Technologický veletrh CES je ve znamení virtuální reality a internetu věcí

Virtuální realita na lasvegaském technologickém veletrhu CES

Virtuální realita na lasvegaském technologickém veletrhu CES Zdroj: Lubor Jarkovsky

Lasvegaský svátek technologií opět odhalil, jaké novinky můžeme v blízké i vzdálenější budoucnosti očekávat v obchodech. Veletrh dříve věnovaný především spotřební elektronice se v posledních letech tematicky výrazně rozšířil a ukazuje stále větší propojenost jednotlivých odvětví. Kromě zbrusu nových audiovizuálních klenotů na něj pronikly v ještě větší míře domácí spotřebiče nebo auta.

Veletrh CES se letos vrátil k tradici. Loňský ročník byl poněkud zvláštní, protože světla reflektorů na sebe během jeho konání strhla hlavně autonomní auta, drony a chytré hodinky na tisíc a jeden způsob. Letos se podařilo předním značkám spotřební elektroniky, jako jsou Samsung, LG a Sony, konečně přinést na trh smysluplné novinky ve stěžejní kategorii televizorů.

Po letech tápání snad tyto firmy našly v synergii s dodavateli obsahu recept, jak dát zapomenout na fiasko jménem 3D. Nás přesto zaujaly nejvíce novinky z jiných oblastí.

Na pódiu s Paulem McCartneym, zn. virtuálně

Novináři si na veletrhu intenzivně žádali informace o napjatě očekávaných virtuálních brýlích Oculus Rift, které mají přinést novou dimenzi počítačového hraní. Nadšení trochu opadlo, když byla oznámena jejich cena v přepočtu asi 15 tisíc korun spolu s informací, že prostorové ovladače do rukou vstoupí na trh až později.

Lákavá představa, že budeme již brzy doslova vtaženi do prostředí našich oblíbených her, nedojde hned tak naplnění. Navzdory tomuto lehkému zklamání virtuální realita CES do značné míry ovládla, protože v oblasti pasivního sledování obsahu byly na výstavě desítky řešení využívajících brýlí, do nichž se vkládá mobilní telefon. U jedné prezentace jsme měli možnost například vstoupit na pódium během koncertu Paula McCartneyho.

Některé interaktivní koncepty zase dovolily virtuální proplouvání 3D prostorem a řízení pohybu pomocí senzorické desky pro nohy. Velkou prezentaci svého řešení měl na místě samozřejmě korejský Samsung – o jeho Gear VR byl na místě ze strany návštěvníků obrovský zájem.

IoT aneb automatizace domácnosti

Dříve striktně oddělené světy počítačů, spotřební elektroniky, domácích spotřebičů a dalšího vybavení domácnosti s příchodem digitálních technologií hranice mezi sebou ve velké míře stírají. Zejména korejské LG věnovalo domácím spotřebičům obrovský prostor – jednak firma ukázala inteligentní spotřebiče s konektivitou do domácí sítě, jednak super prémiovou řadu Signature s masivními kovovými prvky.

U Samsungu pak velkou pozornost vzbudila nová chladnička s obrovským dotykovým displejem – vlastně jde o tablet se systémem Tizen vsazený do dveří spotřebiče. Můžete na něm sledovat televizi, zobrazovat recepty, psát poznámky, pouštět videa nebo zobrazovat fotky.

Chladnička od SamsunguChytrá ledniceChytrá lednice | Lubor JarkovskyAutor: Lubor Jarkovský

Funkcí je spousta, přičemž praktičnost zvyšuje propojení s domácí sítí a telefonem. Například nákupní seznam nebo poznámky pro další členy domácnosti se mezi používanými zařízeními sdílí. Deset let staré neúspěšné pokusy o integraci televize do chladničky působí ve srovnání s novinkou korejské firmy jako pouťové atrakce.

Spotřebiče připojené do systému chytré domácnosti ukázal na CES také americký Whirlpool. Komplexní systémovou platformu pro propojení zařízení v domácnosti a optimalizaci jejího chodu prezentoval německý Bosch, u jehož řešení například určí systém vhodnou teplotu nebo intenzitu osvětlení i podle informací o počasí.

OLED, 4K a HDR – nejlepší obraz

Dlouhé roky trvající bezzubost výrobců televizorů je snad u konce. V roce 2016 zamíří masově na trh televizory typu OLED, a to za dostupné sumy. Výrobu organických displejů s větší úhlopříčkou provázely doposud problémy a některé firmy nad nimi už začaly lámat hůl.

Co naplat, že OLED panely nabízejí lepší podání barev a dokonale hlubokou černou, když byla jejich výroba neúnosně drahá a trpěly nižší životností modrého subpixelu. V letošním roce se situace podle všeho změní a OLED konečně vstoupí sebevědomě na trh.

Samozřejmě ve spojení se 4K rozlišením (čtyřikrát vyšší rozlišení než Full HD), jemuž v nástupu pomůže i příchod nového 4K Blu-ray disku a další rozšiřování nabídky obsahu na satelitu, IPTV a dalších zdrojích – například během veletrhu CES oznámila společnost Netflix spuštění služeb v Česku (zatím je bohužel nabídka obsahu velmi omezená a bez české jazykové podpory).

CESCES | E15

Kvalitu obrazu opravdu viditelně zlepšuje také nástup HDR (High Dynamic Range), což je technologie doposud známá ze světa fotografie. Zařízení v tomto režimu pořídí několik obrázků s různým nastavením expozice a spojí je do jednoho. Laicky velmi jednoduše vysvětleno vznikne fotka, na které není kupříkladu okno při vyfocení interiéru pouhým světlým obdélníkem, ale je skrz něj opravdu vidět ven.

U televizorů přináší HDR vysoce kontrastní a jasný obraz – nejde o čip, který by jen obraz uměle vylepšoval. Technologie vyžaduje obsah s HDR parametry, s nímž začnou přicházet jeho dodavatelé na trh – například Netflix nebo Amazon Prime už některé pořady s HDR v nabídce mají.

Autor je spolupracovníkem redakce

OLED obrazovka poprvé v notebooku Lenovo [CES 2016]

LG: nové ultratenké 4K HDR OLED televizory Signature [CES]