Testovali jsme obchodní domy

Souhlasí v supermarketech ceny v regále a na pokladně? Sedmička našla chybu.

Josefa Vlasáková z budějovického Pražského předměstí pravidelně po nákupu kontroluje účtenku. Ví proč. „Už se mi několikrát stalo, že mě v obchodě okradli. Jenže mě nedoběhnou, mám ceny v oku,“ tvrdí čtyřiaosmdesátiletá Vlasáková.
Sedmička tři supermarkety otestovala. Dva uspěly. Redaktoři se vydali do Teska na sídlišti Vltava, nedalekého Globusu a Albert Hypermarketu, bývalé Hypernovy v Mercury Centru. Zjistili, že by se podobně jako paní Vlasáková měla chovat většina zákazníků. Jinak hrozí, že zbytečně přijdou o peníze.
Nákupní taška bílá: pět korun. Dvoulitrový pomerančový nápoj: 47.50. Čokoláda: 16.90. To je část účtu z Globusu. Ceny sedí. Až na jednu položku – papírové blahopřání k narozeninám, které při otevření zahraje veselou píseň.
Zákazníka tu čekají hned dvě zrady. Navzájem se překrývají visačky s přehledem cen blahopřání. Musíte důkladně prostudovat, která z nich platí pro zboží, které kupujete. A nejen to. Místo 99.90 zaplatíte na pokladně 109. Překvapením je i celkem neochotná obsluha reklamačního centra.
„Musíte se nejdříve pořádně podívat, u blahopřání se člověk jednoduše splete,“ říká žena a považuje problém za vyřízený. Až ve chvíli, kdy redaktoři trvají na tom, že zboží skutečně stojí o devět korun méně, začne zjišťovat, zda zákazníci nemluví pravdu. A pak je šokuje větou: „Máte pravdu, ale nejde to opravit, lidé si toho musí všimnout.“
Když žena zjistila, že se ceny rozcházejí, vyplatila z pokladny rozdíl a informaci zanesla do účtenky. Námitky Sedmičky nechtěla řešit.
Redaktoři navštívili supermarket o několik dnů později. Ceny se už nerozcházely, blahopřání stálo 109 korun.
Libuše Oulehlová ze Sdružení na ochranu spotřebitelů potvrzuje, že takové zjištění není nijak výjimečné. „Čas od času se na nás obracejí lidé, že zjistili nesrovnalosti v cenách. Stává se to třeba v Albertu nebo Kauflandu,“ říká.
Podle ní však například Kaufland jedná se zákazníky férově. „Máme zkušenost, že tam lidé nikdy nemají problém reklamovat cenu, i když by se takové věci samozřejmě neměly nikde a nikdy stávat,“ upozorňuje.
Marketingový ředitel Globusu Boris Malý tvrdí, že za chybu v hypermarketu v Českém Vrbném může absence kódu na blahopřání. „Naši zaměstnanci obcházejí prodejní plochu se čtečkou a zjišťují, zda ceny sedí. U těchto kartiček to nejde,“ vysvětluje Malý. A chybu uznává. „Reakce naší pracovnice nebyla správná,“ dodává.