Sněmovní výbor chce po NKÚ prověření zastavení výstavby dopravních staveb

Sněmovní hospodářský výbor navrhuje Nejvyššímu kontrolnímu úřadu, aby prověřil, jaké ekonomické dopady mělo zastavení výstavby některých dopravních staveb v loňském roce. Ministr dopravy Vít Bárta (VV), který je od pátku v rezignaci, tehdy kvůli nedostatku peněz a nutnosti úspor rozhodl o zastavení všech 31 velkých železničních staveb a 12 silničních staveb. Podnětem se bude zabývat kolegium NKÚ, které rozhodne, zda příslušnou kontrolu zařadí do svého plánu.

Usnesení výbor přijal, když projednával zprávu o loňském hospodaření fondu dopravy. „Hospodářský výbor projednával zprávu o čerpání rozpočtu SFDI za rok 2010. Tento materiál neobsahoval analytickou informaci o deklarovaných úsporách,“ sdělil předseda výboru Milan Urban (ČSSD). Výbor současně požádal ministerstvo dopravy i Státní fond dopravní infrastruktury, aby mu předložily informace o úsporách u uskutečněných dopravních staveb v loňském a letošním roce. Poslanec František Laudát (TOP 09), který s návrhem na schválení podnětu vystoupil, řekl, že nejde o útok na ministra Bártu. Chce získat nezávislou odpověď na otázku, zda zastavováním staveb opravdu vznikají úspory, nebo naopak dodatečné náklady. Mělo by to být podle něj ponaučením pro budoucí ministry dopravy. Podotkl, že pro usnesení hlasovali všichni přítomní členové výboru, tedy i poslanci za VV.

Mluvčí NKÚ Jaroslav Broža řekl, že širší vedení úřadu, tzv. kolegium, při sestavování plánu kontrol vychází mimo jiné z podnětů, které mu poskytne právě sněmovna nebo Senát, případně některých z jejich orgánů. Kolegium pak takovýto podnět posoudí a hlasováním rozhodne, zda úřad na takovou kontrolu posléze vyrazí. Loňským rozhodnutím ministra se zastavila například dostavba čtyř silnic I. třídy: jižního příjezdu do České Lípy, jedno úseku silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou a dvou přivaděčů k dálnici D47. Bárta se snažil donutit stavební firmy ke snížení cen. Firmy ale argumentovaly tím, že jejich ziskové marže představují tři až pět procent a že nemají kam s cenami ustupovat.