Těšínskou střelu nahradí žluté vlaky

Cestujícím na trati z Frýdku-Místku do Českého Těšína se brzy uleví. Nevzhledné staré vlaky nahradí žluté Regionovy.

Jízda vlakem může být pro někoho velká romantika, pro jiného je to, kvůli špinavým vagonům, úkol hodný bobříka odvahy. Na trati mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem už ale od příštího roku zanedbané vlaky jezdit nebudou. Lidé se mohou těšit na mnohem komfortnější cestování. „Přestavbou starších motorových vozů 810 vznikají modernizované Regionovy. A ty příští rok nasadíme,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Nové dvoudílné soupravy s názvem Regionova jsou přizpůsobené i pro přepravu vozíčkářů nebo cyklistů. Snadněji do něj nastoupí i maminky s kočárky. „No konečně i České dráhy pochopily, že i my chceme slušně cestovat. Jsem ráda, že tady budou jezdit nové vlaky, protože denně pomáhám do vlaku jedné mamince s kočárkem. Nevím, co by si počala, kdybych tady nebyla. Asi by měla problém,“ uvedla Kateřina Houdková, která jezdí z Frýdku-Místku vlakem do práce. Radost mají i důchodci. „Jsem z Hnojníku a občas musím do Frýdku na úřady. Jsem po operaci nohy. To byste nevěřili, co je to za horor nastupovat po těch úzkých proděravěných železných schůdcích s berlemi do vlaku. Už se mi stalo, že mi berle zůstala v té díře a já nemohl tam ani zpátky,“ popsal šestasedmdesátiletý Josef Cienciala.

Strojvůdci? S nadhledem

Zatímco výrobce nové vlaky vychvaluje, strojvedoucí tvrdí, že jízdní vlastnosti zůstanou stejné. „Jsou to předělané bývalé osmsetdesítky, říkáme jim pudélka. Připomínají totiž autobusy na kolejích. Jsou to lehké vláčky a v létě se s nimi jezdí dobře. Horší je to v zimě, protože přilnavost kol ke kolejím je docela špatná. Vlaky mají také staré motory, takže mohou nastat problémy třeba s otevíráním dveří,“ popsal bývalý strojvůdce Jan Zapletal. Je ale přesvědčen, že cestující budou spokojeni. Nízké koženkové lavice až pro pět osob nahradí moderní čalouněné sedačky s loketními opěrkami a podhlavníky. Cestující také během jízdy uslyší název stanice, případně další potřebné informace, takže se tak dobře zorientují, kde právě jsou.
„Pokud jde o interiér, ten je opravdu pěkný a pro cestující velmi pohodlný,“ dodal strojvůdce.
Vlaky Regionova už jezdí na jiných místech kraje, například mezi Frýdlantem nad Ostravicí a Ostravicí. „S těmi starými vlaky se to nedá srovnávat. Křesla jsou polstrovaná, všechno je takové čisté,“ zhodnotil Bohuslav Jirmal z Frýdlantu.
Na zakoupení pěti souprav dostanou České dráhy dvaapadesát milionů korun z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko. Celkové náklady se vyšplhají na 156 milionů korun. Částku však částečně pokryjí peníze z evropských fondů.

Co vám na starých vlacích vadí nejvíce?