Trh s virtuály se začíná čistit. O2 koupila Gorila Mobil

SIM karta O2

SIM karta O2 Zdroj: CC BY 2.0: DeclanTM

Telekomunikační společnost O2 ze skupiny PPF Petra Kellnera si vylepšila portfolio a koupila ve vlastní síti působícího přeprodejce služeb Gorila Mobil. Hodnotu transakce společnost neprozradila, pod svá křídla nicméně převedla padesát tisíc SIM karet, které využívají především mladí lidé. Na ně Gorila svým netradičním konceptem úspěšně cílí. Strategickým partnerem Gorila Mobilu byla Unimex Group podnikatele Jiřího Šimáně.

„Gorila Mobil je v českém prostředí unikátní virtuální operátor. Zaměřuje se na oblast mobilních dat, v níž lze očekávat zvýšený zájem zákazníků,“ uvedl pro E15.cz mluvčí O2 Ctibor Jappel.

Jak moc je důležité mít mladé lidi přímo v portfoliu, potvrdil svým krokem z konce loňského roku také konkurenční T-Mobile, který v záplavě vznikajících virtuálů vypustil na vlny trhu vlastní značku Kaktus. Ta rovněž cílí na mladé zákazníky. „Na trhu zatím není silná značka pro mladé lidi,“ řekl tehdy generální ředitel T-Mobile Milan Vašina. „Aktuálně například počet aktivovaných datových balíčků u Kaktusu převyšuje počet minutových a SMS balíčků,“ uvedl pr E15.cz mluvčí T-Mobilu Lukáš Hrabal.

Právě obliba datových tarifů mezi mladými lidmi láká operátory nejvíce. Z běžných služeb jim totiž po zavedení tarifů neomezeného volání výrazně klesly výnosy. Prodej dat a datových balíčků tak představuje pro mobilní operátory významnou záplatu na díry v jejich rozpočtech.

Čištění trhu?

Může se jednat také o první náznaky čištění trhu. „Nastane konsolidace trhu, malé virtuální operátory pohltí jejich velcí konkurenti. A ti větší virtuálové se portfoliem služeb více přiblíží národním operátorům,“ predikuje v rozhovoru s E15 ředitel dalšího z virtuálních operátorů LAMA mobile Marek Fabian. Z malých operátorů pak podle něj setrvají jen ti zaměření na opravdu specifické skupiny.

Gorila Mobil působil jako přeprodejce služeb (tzv. branded reseller). To znamená, že zákazníci mají uzavřenu smlouvu s O2 a stávající smluvní podmínky pro ně tak zůstanou v platnosti. Zákazníci budou dále využívat kanály zákaznické péče, na něž jsou zvyklí.

Rychlý a úspěšný start

„Byli jsme překvapeni, jak rychle se značka na trhu uchytila. Celému týmu patří obrovské poděkování, bez něj by se tento úspěch nemohl nikdy uskutečnit,“ uvedl Lukáš Janoušek, ředitel Gorila mobil a dodal: “ Volba O2 jako domovského operátora se ukázala jako správná.“ Zakladateli Gorila mobil byli Lukáš Janoušek, Roman Nováček, Pavel Turek a Petr Staněk.

Kaktus má podle dat T-Mobile v současné době zhruba 45 tisíc aktivních SIM karet. „Kaktus funguje jako „laboratoř“, v níž si ověřujeme uživatelské chování mladých lidí. Jedním z atributů této značky je její zákaznická podpora pouze přes facebookový profil,“ dodal Hrabal.

Společnost O2 vznikla nedávným přejmenováním Telefóniky Czech Republic. Tu loni v listopadu koupila skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, když za 63,6 miliardy korun získala od španělské Telefóniky 65,9 procenta akcií.

Na trhu působí kolem 60 virtuálních operátorů s celkovým podílem kolem pěti procent. V síti O2 přitom působí největší z nich, Blesk Mobil, dále Tesco Mobile a Mobil ČEZ. O2 měla v prvním čtvrtletí 5,07 milionu mobilních zákazníků.