Stará auta dostanou stopku

František Janačík
Stará auta v centru Ústí? Radní o ně nestojí. Plánují vyhlášení nízkoemisních zón.

Začínejte šetřit na nové auto, vzkazují motoristům s žigulíky nebo starými škodovkami radní z magistrátu. Netrpělivě čekají na schválení novely zákona o ochraně ovzduší. Její přijetí umožní městům, podobně jako v Německu, vyhlášení nízkoemisních zón, kam stará auta nesmí. Český senát projedná novelu už 27. dubna.
Na schválení zákona čekají radní v Ústí nad Labem od roku 2008, kdy ho ministr životního prostředí poprvé předložil poslancům v parlamentu. „V centru by se lépe dýchalo. Město leží v údolí, je velmi zatížené zplodinami aut a v letošní zimě nás několikrát překvapily i smogové situace,“ říká Jan Řeřicha, náměstek ústeckého primátora.

Stará auta

Složení výfukových plynů zaznamenává u každého automobilu velký technický průkaz. Hodnoty prověřuje měření při technické kontrole a výsledky určí, jestli si řidič může od města koupit žlutou, červenou nebo zelenou nálepku. V barvách, které budou i v Ústí nad Labem označovat místa, kam je ještě možné s autem vjet. Majitelé aut s motory, splňujícími ekologické hodnoty EURO 5 a vyšší si za přední sklo vylepí zelenou, tu nejvýhodnější.
Přesné počty starších aut, která budou mít centrum města zapovězené, pracovníci ústecké pobočky centrálního registru vozidel neznají. „Nesledujeme to, zatím zákon ještě neplatí,“ vysvětlil Dalibor Dařílek, vedoucí magistrátního odboru dopravy. Podle Petra Fonderfona a Miroslava Alexy, majitelů ústeckých stanic technické kontroly Terri a SME jich mohou být stovky. „Občas u nás ještě starší škodovku, žigulíka nebo dacii vidíme,“ říkají. „Nejpřísnější omezení mohou platit pro auta s motory, nesplňujícími kategorie EURO 2 a nižší. S omezením musí počítat majitelé trabantů, wartburgů, majitelé starších škodovek. I některé felicie to postihne. Anebo starší mercedesy,“ vyjmenovává Alexa.
Vyznačení barevných zón by zkomplikovalo život pokrývači Martinovi Janouškovi. Za zakázkami často jezdí i Škodou Favorit. „Bereme i malé zakázky a museli bychom jinak řešit, jakým autem máme kam jet,“ komentuje ústecký plán na zavedení nálepek žluté, červené nebo zelené barvy.
Česká verze zákona vychází z německého modelu. V Ústí nad Labem by staré škodovky nebo auta s dieselovými motory, nesplňujícími normu EURO 4, nemohla k obchodnímu centru Fórum, vlakovému nádraží nebo k magistrátu.
Zákazy vjezdů autům bez zelených nálepek do městských center už několik let platí v mnoha německých městech. Od 1. března je vyhlásili například radní v Lipsku. Nad obdobnou mapou města už diskutují radní v Drážďanech. Ekologické zóny chtějí vyhlásit ještě do konce tohoto roku.