Pravděpodobnost, že zákazník autobazaru koupí v Brně ojetinu se „stočeným“ tachometrem, je alespoň dvacetiprocentní. Sedmička to zjistila při návštěvě pěti náhodně vybraných brněnských prodejen ojetých aut. Redakce využila specializovanou internetovou službu a porovnala počet kilometrů, který si na palubní desce přečte zákazník, se záznamy stavu tachometrů z autoservisů.
Srovnání ukázalo, že u pěti z pětadvaceti aut s českým původem byl skutečný počet najetých kilometrů záměrně snížený. V jednom případě dokonce o třiačtyřicet tisíc kilometrů. Podvedený zákazník si tak domů často odváží auto, které je opotřebovanější a mělo by být levnější, než za kolik ho v autobazaru koupil.
„Pokud prodejce takto oklame zákazníka a snížením počtu kilometrů zvyšuje cenu auta o pět tisíc korun a více, dopouští se trestného činu podvodu. Pokud je cena uměle zvýšená o méně, jde o přestupek,“ říká právnička Sdružení ochrany spotřebitelů Eva Strnadová.
Úpravy tachometrů, po kterých počet najetých kilometrů jako zázrakem klesá, nabízí v Brně hned několik firem. „Stáčení tachometru je podle českého práva legální. Počítadlo kilometrů totiž není povinnou součástí auta,“ tvrdí Jakub Ptačinský z tiskového odboru ministerstva dopravy.
Ministerstvo se o „přetočené“ tachometry nezajímá ani ve chvíli, kdy majitelé auto s pozměněným počtem najetých kilometrů prodají. „Nás zajímá technická, nikoli obchodní stránka. Z obchodního hlediska je samozřejmě úprava počtu kilometrů odsouzeníhodná,“ podotýká Ptačinský.
Více k tématu čtěte v Sedmičce, která vychází 8. října.