Sedm divadelních souborů se v Par dubicích utká o titul Komedie roku

V Pardubicích začíná velkolepý svátek humoru. Které divadlo si odveze titul Komedie roku? Rozhodne odborná i studentská porota a také diváci.

Jedna z největších pardubických kulturních akcí naplno ovládne město. V pondělí 14. března začne soutěžní část Grand festivalu smíchu.

Na jedenáctý ročník prestižní přehlídky, která hledá nejlepší divadelní komedii roku, upírají pozornost divadla z celé republiky. Letos soubory přihlásily devětatřicet komedií. Volba padla jen na šest z nich. Soutěžní sestavu tradičně doplní domácí Východočeské divadlo Pardubice.

1. Škola základ života • Městské divadlo Brno

Brněnský soubor si odvezl titul Komedie roku před sedmi lety za inscenaci Kamenný host aneb Prostopášník v režii Hany Burešové, která je podepsána i pod letošním retro muzikálem Škola základ života.
„Je to ověřený titul. Režisérka Hana Burešová ho dokonce dělá počtvrté. A čím dál lépe,“ myslí si dramaturgyně pardubického festivalu Jana Uherová. Režisérka vyšla z divadelního scénáře Jaroslava Žáka z roku 1937, který je starší než slavný stejnojmenný film Martina Friče.

„Další inspirací mi byly šlágry z třicátých a čtyřicátých let minulého století. Patnáct hitů jsem zasadila do děje a vznikla tak muzikálová freska ze života studentů a kantorů, odehrávající se v předvečer 2. světové války,“ říká Burešová.
2. Pomsta à la Netopýr • Východočeské divadlo Pardubice

Hlavní cena zůstala doma dvakrát. Pardubický soubor na svém vlastním festivalu bodoval s komedií Ten, kdo utře nos a s Bláznivými nůžkami. Letos v soutěži zahraje činoherní adaptaci operety Netopýr.

„Z pěveckých partů nezůstala ani třetina. Zbytek jsme přepsali do vtipných dialogů. Podle mě je to zábavné a oddychové divadlo,“ uvádí dramaturgyně Jana Uherová. Od premiéry se představení o čtvrt hodiny zkrátilo. Herci si oddychli po náročném zkoušení a Netopýra si užívají.

3. Slepice • Jihočeské divadlo České Budějovice

V předchozích letech si jihočeský soubor odvezl například Cenu studentské poroty za inscenace Tlustý prase a Bůh Masakru. Titul Slepice ruského autora Nikolaje Koljady zavede diváky na hereckou ubytovnu v malém městečku v Rusku, kde příchod mladé kolegyně naruší bezstarostné soužití.

„Ruský rukopis se pozná. Je to narvané emocemi. Člověk z toho cítí Gogola a širokou ruskou duši,“ říká hostující režisér Michal Lang.

Jihočeské divadlo nebylo na Grand festivalu smíchu snad jen dvakrát.
„Jsou výborní v tom, že dokážou přinést moderní současnou komedii,“ chválí českobudějovickou činohru Jana Uherová.

4. Dědeček automobil • Městské divadlo Mladá Boleslav

Hlavní cenu Komedie roku Mladoboleslavští získali na devátém ročníku za dramatizaci knihy Karla Poláčka Muži v offsidu.

„Pokouší se podruhé vstoupit do stejné řeky, protože je to opět retro komedie s písněmi a tanci,“ uvádí Jana Uherová. Inscenace vznikla ke stému výročí mladoboleslavského divadla. Dramatizaci napsal a hru nastudoval známý muzikálový režisér Radek Balaš.

„Na domácí scéně je to absolutní hit. Máme tam Gerschwinovy písničky, které otextoval Jiří Suchý. A speciálně pro tohle představení vznikly dvě písně oslavující Mladou Boleslav. Bývají u nich nekonečné potlesky. Naši diváci to cítí jako patrioti,“ říká Balaš.

5. Dáváme děťátku klystýr – „Kašlu na to!“ řekla Hortenzie • Divadlo v Dlouhé Praha

Svůj největší úspěch na pardubickém festivalu mělo Divadlo v Dlouhé s hrou Maškaráda čili Fantom opery. Na sedmém ročníku inscenace dostala titul Komedie roku a také byla nejlépe hodnocena diváky. Režírovala ji Hana Burešová, stejně jako letošní dvě aktovky Georgese Feydeaua nazvané Dáváme děťátku klystýr – „Kašlu na to!“ řekla Hortenzie.

„Její komedie jsou noblesní,“ vyzdvihuje Burešovou dramaturgyně Uherová. Obě aktovky režisérka staví na situační komice a na přesně odpozorovaných krizových momentech manželských vztahů.
„Autor si jimi vyřizoval účty se svou vlastní ženou, ale ani mužské postavy neušetřil hořkého výsměchu,“ říká Hana Burešová.

6. Noc oživlých mrtvol • Klicperovo divadlo Hradec Králové

Dvěma tituly Komedie roku se může pyšnit Klicperovo divadlo ze sousedního Hradce Králové. Oba si vysloužilo za inscenace Vladimíra Morávka – Prodaná nevěsta a Hoří, má panenko. Tentokrát v Pardubicích zahraje titul autora, režiséra a svého uměleckého šéfa Davida Drábka Noc oživlých mrtvol.
„Je to opravdu hodně drsná zábava, která není pro každého. Zkrátka odvážné divadlo s nadsázkou,“ vysvětluje Jana Uherová.

Drábkova hra se v minulé sezoně setkala nejen s obrovským zájmem hradeckého publika, ale neunikla ani pozornosti kritiků. Její úspěch na české scéně potvrdil i fakt, že se ocitla v užším výběru nominací na cenu Alfreda Radoka. V kategorii o nejlepší nově uvedenou českou hru za rok 2010 skončila v triu finalistů.
„Tohle je vůbec první české zombie-divadlo v historii. A navíc je nám poťouchlý půdorys zombie-filmů ideálním pařeništěm pro zrod opravdu ostré politické satiry. Monstrkabaretu řady Amores Klicperros,“ láká k návštěvě režisér David Drábek.

7. Ruské loto • Městské divadlo Zlín

Soubor z východní Moravy nabídne na Grand festivalu smíchu grotesku o výhře v loterii.
„Vypráví příběh, který bude blízký každému divákovi. A hlavně je to herecky skvěle udělaná inscenace,“ hodnotí představení Uherová. Autor Vasilij Sigarev je moderní a současný. „Má specifický humor, drsný způsob vyjadřování. Zároveň je to autor s obrovským divadelním potenciálem. Jeho postavy jsou napsané tak, že se s nimi dobře pracuje,“ říká režisér komedie Petr Veselý.