Seznam vyhlásil válku spamu. Tvoří většinu jeho mailů

Seznam.cz

Seznam.cz Zdroj: Jan Sedlak

Přesné částky Seznam zveřejňovat nechce, údajně je to ale hodně drahá sranda. Rovná polovina ze 14 vývojářů, kteří pracují na e-mailové službě největší tuzemské internetové firmy, se zabývá čistě antispamovou ochranou. Do celkových nákladů je přitom nutné připočítat výdaje na datový tok, práci serverů a tak dále. Seznam každopádně vyhlásil válku nevyžádané poště.

Seznam u své freemailové služby Email.cz registruje 8,1 milionu aktivních schránek, 82 procent aktivních uživatelů se ke své poště připojuje denně. „Náš e-mail je masivní komunikační platforma, což samozřejmě láká spam všeho druhu,“ konstatuje produktový šéf „seznamáckého“ freemailu David Finger.

„Lidé nás hodně využívají ke spamování, takže jsme se v historii u některých poskytovatelů ocitli na černé listině,“ navazuje Finger s vysvětlením toho, proč například Microsoft u své e-mailové služby Outlook.com příchozí poštu ze Seznamu přímo posílal do spamu. „Rozhodli jsme se proti tomu zakročit.“

Většina příchozí pošty je spam

Spammeři pro rozesílání nevyžádané či záškodnické pošty v případě Seznamu využívají dvě metody – buďto si zakládají schránky nové, nebo se napojují na účty nic netušících uživatelů. Seznam začal podezřelé účty sledovat a vynucovat si u nich změnu hesla.

„V poslední době jsme takto zablokovali 57 tisíc účtů a jen u 57 procent z nich si uživatelé heslo skutečně změnili. Zbytek doporučení ignoroval,“ popisuje Finger. Firma zároveň uživatele upozorňuje na to, že existuje podezření na ukradení hesla. Metody se údajně osvědčily a poskytovatelé e-mailových služeb včetně zmiňovaného Microsoftu už Email.cz neblokují.

Mnohem větší problémy má Seznam každopádně s příchozím spamem. Do Email.cz každý den míří 81 milionů e-mailových zpráv. Antispamový filtr (funguje jako grey list) na základní úrovni zablokuje rovných 65 milionů z této celkové sumy, které vůbec nepustí dál. Zbylých asi 16 milionů e-mailů už putuje do schránek uživatelů, ani tam ale není problém vyřešen.

Z oněch 16 milionů je totiž 11 milionů mailů hromadných, jde tedy o různé newslettery, plošně posílaná sdělení a tak dále. Více než milion z všech doručených zpráv do schránek uživatelů tak rovnou míří do jejich spamové složky.

Seznam se snaží veškeré antispamové procesy co nejvíce automatizovat, softwarové nástroje si nicméně vyvíjí sám. „Neexistuje řešení, které bychom si mohli koupit,“ říká Finger. Firma spam analyzuje a vyhodnocuje pomocí nástroje Kibana, který si přes Elasticsearch „sahá“ do centrálního úložiště postaveného na Hadoopu. Hadoopový cluster má Seznam společný, běží na něm třeba vyhledávací robot, a čítá už více než tři stovky serverů.

Blokovaná Čína

Takový systém má například vyhodnocovat to, kterou příchozí poštu uživatelé považují za nevyžádanou. Pokud se sejde dostatečně velký počet lidí, kteří u stejného e-mailu či jeho odesílatele nastaví příznak spamu, Seznam by to měl vzít v potaz a další poštu pak vyhodnotit jako spam u všech uživatelů.

Ne vždy je ale vše černobílé. Za spam jsou často považovány i newslettery běžných společností, které ovšem nedodržují základní pravidla. Seznam pro ně proto sestavil samostatnou stránku fbl.seznam.cz, kde pro newslettery nabízí tipy. V Seznamu umí jednotlivé případy také řešit individuálně a nebojí se ani centrálního blokování. Jednu dobu například internetem kolovala aféra, kdy Seznam zablokoval populární službu MailChimp. Oznámení na Úřad pro ochranu osobních údajů Seznam poslal spíše jednotky.

Neexistuje nástroj, který bychom mohli koupit. Software pro boj se spamem se vyvíjíme sami.

Do Email.cz nejčastěji posílají spam uživatelé ze Spojených států, Indie či Velké Británie. Pro spamování naopak Seznam nejvíce využívají lidé v Rusku a okolních zemích. Firma ale ruské uživatele blokovat nechce, údajně jich totiž mnoho Email.cz využívá pro zcela běžnou komunikaci.

Poměrně zajímavý přístup nicméně na Andělu zvolili v případě příchozí pošty. Například čínské IP adresy jsou kompletně blokovány.

Faktem každopádně zůstává i to, že si uživatelé často za spam mohou sami. „Často se chovají, jako by jejich e-mail nic neznamenal a zadávají ho všude možně na internetu,“ potvrzuje David Finger obecně známou pravdu.

V boji proti spammerům, kteří Email.cz chtějí využívat pro bombardování ostatních, firma plánuje zavést také novou registraci. Měla by být bezpečnější a náročnější, nikoliv však složitější, aby neodradila běžné uživatele.