Své vášni obětoval manželství

Kdyby se sečetly hodiny, které prožil nad zemí, strávil by tam 458 dní v kuse. Kdo jiný by měl ukazovat stroje v muzeu letectví?

Za svůj život svíral boleslavský rodák Jiří Just knipl mnoha letadel. Když mu bylo deset, zažil vyhlídkový let a rozhodl se stát pilotem. Do oblak vyráží dodnes. „Od mládí to byla vášeň. Jak k létání člověk čuchne, nemůže přestat,“ říká Just.
V patnácti osedlal větroně, létal navigační soutěže, zabýval se akrobacií, absolvoval motorový výcvik, dělal instruktora. Nakonec ho jako práškovacího pilota zaměstnali ve Slow Airu.
„Byl jsem se svým kádrovým profilem rarita, v roce 1968 mi totiž brácha utekl do Kanady,“ vzpomíná Just. Práce byla dobře placená, ale nebezpečná.
„Prášilo nás asi sto osmdesát a někdy se nás během roku pět zabilo. Takže jsme měli spočítáno, že se na nás musí dostat. Přesto byl každý přesvědčený, že jemu se nic nestane,“ vypráví pilot.
Mezi piloty v ČSA ho komunisti nepustili. Mrzí ho to, i když tuší, že jeho létání bylo dobrodružnější. Pochopení pro něj však po pětadvaceti letech došlo manželce. Rozvodem přišel i o dům, který postavil. „No co, stejně jsem pořád na letišti,“ říká Just.
Školí piloty, na nebe vozí parašutisty, občas práškuje, hlídá lesy před požáry. Vyprávět lidem o strojích by ho v chystaném muzeu Metoděje Vlacha bavilo. A ještě víc s nimi létat. „I když už svůj fanatismus potlačuju, pořád do všeho sednu rád,“ říká Just.