit nemůžeme,“ krčil rameny šéf Odboru dopravy zlínského magistrátu Pavel Dohnal.

Situaci by tak mohla zlepšit městská policie, která může pokutovat řidiče parkující na cestě a omezující její průjezdnost. „Budeme tento úsek kontrolovat častěji,“ slíbil ředitel Městské policie ve Zlíně Milan Kladníček.

Chodníky ve Zlíně? Někde by lidem pomohly brusle

Redakce Sedmičky prověřila, v jakém stavu jsou v zimě důležité chodníky v centru města. Výsledek testu? Z chodců se často stávají spíše bruslaři.

Stále více lidí si stěžuje na stav zledovatělých chodníků ve městě. Redakční test prokázal, že kritika je oprávněná. Chodci musí často dávat mimořádný pozor, aby na ledu neupadli a vyhnuli se zranění. „Takových chodníků je v celém městě hodně. Dlouho byl velký problém přejít i náměstí Míru, pak se tam objevily vyšlapané suché trasy. Ale třeba chodníky na Lešetíně, Kvítkové, Santražinách nebo většině Jižních Svahů jsou z velké části stále zledovatělé,“ říká zlínský podnikatel Jaroslav Krupa.
Povinnost uklízet chodníky v zimní sezoně letos poprvé nemají majitelé přilehlých nemovitostí, ale magistrát. Radní kritiku odmítají.

„Rozhodně děláme maximum, ale počasí nám to letos neusnadňuje,“ říká primátorka Irena Ondrová. Současný mizerný stav chodníků má na svědomí především lednová kalamita.
„Soudní lidé snad chápou, že průběh letošní zimy snahu o kvalitní údržbu chodníků hodně poznamenal. Přišla sněhová kalamita, vzápětí obleva a velké mrazy. A teď do toho všeho další sníh,“ říká radní Miroslav Šenkýř.

Na údržbu letos radní města vyčlenili dvanáct milionů korun. Ty ale podle mnohých nejsou v ulicích příliš vidět. Nemalé potíže mají lidé, kteří se pohybují v okolí Tržnice, Prioru nebo chodí na zimní stadion a sportovní halu. „Když jsem šel na hokej, dalo mi hodně práce, abych se nepřizabil,“ potvrdil Krupa.

Posypu si to sám

Vedoucí odboru dopravy magistrátu Pavel Dohnal přiznal, že stížnosti lidí se skutečně objevují. „Ale neřekl bych, že jich je více než v předchozích letech. Bohužel udržet dvě stě šedesát kilometrů chodníků ve Zlíně ve výborném stavu není v našich silách,“ konstatoval Dohnal s tím, že úklidu nepomohly ani mrazy. V takovém počasí se prostě nedá nic jiného než chodníky posypat, protože led neodtaje,“ dodal Pavel Dohnal.

Lidé upozorňují i na to, že chybí nádoby s posypovým materiálem. „Není problém si chodník posypat sám. Ale pokud nemám čím, tak já písek nebo škváru za své kupovat nebudu,“ vysvětluje důchodce Karel Křůpala.

Desítky kilometrů chodníků úředníci magistrátu rozdělili do tří skupin podle důležitosti. Prioritu čísla jedna mají především chodníky v centru města, celkem jde o trasu dlouhou patnáct kilometrů. „Jakmile sněží, musí technické služby ty nejfrekventovanější chodníky začít uklízet nejpozději do dvanácti hodin od začátku sněžení,“ uvedla mluvčí magistrátu Marie Masaříková.

Ne vždy se však daří dělníkům technických služeb povinnost dodržet. „Chodníky druhé a třetí kategorie se dostanou na řadu až v okamžiku, kdy do přijatelného stavu dostaneme ty nejdůležitější. Pokud hustě sněží, musíme frekventovaná místa udržovat opakovaně a pak dochází ke zdržením jinde,“ vysvětluje ředitel technických služeb Zlín František Kostelník.

Podstatné je podle něj, že termín „údržba chodníků“ rozhodně neznamená že mají být suché a čisté. „Zákon mluví jasně, naším úkolem je snížit problémy, nikoliv chodníky vysušit. Řidiči aut taky jedou pomaleji, když je na silnici sníh a led. To by si měli chodci uvědomit,“ dodal Kostelník.
Sto šedesát kilometrů chodníků uklízecí čety míjejí bez povšimnutí, nezřídka se o ně starají lidé sami. „To jsou chodníky menšího významu. Lidem, kteří se podílejí na úklidu, samozřejmě patří poděkování,“ poznamenala Masaříková.

Zranění? Platí pojišťovna

Na zledovatělé chodníky už doplatila řada lidí zraněním, někteří se už na úředníky obrátili s žádostí o odškodné. Podle takzvané chodníkové novely jsou totiž právě radnice odpovědné za škody způsobené stavem městských chodníků.

„Takových lidí máme zatím v evidenci asi šest, počítáme ale s tím, že jich bude více. Někteří mohou být stále v léčení,“ uvedl Dohnal. Zlín i další města však odškodnění příliš netrápí, protože jsou pro tyto případy pojištěná.

A co mají lidé dělat, pokud se zraní na neupraveném chodníku? „V první řadě oslovit radnici nebo magistrát, od úředníků dostanou pak informaci naši likvidátoři. Každý případ řešíme individuálně. Je rozdíl, jestli se člověk zranil ve střízlivém stavu, v opilosti, v zimních botách nebo lodičkách,“ uzavřel mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.

A co na stav zlínských chodníků říkáte vy? Napiště nám na www.sedmicka.cz/zlin.