Sedm rizikových míst na silnicích aneb Kde dát nohu z plynu

Sedmička zjistila, kde nejčastěji páchají řidiči z Břeclavi a Hodonína dopravní přestupky.

Smrt a dvě těžká zranění si v polovině září vyžádala hustá doprava a bezohlednost řidičů na silnici mezi Hodonínem a Břeclaví. Silnice I/55 je jedním ze sedmi míst, která Sedmička společně s dopravními policisty vybrala jako nejrizikovější na Břeclavsku a Hodonínsku.

Zrádná „Pětapadesátka“

Právě na silnici mezi Břeclaví a Hodonínem vyjíždějí záchranáři a policisté velmi často. „Přestupky nejsou jen otázkou mladých lidí. Zastavili jsme tam třeba muže, kterému bylo šedesát let a jel dvoustovkou. Víte proč? Zkoušel nové auto,“ říká nevěřícně vedoucí dopravního inspektorátu v Hodoníně Lubomír Fridrich.

Redaktor Sedmičky projel úsek mezi městy ráno a odpoledne. S devadesátkou na tachometru se pro mnohé řidiče stal překážkou, kterou překonali předjetím i přes dvě plné čáry.

Těžké nohy v Brněnské

Dvouproudový tah v Hodoníně svádí k důraznému sešlápnutí plynu a řidiči tomuto svodu často podléhají. Dopravní policisté se o jejich závodnických sklonech přesvědčují téměř denně.

Za předepsanou padesátku dostal od „silničního dravce“ redaktor Sedmičky dokonce vynadáno. Oslovil ho na benzince s tím, že ho auto jedoucí dle předpisů zdržovalo. Sedmadvacetiletý Petr, jak se představil, totiž jezdí v upraveném volkswagenu Brněnskou ulicí běžně i osmdesátikilometrovou rychlostí. „Jednou mě tam policajti zastavili, ale naštěstí neměli radar,“ poznamenal mladík.

Policisté v bílých čepicích počty hazardujících řidičů evidují. Za letošní rok jim v údajích svítí padesát zaznamenaných prohřešků. Navíc mnohdy kombinovaných s alkoholem. „Opilá žena tam nedávno nadýchala více než dvě promile,“ uvedl Fridrich.

Křižovatka smrti

Je prostorná a přehledná. Přesto si křižovatka spojující výjezd z Hodonína s frekventovanou silnicí I/55 vyžádala desítky lidských životů. Během letošního roku se na ní stalo patnáct vážných kolizí a řada menších nehod. „Je to nejrizikovější křižovatka v Hodoníně, protože lidi u ní často podceňují vzdálenosti od ostatních aut,“ vysvětlil Fridrich.

Řidiči s jeho slovy souhlasí a z nechvalně proslulého místa mají respekt. „Vždy tam zvýším pozornost. Člověk nikdy neví, co se může stát. Raději zpomalím a nohu držím u brzdy. Nejlepší by bylo, kdyby tam byl kruhový objezd,“ je přesvědčený třeba řidič z povolání Tomáš Kordula.

Hazard v Měšťanské

Sedmačtyřicet dopravních přestupků a tři trestné činy. Taková je vizitka Měšťanské ulice, která se z centra Hodonína táhne až k výjezdu na Pánov. Podle dopravního instruktora Františka Vaďury v ní řidiči mnohdy zbytečně protáčejí tachometr a pak nestačí brzdit před zastavujícím autem, které pouští chodce. Přehlednost navíc večer komplikují i slabě osvětlené přechody.

„V Měšťanské ulici jsou už naštěstí dva kruhové objezdy, které dopravu o něco zklidnily,“ podotkl Vaďura. Ani nové bezpečnější řešení rizikových míst však nebrání některým řidičům v hazardní jízdě. A nejen to. I tudy totiž jezdí ti, kterým nedělá problém sednout za volant po večeru stráveném v hospodě. Jeden z nich třeba nedávno při policejní kontrole nadýchal přes jedno promile alkoholu.

Křížení „bez“ červené

Pravidelný dozor policistů si vyžádaly kiksy řidičů na břeclavské křižovatce ulic Jana Palacha, 17. listopadu a Sovadinova. I v době, kdy tam chování řidičů testoval redaktor, zkoušelo několik z nich projet na červenou. Ještě hodně dlouho bude mezi policisty kolovat historka o jednatřicetiletém muži, který v polovině září uprostřed křižovatky usnul za volantem a zablokoval dopravu. V dechu měl čtyři promile.

Ignorace stopky

Rudou značku přikazující řidičům stát spousta řidičů na břeclavské křižovatce Lednické a Valtické ulice ignoruje. Jak vypadalo jejich počínání za přítomnosti redaktora? Lehké uvolnění plynového pedálu, krátké rozhlédnutí a plynulé zvýšení otáček v motoru. Lákadlo projet stopku bez „zbytečného“ zdržení je velké.

„Také jsem mnohokrát viděl, že řidiči projeli bez zastavení. Občas mám taky nutkání jet, když jsem si jistý, že se nic nestane,“ připouští profesionální řidič Pavel Vaněk.

Rychlá Bratislavská

Široká cesta spojující Břeclav s Lanžhotem působí podobně jako Brněnská ulice v Hodoníně. Dostatek místa svádí řidiče k rychlé jízdě. Hlavně proto se u cesty střídají policisté a strážníci s měřicími radary. „Společně s Lednickou a Valtickou je totiž tato ulice nejrychlejší ve městě,“ upozornila policejní mluvčí Kamila Haraštová. Přikázaná padesátka se v Bratislavské zkrátka nenosí. „Tady je i sedmdesátikilometrová rychlost standard,“ podotkl velitel strážníků Zdeněk Herman.