Sdílená ekonomika bude generovat stovky miliard dolarů, tvrdí studie

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CC BY-NC-ND 2.0: EFFIE YANG via Flickr

Pronájem a půjčování věcí nebo služeb je byznys budoucnosti. Takzvanou sdílenou ekonomiku (v angličtině sharing economy) čeká boom, do deseti let by měla generovat 335 miliard dolarů (8,52 bilionu korun), tvrdí studie PriceWaterhouseCoopers (PwC).

Současná mladá generace ve věku 18 až 24 let není tak materialistická jako starší ročníky. Tři čtvrtiny mladých spíš upřednostňují zkušenosti a zážitky před vlastnictvím věcí, ukázal průzkum polečnosti PwC mezi tisícovkou respondentů z USA.

Právě mladší ročníky budou v příštích letech motorem růstu sdílené ekonomiky. Zatímco v současné době jde o byznys v hodnotě 15 miliard dolarů ročně, do roku 2025 by mělo ekonomické odvětví půjčování a pronájmů globálně generovat 335 miliard dolarů. „Jsme svědky nepopiratelného trendu, který bude pokračovat,“ komentoval výsledky analytik PwC Matt Hobbs.

Na růstu sdílené ekonomiky se nepřímo podepisuje i hospodářská recese uplynulých let. „Hospodářský pokles přinutil mnoho spotřebitelů přehodnotit nezbytnost něco vlastnit,“ uvádí PwC. „Zatímco se globální ekonomika odrazila ode dna, hodnoty vlastnictví na dně zůstaly,“ dodává zpráva.

Fenomén sdílení prostupuje společností velmi rychle, tvrdí PwC. Dvě třetiny dotázaných uvedly, že směřují k méně materialistickému životnímu stylu. Čtyři pětiny respondentů věří, že pronájem má větší výhody než samotné vlastnictví.

Některé z výsledků průzkumu
43 procent spotřebitelů vnímá vlastnictví jako překážku
19 procent spotřebitelů služby sdílené ekonomiky využilo
72 procent se považuje za možné spotřebitele sdílené ekonomiky
83 procent spotřebitelů věří, že sdílená ekonomika dělá život pohodlnějším a efektivnějším
59 procent uvedlo, že sdílené ekonomice neuvěří, dokud nebude řádně regulovaná

Lákavý prostor pro velké hráče

„Sledujeme posun spotřebních návyků,“ komentovala spoluautorka studie Amanda Harveyová z International Media. Jako příklad uvedla hudbu: „Lidé mají daleko menší potřebu vlastnit hudební soubory, což dostalo do hry služby jako Spotify,“ uvedla.

Není překvapením, že do rostoucího ekonomického odvětví chtějí promluvit také velcí hráči - třeba značky Marriott, Best Buy, Toyota nebo BMW, uvádí brandchannel.com. „Firmy si začínají uvědomovat, že mohou vyrobit tisíc aut a ty pak prodat, ale taky mohou vyrobit jedno auto a to pak prodat tisíckrát,“ shrnula princip Suzanne Sheltonová z firmy Shelton Group.

Studie PwC však upozorňuje, že ve sdílené ekonomice panují mezi lidmi pochybnosti ohledně důvěry nebo kvality sdílených věcí či služeb. Celkem 73 procent dotázaných se obává, že kvalita nebude konzistentní. Přestože je sdílená ekonomika založená na vzájemné důvěře a funguje na principu komunity, 69 procent respondentů nemá v tyto služby důvěru.

Nemají hotely ani taxíky, přesto válcují tradiční služby
V roce 2014 ubytovací služba Airbnb ubytovala v průměru 425 tisíc lidí každou noc, celkově 155 milionů hostů za celý rok. Síť hotelů Hilton za stejnou dobu ubytovala 127 milionů hostů. Podobně alternativní taxislužba Uber se svou tržní kapitalizací ve výši 41,2 miliardy dolarů překonala velké letecké společnosti jako Delta nebo American Airlines.