Seznam vypustil nové snímkovací auto. Takto vypadá

Na designu krytu pro 15 kamer Seznam pracoval s VUT v Brně.

Na designu krytu pro 15 kamer Seznam pracoval s VUT v Brně. Zdroj: Jan Sedlak

Škoda Octavia, model Panorama Mapy.cz.
Z každé kamery vede gigabitový spoj do switche v kufru.
Někdo má v kufru repráky nebo lékárničku, Seznam tam má switch od Cisca, počítač s SSD disky, speciální napájení a vlastní Wi-Fi.
Měření ujeté rychlosti pro přesnou polohu i bez GPS.
Pohled na chlazení a ethernetové kabely z kamer.
12
Fotogalerie
Seznam vypustil na tuzemské ulice své nové snímkovací auto, které by postupně mělo začít dodávat výrazně lepší fotky do služby Panorama v rámci Mapy.cz, která je také označována jako seznamácká verze StreetView. Značně „vytuněná“ Škoda Octavia doplní stávající dvě auta se starší technologií. Ta se budou stále používat, aby se snímkování provádělo rychleji, novější verze nicméně postupně dostane přednost.

Seznam spustil Panoramu společně s novými mapami letos v červnu. „Od lidí jsme dostali dva typy ohlasů. Ten pozitivní nás chválil za aktuálnost snímků za místa, kde StreetView není, negativní ohlas pak mířil na kvalitu fotek,“ říká manažer Mapy.cz Martin Fuks.

V Seznamu na českých silnicích a ulicích používali kamerový systém Lady Bug se šesti kamerami zvládajícími 12 megapixelů. Vzhledem k nedostatečné kvalitě ale v brněnské pobočce největší české internetové firmy začali pracovat na systému vlastním. Výsledek na první pohled rozhodně zaujme.

Přes ethernet do switche v kufru

Nová tyč s velkou buňkou, která trčí nad bílou Octavií, už čítá systém 15 kamer, které dohromady dají rozlišení 72 megapixelů. Seznam si vybral přístroje Prosicilica GT, které dokážou obrázky v požadované kvalitě a rychlosti dodat. Každá z kamer musí dodat snímek vždy jednou za ujeté tři metry a to v rychlostech od 50 do 70 kilometrů za hodinu, aby automobil neblokoval ostatní provoz.

Škoda Octavia, model Panorama Mapy.cz.Škoda Octavia, model Panorama Mapy.cz. | Jan Sedlak

„Zjistili jsme, že ne všechny přístroje takové požadavky zvládnou. Pokud ano, dost často se jim při takové rychlosti zaplní buffer a je konec,“ popisuje vedoucí vývoje Mapy.cz Miroslav Talášek. Seznam si celý komplexní systém vybudoval sám a jeho vývoj se vzhledem k experimentům oproti původním plánům protáhnul.

Na novém autě je kromě kamer nápadný také stoh ethernetových kabelů čouhající z levého zadního okna. Každý z kabelů vede z jednotlivých kamer do kufru, kde se odehrává celé pozadí snímkování. Kamery přes ethernet komunikují se switchem od Cisca (každá přes gigabit) a switch pak informace dále skrze desetigigabitový spoj předává namontovanému počítači. V něm jsou čtyři SSD disky o s celkovou kapacitou 2,4 TB.

Z každé kamery vede gigabitový spoj do switche v kufru.Z každé kamery vede gigabitový spoj do switche v kufru. | Jan Sedlak

„Do počítače jsme museli zavést metalický spoj, optika měla při jízdě ztráty paketů,“ popisuje Talášek zkušenosti z vývoje. Patnáct kamer generuje datový tok 3,5 gigabitu za sekundu a do počítače se fotky posílají v „syrovém“ formátu RAW. Počítač pak okamžitě provádí převod do JPG. Pomáhá mu v tom technologie CUDA od Nvidie, zpracování tedy probíhá přímo na grafické kartě.

Auto za miliony

„CUDA je dostatečně výkonná, máme rezervu. Místo běžných 50 kilometrů za hodinu, kterými jezdíme, zvládne také 70 kilometrů,“ říká Talášek. Auto každý den celkově najezdí kolem dvou set kilometrů a zaznamená 1 TB dat. V Česku je 137 tisíc kilometrů silnic, ještě se tedy pořádně projede.

Někdo má v kufru repráky nebo lékárničku, Seznam tam má switch od Cisca, počítač s SSD disky, speciální napájení a vlastní Wi-Fi.Někdo má v kufru repráky nebo lékárničku, Seznam tam má switch od Cisca, počítač s SSD disky, speciální napájení a vlastní Wi-Fi. | Jan Sedlak

Tedy pokud této Octavii Seznam nepořídí dalšího kolegu. Bude ale muset počítat s poměrně vysokou investicí, výroba takto upraveného automobilu vyjde na řádově miliony korun. Snímkovat se navíc nedá vždy, slunce nesmí přímo svítit do kamer a podobně.

Počítač umístěný v kufru má také další úlohy. S přesností na nanosekundy například synchronizuje čas ve všech kamerách. V jejich případě se Seznam nespokojil pouze s pohledem do všech stran, ale jednu kameru namontoval také směrem k nebi, aby byl následný pohled v Panoramě více komplexní. Kamery jsou nastaveny tak, aby se jejich záběr z určité části překrýval. To z důvodů následného „sešívání“ fotografií dohromady.

Měření ujeté rychlosti pro přesnou polohu i bez GPS.Měření ujeté rychlosti pro přesnou polohu i bez GPS. | Jan Sedlak

Takzvaný post proces už se neřeší přímo v automobilu, ale na tradičních počítačích. Lidé ze Seznamu přenesou naplněné SSD disky k výkonnému počítači a fotky pak nechávají softwarově zpracovávat. „Obrázky různě čistíme, upravujeme barevnost a tak dále. Samotné sešívání je pak automatické, takže běží přes noc. Aktuálně umí jeden náš počítač spočítat jednu panoramu za sekundu,“ popisuje Talášek.

S anténou u kola

Celý snímkovací systém se během jízdy dá ovládat z tabletové/webové aplikace, kterou si Seznam sám vyvinul. V ní je možné pozorovat třeba stav jednotlivých kamer a další detaily. Auto má vlastní 3G modem napojení na Wi-Fi. Díky tomu je umožněn třeba vzdálený přístup či detekce anomálií. Důležitá je také zabudovaná navigace, která samozřejmě jako mapový podklad používá Mapy.cz. V nich je vyznačená trasa, která se má ujet, a aktuální poloha.

Pohled na chlazení a ethernetové kabely z kamer.Pohled na chlazení a ethernetové kabely z kamer. | Jan Sedlak

Geolokace je rozsáhlou kapitolou samou pro sebe. Automobil má autonomní navigační jednotku, která pracuje s technologií GPS/GLONASS a zaznamenává co nejpřesnější polohu. Dalšímu zpřesnění pomáhá inerciální jednotka měřící náklony a zrychlení auta ve všech osách (IMU). Na levém zadním kole je pak přimontována zvláštní anténa. Jde o odometr měřící ujetou vzdálenost. Díky tomu tak lze i s výpadkem GPS přesně počítat polohu auta.

V Seznamu si škodovku neupravili jen po stránce počítačové a kamerové techniky, ve spolupráci s autorizovaným servisem Škoda také zabudovali 180 ampérový alternátor, které vedle běžného akumulátoru dobíjí akumulátor druhý.

Nečekaná pozornost byla věnována rovněž designu krytu samotných kamer. Ten nemá sloužit pouze jako jejich funkční ochrana, ale zároveň i jako poutavý prvek. První verze krytu měla pracovní název holubník. Poté se Seznam spojil s Vysokým učením technickým v Brně, kde se zabývají uměleckoprůmyslovým designem. Výsledkem pak byl návrh, jenž se jako kopyto vytiskl na 3D tiskárně a následně potáhl samotným materiálem.