Těšínskou střelu nahradí žluté vlaky
Jízda vlakem může být pro někoho velká romantika, pro jiného je to, kvůli špinavým vagonům, úkol hodný bobříka odvahy. Na trati mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem už ale od příštího roku zanedbané vlaky jezdit nebudou. Lidé se mohou těšit na mnohem komfortnější cestování.
„Přestavbou starších motorových vozů 810 vznikají modernizované Regionovy. A ty příští rok nasadíme,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Nové dvoudílné soupravy s názvem Regionova jsou přizpůsobené i pro přepravu vozíčkářů nebo cyklistů. Snadněji do něj nastoupí i maminky s kočárky.
„No konečně i České dráhy pochopily, že i my chceme slušně cestovat. Jsem ráda, že tady budou jezdit nové vlaky, protože denně pomáhám do vlaku jedné mamince s kočárkem. Nevím, co by si počala, kdybych tady nebyla. Asi by měla problém,“ uvedla Kateřina Houdková, která jezdí z Frýdku-Místku vlakem do práce.
Radost mají i důchodci. „Jsem z Hnojníku a občas musím do Frýdku na úřady. Jsem po operaci nohy. To byste nevěřili, co je to za horor nastupovat po těch úzkých proděravěných železných schůdcích s berlemi do vlaku. Už se mi stalo, že mi berle zůstala v té díře a já nemohl tam ani zpátky,“ popsal šestasedmdesátiletý Josef Cienciala.
Strojvůdci? S nadhledem
Zatímco výrobce nové vlaky vychvaluje, strojvedoucí tvrdí, že jízdní vlastnosti zůstanou stejné. „Jsou to předělané bývalé osmsetdesítky, říkáme jim pudélka. Připomínají totiž autobusy na kolejích. Jsou to lehké vláčky a v létě se s nimi jezdí dobře. Horší je to v zimě, protože přilnavost kol ke kolejím je docela špatná. Vlaky mají také staré motory, takže mohou nastat problémy třeba s otevíráním dveří,“ popsal bývalý strojvůdce Jan Zapletal.
Je ale přesvědčen, že cestující budou spokojeni. Nízké koženkové lavice až pro pět osob nahradí moderní čalouněné sedačky s loketními opěrkami a podhlavníky. Cestující také během jízdy uslyší název stanice, případně další potřebné informace, takže se tak dobře zorientují, kde právě jsou.
„Pokud jde o interiér, ten je opravdu pěkný a pro cestující velmi pohodlný,“ dodal strojvůdce.
Vlaky Regionova už jezdí na jiných místech kraje, například mezi Frýdlantem nad Ostravicí a Ostravicí. „S těmi starými vlaky se to nedá srovnávat. Křesla jsou polstrovaná, všechno je takové čisté,“ zhodnotil Bohuslav Jirmal z Frýdlantu.
Na zakoupení pěti souprav dostanou České dráhy dvaapadesát milionů korun z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko. Celkové náklady se vyšplhají na 156 milionů korun. Částku však částečně pokryjí peníze z evropských fondů.
Co vám na starých vlacích vadí nejvíce?