Snižování grafické kvality postihuje stále více her

Tom Clancy’s The Division

Tom Clancy’s The Division Zdroj: Ubisoft

Vytvoření hyper trendu, a tím i navnadění publika a podpoření předprodejů hry. K tomu developerům pomáhá řada marketingových nástrojů: teasery, trailery, gameplay prostřihy, příslib sběratelské verze, inovativní herní mechanismy a samozřejmě úchvatné grafické zpracování.

Některým developerům se však v poslední době až povážlivě nebezpečně podařila jedna ne zcela fér praktika: při představení hry, zpravidla na veletrhu typu E3, předvedli dechberoucí záběry a vysokou grafickou kvalitu chystaného titulu.

O rok později při vydání hry to tam už scházelo. Historicky je s touto nepříjemností spojován třeba titul Watch Dogs, řada hráčů si stěžovala na podobný vývoj u GTA V nebo Killzone, spekulacím o snížení kvality grafického vzhledu se nevyhnul ani dosavadní trhák roku Zaklínač 3.

Právě vývojáři Zaklínače si nedávno nasypali popel na hlavu a hráčům se omluvili s tím, že je rozdílnou grafickou kvalitou rozhodně nechtěli šidit. Vše to prý vzniklo kvůli specifičnosti herní ukázky, s níž v roce 2013 před publikum přišli. Demo sice využívalo veškeré ve hře dostupné technologie, tedy lomy světla, fyziku oblečení, pohyb a růst vlasů a vousů, dynamické stínování a podobně.

Kvůli omezené velikosti a ořezanosti však pro stroj, na kterém běželo, nepředstavovalo takovou výzvu jako plná verze, která musí počítat s rozsáhlými oblastmi a balíky vstupních dat. A právě tato velikost klade takové nároky na hru, že se některé detaily citelně liší od dema.

Od předloňského E3 očekávaná akční střílečka/MMORPG Tom Clancy's The Division o rozpadu moderní společnosti se konečně dočkala přesného data vydání: Ubisoft je stanovil na 8. březen příštího roku, dva roky poté, co už měla být na světě. Hry doprovází kromě nadšení i zdravá skepse. Poslední tituly od „Ubi“ se dají nazvat jako odfláknuté – varováním všem budiž AC Unity či Watch Dogs – a právě tato negativní zkušenost může nepříznivě ovlivnit předprodeje The Division.

Vzhledem k charakteru zmíněných her lze v tomto vysvětlení najít logický společný prvek – hry zasazují uživatele do rozsáhlého otevřeného světa, v němž se může takřka bez omezení pohybovat.

Tudíž je na místě trocha pochopení. Jako zvláštní chuťový ocas však zůstávají spekulace a vyjádření některých anonymních zdrojů odkazující na „potřebu snížit grafickou náročnost hry kvůli slabšímu výkonu jedné z konzolí“. Zda je to fakt nebo jen jedovatá slina ze stále menšího tábora PC hráčů, to samozřejmě nelze rozlišit.

Jaroslav Švelch: Počítačové hry jsou největší český kulturní export