Školáci šikanují učitele
Začal další školní rok a školáci ze Základní školy Družba
v Karviné-Novém Městě vstupují do války s učiteli. Těžko zvladatelné děti si znovu otestují svou připravenost na život na ulici na učitelech, ale i na ostatních spolužácích.
„Situace, kdy školáci vyprovokují učitele a potom ho natáčejí na mobil, nebo si vymyslí, že dětem nadává, bije, jsou v téhle škole úplně běžné,“ potvrzuje učitelka Alena, která na Družbě učila a přeje si zůstat v anonymitě. Redakce její jméno zná.
Řešením neúnosného stavu je podle náměstka primátora pro odbor školství v Karviné Petra Jurase výměna ředitelky Milady Němcové, na jejíž malou podporu si učitelé ztěžují. Němcová se k situaci na škole odmítla vyjádřit.
„Loni jsem tuhle školu navštívil nejčastěji ze všech. Mluvil jsem s vedením, s učitely a vím, co se tam děje. Škola je v místě, v kterém žijí problémoví lidé. Práce učitelů si hodně cením. Příští rok chystáme ve škole konkurz na nového ředitele a od toho se odrazíme. Škola potřebuje silné a pevné vedení,“ řekl Juras.
Základní škola Družba stojí v Karviné-Novém Městě už čtyřiapadesát let. Čtvrť, ve které stojí, se za ta léta změnila a s ní i učitelé a žáci. Školáci jsou agresivní, sprostí a učitele šikanují.
„Když jsem se rozhodl, tak na mě byl učitel krátký. Dělal jsem si, co jsem chtěl. Klidně jsme s kamarády učiteli nadávali, jen tak, aby byla sranda. Vím, že to není správné, ale co by mi mohl učitel udělat?“ ptá se bývalý žák této školy, šestnáctiletý Patrik.
Jak to ve škole chodí, vědí i rodiče. „Proč by děcka neměla mluvit spostě i ve škole? Vždyť to tady na ulici poslouchají pořád. Podle mě ale za to můžou rodiče. Chodí chlastat, děcka jsou neumytá, hladová a toulají se v ulicích i do půlnoci,“ říká pětapadesátiletá Alžběta Slepčíková z Nového Města.
Podle ní by se mělo vulgární chování dětí ve škole řešit jinak a tvrději. „Když děcka útočí na učitele, tak by měli do školy zavolat rodiče. A když to nepomůže, tak sociálku. Vzít jim dávky, a dokud se dítě nenaučí slušnému chování, nechat je bez peněz,“ míní Slepčíková.
I učitelé jsou špatní
Adriana Šándorová, která má na škole sedmiletou dcerku, vidí problém v učitelích, kteří jsou na Základní škole Družba. „Všechny děti přece zlobí, ne? Na vině jsou i učitelé. Ne všichni jsou dobří. Dceru dokonce jedna tahala za vlasy. Vyřídili jsme to s ředitelkou, učitelka byla hlídaná a od té doby jsem měla klid. Teď dcera půjde do druhé třídy a učitelku bude mít naštěstí jinou,“ říká Šándorová.
Psycholožka Marcela Veselá vidí problémy ve výchově. „Dnešní děti jsou vychovávané více liberálně, a proto pro ně autorita tolik neznamená. Rodiče, ale i škola je vedou k tomu, aby prosazovaly svůj názor a diskutovaly. Navíc děti se svéráznou povahou mívají snahu na sebe upozorňovat negativním způsobem. Jen tak pro zábavu vyvolávají konflikty, kterými baví celou třídu,“ vysvětluje Veselá.
Učitel, který je terčem posměchu, má podle psycholožky těžký úkol. „Hodně záleží na osobnosti učitele. Pokud používá příliš tvrdé omezující metody a nedokáže vyjít s žáky jako s partnery, může nastat boj. Ovšem nevyplácí se ani snaha být studentům kamarádem, být jakoby jeden z nich. Děti musí mít pevné hranice. Radit učitelům, aby zachovali klid, je zbytečné. Doporučila bych některé maličkosti přehlížet, zachovat si nadhled a smysl pro humor a rozhodně konflikty neřešit před třídou,“ radí Veselá.
Podle náměstka pro školství Petra Jurase učitelům chybějí jasná pravidla, jak by měli v podobných situacích postupovat. „Co může učitel dělat? Dá žákovi třídní důtku, pak ředitelskou, a žákovi je to jedno. Hnát ho k soudu? Nesmysl. Já bych navrhoval metodu vyloučení. Když ho neumí rodiče doma vychovat, tak žáka vyloučíme, na týden, dva či měsíc. Až se naučí slušnému chování, vezmeme ho zpět,“ říká Juras.