Streamování začalo být v USA hlavním zdrojem příjmů hudebního průmyslu

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: archiv

Zisky ze streamované hudby poprvé překonaly zisky plynoucí z prodeje fyzických, ale i digitálních kopií hudby. Jedná se sice o výsledek na americkém trhu, který je oproti zbytku světa trochu napřed, ale trend je jasný – streamování hudby je budoucnost. Vyplývá to z aktuální zprávy americké asociace nahrávacího průmyslu (RIAA), na kterou upozornil The Verge.

Výsledky za rok 2015 ukazují, že streamování se podílelo na celkových příjmech nahrávacích společností 34,3% a těsně tak překonalo zisky z prodeje digitální hudby (34%). A co je hlavní, příjmy ze streamované hudby stále prudce rostou a podíl se zvyšuje.

Zástupci hudebního průmyslu se přitom streamování brání podobně, jako to bylo v případě přechodu z fyzických nosičů na digitální podobu hudby. Obávají se snížení zisků a neradi riskují. A někteří umělci se rozhodli u streamovacích služeb svou hudbu nenabízet. Tím jsou ale podle všeho sami proti sobě, protože pokud se lidé uvážou k nějaké streamovací službě, zpravidla už poslouchají primárně jen to, co má v databázi.

zdroje příjmů hudebního průmyslu v USAzdroje příjmů hudebního průmyslu v USA | RIAA

Největší obavy však plynou ze služeb nabízejících hudbu zdarma s tím, že odměny mají být kryté reklamou. Pravda, tento model stále moc nefunguje. Příjmy z reklamy tvoří jen necelou čtvrtinu příjmů ze streamování a jsou přitom za nimi daleko větší počty přehrání skladeb. Otloukánkem byla v tomto směru především služba Spotify, do které někteří umělci poskytovali svou hudbu jen pro platící předplatitele. Aktuálně jim ale mnohem více vadí YouTube, protože Spotify se daří celkem úspěšně rekrutovat neplatící posluchače na předplatitele.

text vyšel původně na webu Živě.cz

Pět nejlepších služeb pro streamování hudby