Skončí Jung? Škodovka mlčí

Reinhardu Jungovi, šéfovi Škoda Auto končí v září tříletý kontrakt. Hovoří se o tom, že odejde rovnou do penze.

Německý Financial Times Deutschland spekuluje o změnách na vedoucích postech koncernu Volkswagen. Naznačil, že devětapadesátiletý Reinhard Jung odejde z boleslavské Škodovky rovnou do důchodu. Junga má ve vedení firmy vystřídat ředitel Volkswagenu v Číně Winfried Vahland. Ten Škodovku dobře zná, od roku 2002 do roku 2005 byl jejím finančním ředitelem.
Ve vrcholovém managementu bývá zvykem, že vždy po vypršení smlouvy lidé mění pozici. Jungovi bude za pár týdnu devětapadesát let. Všechno tak do sebe zapadá. „Jeho odchod je jistý,“ potvrdil týdeníku Sedmička důvěryhodný zdroj z automobilky, který si nepřál být jmenován. Informaci o odchodu ale nikdo oficiálně nepotvrdil. „Spekulace médií nebudeme komentovat a nebudeme je podporovat,“ uvedl mluvčí Škoda Auto Jaroslav Černý. Jungův odchod odmítl komentovat i mluvčí koncernu Volkswagen. Firma je pověstná svou mlčenlivostí. Postupuje tak i v případech, kdy například před oficiálním představením nového modelu auta uniknou jeho fotografie.

Muž, kterého skoro nikdo nezná

Šéf Škodovky Reinhard Jung má pověst tvrdého manažera. „Vůbec ho neznám, ani pomalu nevím, jak vypadá,“ uvedl jeden ze zaměstnanců společnosti, který si nepřál být jmenován. Není se čemu divit. Dostat se k němu nebývá ani pro české novináře snadné, na rozhovor se čeká i několik měsíců. V Jungově kanceláři, do které se vchází ze secesní haly, dominuje chladný modernismus. Jeho pracovní stůl je nadčasovým kouskem.

Tvrdý, ale úspěšný manažer

Do Mladé Boleslavi přišel Jung v roce 2007. Jeho hlavním úkolem tehdy bylo dobýt nové trhy. A to se mu podařilo. Vždyť loni, kdy fabrika prožila nejhorší rok kvůli ekonomické krizi, pomohla odbytu třeba Čína. Tam Škodovka překročila stotisícovou hranici: celkem dodala zákazníkům 122 556 automobilů.
Právě čínský trh se významně podílel na ziscích automobilky. Ty ale společnost Škoda Auto zatím nezveřejnila. A nejsou to jen asijské země, Jung jde mnohem dál. Před pár dny firma představila Škodu Superb v Egyptě. S továrnou Jung prožil rekordní růst, ale poprvé v novodobé historii také pokles zájmu o auta. Evropský trh se rozdělil na dva protipóly. Podíl Škody na západoevropských trzích rostl, na východních automobilka zaznamenala výrazný pokles prodeje. Projektový inženýr Reinhard Jung přišel do koncernu Volkswagen v roce 1974. Pak vždy po třech až čtyřech letech kariérně stoupal nahoru. A měnil místa i města. V roce 1991 byl jmenován členem představenstva firmy pro výrobu a logistiku. Tedy v době, kdy se koncern chystal koupit churavějícího českého výrobce automobilů. V letech 1996 až 2001 šéfoval výrobnímu závodu VW v Braunschweigu. Od roku 2002 do roku 2004 vedl jako prezident společnost VW Mexiko. Počátkem devadesátých let, když koncern zvažoval investici v Boleslavi, byl podle Financial Times Deutschland skeptický. Bál se české společnosti, kterou zdeformovalo čtyřicet let reálného socialismu. Jak bude Škodovka zapadat do vyspělého koncernu? ptal se tehdy Jung. Dnes je zřejmé, že se stala jedním z nejziskovějších značek německého výrobce automobilů.