Svéráz podomního „lovu”

Tomáš Chalupa
Praktiky podomních prodejců kritizují nejen zákazníci, ale i bývalí zaměstnanci.

Olomouc, Přerov l Ozve se zvonek a za dveřmi stojí slušně oblečení muž či žena, kteří se představí jako zástupce telefonní či energetické společnosti. Ve skutečnosti jsou to podomní prodejci, kteří se snaží lidi různými triky přesvědčit, aby na místě podepsali nevýhodnou smlouvu o novém tarifu. „Takové jsou instrukce,“ tvrdí jeden z bývalých prodejců firmy Ranger.

Sedmičce praktiky podomního prodeje, před kterými varuje i Občanské sdružení spotřebitelů Test, popsal pod zárukou zachování anonymity i s jednou bývalou kolegyní.

Šéfové podle nich prodejce učili, jak s lidmi manipulovat. „Nabízeli jsme smlouvy, které byly pro lidi evidentně nevýhodné. Často mi pak volali nespokojení zákazníci. Když jsem se o tom bavila se svým trenérem (školitel prodejců – pozn. red.), řekl mi, ať klienti klidně prodělávají. Hlavní je, že my vyděláme,“ tvrdí bývalá zaměstnankyně.

Nejčastěji se měli prodejci pokoušet „ulovit” starší lidi, protože jsou méně pohotoví a více poddajní. S tím se setkala i Eva Sekerová z Přerova. „Nabídli mojí matce podepsat nevýhodnou smlouvu. Pochválili ji, že vypadá dobře na svůj věk a že má krásného psa. Tím si ji získali,“ popisuje Sekerová.

Bývalí prodejci tvrdí, že kromě nedůstojného obcházení stovek bytů se museli vyrovnat i se svéráznou firemní kulturou. „Ráno i večer jsme zvonili na zvon, obíhali pingpongový stůl a plácali se rukama se členy týmu. Trenéři nám říkali pokémoni,“ popisují lidé, kteří se nechali zlákat inzerátem, jenž jim nabízel zcela jinou práci. Až při pohovoru se dozvěděli, co budou dělat.

Vedoucí jedné z poboček firmy Ranger Pavel Doležal většinu obvinění odmítá. Připouští jen pokémony a zvon. „Zvonění je motivační prvek. Na zvonek může zvonit jen ten, kdo je v daný den nejúspěšnější. A pokémon je název pro zaměstnance, se kterým jsou dlouhodobé problémy,“ obhajuje specifické praktiky Doležal.

Že je podomní prodej tarifů na energie a telefon problematický, ale tvrdí i mluvčí Občanského sdružení spotřebitelů Test Jan Votočka. „Prodejci používají psychologický nátlak. Doporučuji nechat si vždy několik dní na rozmyšlenou. Čtrnáctidenní lhůta na bezplatné zrušení smlouvy totiž přestává platit s aktivací služby,“ upozorňuje Votočka.