Thomas Ingenlath: Nezapíráme vzory

Thomas Ingenlath

Thomas Ingenlath Zdroj: Tomas Zelezny

Německá superstar automobilového designu, který pět let designoval také škodovky, tvoří mosty mezi historií a dneškem. ZEN se s ním potkal při prezentaci dlouho očekávané novinky Volvo XC90.

Jen málo lidí vzbudilo na konferenci Auto Design Prague takovou pozornost jako Thomas Ingenlath, dlouholetý šéfdesignér Škody Auto, autor konceptů Yeti, Roomster nebo Octavia, nyní šéfdesignér Volva.

Pro většinu lidí Volvo rovná se bezpečnost. Lze ji harmonicky spojit s působivým designem?

Někteří lidé se stále ještě domnívají, že bezpečné auto rovná se škaredé auto. Nic nemůže být vzdálenější pravdě. Krása, elegance a styl, na kterých si ve Volvu dáváme samozřejmě záležet, jdou u nás ruku v ruce s poctivým lidským přístupem. Bezpečnost je jednou z klíčových hodnot Volva – tak tomu bylo, je a v budoucnu se to dozajista nezmění. Vy ji můžete s designem vhodně sladit, nebo – pokud jste dostatečně hloupý – upozadit. Volvo ale bezvýhradně podporuje bezpečnost jako pozitivní součást řidičského zážitku a důležitý prvek v konstrukci svých aut – řidič se prostě musí cítit chráněn. Vyvíjíme také komplexní vnitřní informační systém, který komunikuje s řidičem příjemným a bezpečným způsobem.

Může automobil s řidičem komunikovat a zároveň ho nerozptylovat?

Jedním z hlavních prvků, které používáme, je dotyková obrazovka, znázorňující vybrané informace. Důležité je zvolit, které informace řidič opravdu potřebuje. V rámci ovládacího menu je potřeba mít přímý přístup k požadovaným informacím a ne projíždět několik vrstev vložených menu. Dalším prvkem je hlasové ovládání, které dnes ve většině případů nefunguje tak, jak by mělo. Snažíme se ho optimalizovat tak, aby jeho používání bylo co nejpřirozenější a nejintuitivnější. Komunikace hlasem vyrušuje řidiče nejméně ze všech.

Jak lidé na technologické novinky reagují?

Většinou jsou velice otevření a nedá moc práce je přesvědčit o přínosech technologií. Je to ale dvousečná zbraň; například když používáte hlasové ovládání a ono vám nerozumí ani slovo, máte chuť do toho prostě praštit. Lidé jsou zvyklí používat moderní techniku. Jen je musíte přesvědčit, že ji používají správně. A tam se láme chleba. Pokud je používání nových technologií příjemné, nemáte problém je prodat.

Nedávno jste navštívil Autosalon v Paříži, jednu z největších evropských automobilových výstav. Co vás tam nejvíc zaujalo?

Ikonický Renault Espace. Z funkčního vozu se stal lifestylový objekt, to je zásadní posun.

Dá se mezi vystavovanými exponáty vysledovat trend?

Čím dál tím víc pozornosti se věnuje optimalizaci prostoru řidiče. Výkon samozřejmě zákazníky taky zajímá, silná auta už ale nedominují tolik jako před deseti lety. Výrobci se soustřeďují spíše na interiéry, pocit z doteku, a samozřejmě konektivitu a informační technologie.

Zúčastnil jste se pražské konference Auto Design Prague. Jak ji hodnotíte?

Velice se mi tam líbilo! Je to malá neokázalá akce, na níž se setkáte v příjemném prostředí se zajímavými lidmi. Konferenční byznys je dnes v kurzu – natáhnete tam lidi a prodáte jim drahé lístky. Není to úplně fér přístup, pražské setkání je pravý opak. Líbila se mi atmosféra, uviděl jsem tam kolegy, kterých si nesmírně vážím a s nimiž jsem se dlouho neviděl… Celá akce se odehrává na jednom místě a prostředí univerzitní technické knihovny dodávalo setkání důstojnou atmosféru.

Co je nejdůležitějším faktorem při rozhodování o koupi auta?

Byl bych špatný designér, kdybych neuvedl design… Ten má na kupní rozhodnutí samozřejmě velký vliv. Není to ale pochopitelně vše. Musíte mít opravdu velmi autentickou kombinaci přesvědčivého a atraktivního designu a také kvalitní produkt, vaše značka musí mít dobrý příběh a přesvědčivou image. Je taky dobré vědět, na jaké zákazníky cílíte, a celou konstrukci a filozofii tomu přizpůsobit.

Můj kamarád je fanoušek Volva, už asi dvacet let jezdí jen s ním. A říká: „Chybí mi to staré Volvo, hranaté tvary…“

O tyhle lidi, kteří si skoro zbožštili obrázek starého hranatého Volva, já samozřejmě stojím. Ale nechci je přesvědčovat za každou cenu tím, že bych dělal hardcore retro design. My se snažíme o hlubší záběr. Volvo je upřímná značka, kterou nežene povrchní snaha o stylovost, ale snaha o ideální aplikaci designu. Hezky tvarovaný kov prostě nestačí. Upřímnosti a přímosti můžete dosáhnout i u moderních tvarů, aniž byste se vzdali tradic. Vezměte si třeba Concept Estate – má jemné moderní tvary, ale také upřímný charakter a architekturu a jasnou grafiku. Přitom jeho design skládá poklonu legendárnímu P1800 ES ze 70. let. A to je způsob, jak vytvořit most mezi jednotlivými generacemi aut. Dokážeme tím přesvědčit hardcore fanoušky Volva? Nevím, ale jsem si jistý jednou věcí: to, jak se auta dělala tehdy a jak se dělají teď, má hodně společného.

Může design zachránit skomírající značky aut?

Design může samozřejmě udělat pro značky hodně, ale pokud máte problém udržet krok s moderními technologiemi, sám o sobě vám nepomůže. Auto je velice technický produkt, a technologie vás nikterak zásadně nedokáže odlišit, protože lidé očekávají moderní, funkční a spolehlivý vůz. To je základ přesvědčivého produktu. A na tomto základě pak může design stavět. Když nemáte dobré základy, dobrý dům nepostavíte. A perlička na závěr. Nebudu se vás ptát, jakým autem jezdíte. Co ale zbytek rodiny – přidali se k vám do Volvo klanu? Ano, byli vtaženi do víru! Můj pětiletý syn ale miluje také formuli 1, je nadšeným fanouškem týmu Red Bull.