Stromy musí ustoupit letadlům

Přes čtyři stovky stromů zmizí z lázeňských lesů. Překážejí letadlům přistávajícím na karlovarském letišti.

Část lesa, o který se již několik let mezi sebou dohadují představitelé letiště, Lázeňských lesů a Chráněné krajinné oblasti, je přibližně tři a půl hektaru na hřebenu od Vítkovy hory směrem k letišti. Jednání se nyní dostalo, zdá se, k výslednému kompromisu.
Vzrostlé stromy zhoršují podmínky pro přistávání, které určuje zákon o civilním letectví. Laicky řečeno OE letadla, která jdou na přistání, by v této oblasti měla už být o něco níže, než se dostanou teď.
„Střetávají se tu tři zájmy OE lesů, pro něž je směrodatný lesní zákon, letiště, které musí splňovat požadavky z hlediska bezpečnosti a CHKO, protože tato část lesů leží v jejich území,“ vysvětluje ředitel Lázeňských lesů Evžen Krejčí.
Výsledkem dohod je, že se v dotčeném zemí vykácejí stromy a místo nich tu budou křoviny, malé stromky a další zeleň. Tu bude třeba udržovat, aby jejich výška byla z hlediska bezpečnosti leteckého provozu. Vše zaplatí letiště.
„Jsme rádi, že problém se zdá být vyřešený. Čekáme na propočty nákladů, kolik bude stát vykácení, nová výsadba a její následná údržba,“ říká ředitel letiště Václav Černý.
„Pro nás jako organizaci znamená vykácení oblasti úbytek hospodářského zisku. Kde nebudou stromy, nebudeme mít žádné výnosy. Navíc budeme muset porosty pravidelně seřezávat a upravovat, aby nepřesáhly dohodnutou výšku,“ uvažuje Krejčí.
Letiště nyní může odbavit až dvě stě padesát cestujících za hodinu, což je až půl milionu ročně. Pravidelné spojení mají Karlovy Vary šestkrát týdně s Moskvou, a jednou týdně s Petrohradem. V létě létají letadla také do Řecka a Turecka. Do budoucna se uvažuje o rozšíření linek směrem na Frankfurt či Mnichov. O přímé spojení s lázněmi projevili zájem Číňané, nabízí se i přímá linka z Dubaje nebo Rijádu.