Se Signálem jsem moc spokojený, říká Řehořek

O Tomáši Řehořkovi se začalo mluvit jako o nejmladším českém režisérovi, když ve dvaadvaceti natočil snímek Proměny. V únoru jde do kin jeho čtvrtý celovečerní film Signál.

Dnes je Řehořkovi čtyřiadvacet a právě dokončuje čtvrtý celovečerní film. Jeho výrazný vizuální rukopis je na naší scéně nepřehlédnutelný. Oslovují ho producenti a hrají u něj slavní herci. On ale za svým úspěchem vidí hlavně píli a poctivou práci.

Jak se člověk v jednadvaceti stane režisérem celovečerního filmu?

Musí vám být jednadvacet, vezmete si kameru, poprosíte pár lidí do štábu a film natočíte. Potřebná technika je dostupná všem a skoro zadarmo. Je třeba mít dobrý text, touhu věc dokončit. Dostat film do kin je už složitější, v mém případě jsem měl štěstí na člověka, kterému se film líbil a do kin mu pomohl. Já bych to nedokázal.

Je pro začínajícího tvůrce obtížné získat do filmu velká jména herecká i producentská?

Nikdy jsem producenta nesháněl, měl jsem zatím to štěstí, že jsem byl na konkrétní projekty osloven, ale třeba mě to čeká, uvidím. A když už vás producent osloví, má k tomu důvod a měl by mít důvěru. Herci se zpravidla rozhodují podle kvality textu anebo výše honoráře, v některých případech dokonce může být jedno z těch dvou kritérií úplně na nule, pokud je to druhé hodně na výši. Občas vás ale potěší, když chce herec ve filmu hrát, protože ho režírujete právě vy. Důvěra herců se, podle mé zkušenosti, odvíjí od sebejistoty režiséra. Pokud víte, co děláte, herec to cítí a vše je v pořádku.

Co u nás stojí v cestě mladým filmařům?

V dnešní době už snad jen oni sami.

Cítíte nějaký rozdíl mezi tím, když jste stál před prvním filmem, a dnes?

V přípravě nic neměním, možná cítím jen větší zodpovědnost. Přístup ostatních a možnosti se mění projekt od projektu. Záleží na rozpočtu a na lidech.

Na svých filmech se podílíte i jako scenárista, kameraman, střihač. Proč?

Scenárista ve mně nikdy nebyl, šlo v podstatě o vynucenou situaci. Kamera a střih však jsou samotnou režií, oboje do určité míry technologicky ovládám, a tak se toho rád chopím, když je třeba. Režisér, který nechává obraz na starost kameramanovi a který nepřemýšlí o scéně s ohledem na střihovou skladbu, kterou film vypráví, není režisér.

Točíte právě film Signál s Vojtou Dykem a Kryštofem Hádkem v hlavních rolích. O čem bude?

Signál je tragikomedie o dvou podvodnících, inženýrech, kteří v létě cestují po Vysočině a vybírají od naivních lidí úplatky za to, že rozhodnou o stavbě mobilního vysílače na jejich pozemku, čímž jim zprostředkují rentu z Evropské unie. V našem filmu doputují do vesnice, kde najednou spadne klec.

Scénář je z dílny Marka Epsteina. Našel si scénář vás, nebo naopak?

Našli jsme se tak nějak vzájemně. Byla to dlouhá cesta od prvního přečtení k realizaci.

V jaké fázi se film momentálně nachází?

Film jsme dotočili, máme za sebou střih i barvu. Teď pracujeme na zvukové složce, v únoru jde do kin.

Jak jste s ním zatím spokojený?

Moc.

Změnil se nějak během natáčení? Muselo se v něčem improvizovat?

Realizace filmu je v našich podmínkách vždy velký kompromis a tady tomu nebylo jinak. Díky skvělému scénáři nebylo třeba improvizovat co do obsahu, ale ve stylotvorné složce bylo třeba se občas přizpůsobit rychle běžícímu času při natáčení. Myslím, že to však nakonec bylo dobře.

Do jaké míry se shoduje vaše počáteční představa filmu, kterou máte v hlavě, a konečný výsledek?

Těžko říct, na konci natáčení si osvojím natočený materiál, se kterým budu pracovat ve střižně, a na původní představu zapomenu. Snažím se, aby ta shoda byla co největší, vzhledem k nutným kompromisům.

Na co se chystáte dál?

Teď se chystám po několika letech na nějakou dovolenou a na pohodové Vánoce.

Jaké téma byste rád zpracoval?

Už jsem nad tím dlouho nepřemýšlel. V poslední době tak trochu bojuju hlavně sám se sebou, zeptejte se mě na to třeba za rok.

Vaše filmografie je poměrně žánrově pestrá - drama, dokudrama, komediální drama, nyní komedie. Rád zkoušíte nové žánry, nebo zatím hledáte ten pravý?

Nic nehledám, když mě zaujme námět a text, rád do toho jdu bez ohledu na žánr.

Nebaví mě žánr, ale vždycky konkrétní náměty.

Co vás kromě filmu živí?

Reklama.

V čem se liší vznik reklamních zakázek od natáčení celovečerních filmů?

Kromě toho, že se při realizaci užívá podobná technologie, tak úplně ve všem. Jsou to dva naprosto odlišné světy a mě baví je mezi sebou celkem pravidelně přepínat.

Je pro vás důležitější hodnocení odborníků, nebo diváků?

U nás jsou všichni odborníci na všechno, takže to splývá. Pro mě je důležitý pocit, že jsem práci na každém filmu i reklamní zakázce udělal pořádně a můžu si za výsledkem stát. Pak jsem spokojený.

KDO JE TOMÁŠ ŘEHOŘEK

* narodil se v Kyjově v roce 1987
* vystudoval ve Zlíně Filmovou školu
* ve 22 letech natočil první film Proměny
* následovalo kritikou ceněné dokudrama Piko
* letos uvedl do kin film Czech Made Man