Tři roky trápení. Stavba železnice uzavře čtyři viadukty

Přestavba trati, která letos na podzim vstupuje od severu do Českých Budějovic, citelně omezí dopravu v části města kolem Husovy kolonie.

Krajské město čeká příští tři roky zkouška nervů. Práce na takzvaném IV. železničním koridoru, které začínají letos, udělají z lokality ohraničené Nádražní ulicí místo stresu. Stavba dočasně uzavře tři viadukty na ulici Nádražní a jeden u Budvaru na ulici Pražská. Aby toho nebylo málo, ohrožený je projekt takzvané Zanádražní komunikace, která má řidiče vyvést z pasti.
Na dokončení části nové silnice mezi ulicemi Rudolfovská a Pekárenská je třeba dvou set milionů korun z operačních fondů Evropské unie. Ty ale částečně zablokovala aféra na českobudějovickém Úřadu Regionální rady Jihozápad, kde dva lidi včetně ředitele obvinili policisté z manipulace s projekty. Hrozí jim až dvanáct let vězení. Zatím nikdo neví, kdy peníze ministerstvo financí a policie uvolní. „Úspěšní žadatelé, kteří se zavázali plnit harmonogram prací, mají svázané ruce,“ posteskl si jihočeský hejtman Jiří Zimola.

Krizový scénář: zastavit postup stavby do centra

Českobudějovický primátor Juraj Thoma je spolu se Zimolou v monitorovacím výboru úřadu regionální rady. Teď představil krizový scénář. Pokud peníze nebudou, město stavbu na svém území nepovolí. Pracovat se má od letoška na úseku od Nemanic k vlakovému nádraží, tato etapa bude stát miliardu korun. Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Pavla Hally čeká město nejprve uzavření viaduktů v ulici Pekárenská a Skuherského na křižovatkách s Nádražní. „Zatím děláme výběrové řízení na zhotovitele. Práce by měly začít po prázdninách,“ řekl Halla. Na adresu radnice Halla vzkazuje: „Město by si mělo takové stavby vážit, protože přinese komfort. Mohli jsme dva kilometry trati přestavět za dvanáct měsíců, ale aby to tolik nebolelo, rozložili jsme ji do tří let.“
Po náspu z let 1910 povede nová dvoukolejná trať, modernizace oživí i nádraží s nástupišti. Důležité viadukty na Rudolfovské a Pražské ulici stavba uzavře až v příštím roce, do té doby mají být první dva průjezdné. Letos na podzim budou moci řidiči navíc už vyjet po provizorní čtyřproudé silnici propojující ulice Okružní a Nádražní. Ta před zaústěním do Nádražní projde pod kolejemi.

Kolonie je pastí pro řidiče desetitisíců aut

Radní mají přesto neklidný spánek. Podle nich takzvané propojení okruhů mezi Okružní a Nádražní na uvolnění lokality po uzavření viaduktů nestačí. „Uvědomte si, že v tomto území projede za čtyřiadvacet hodin tři a půl tisíce kamionů a šest a půl tisíce osobních aut,“ varuje náměstek primátora František Jelen.
V oblasti Husovy kolonie, jejíž část má dnes status městské průmyslové zóny, mají sídla desítky firem. Kamionovou dopravou se například zabývá ČSAD Jihotrans. Podle Jelena se musí dostat tato auta na druhou stranu železnice. Únikovou trasu má tedy zajistit i Zanádražní komunikace. Umožní například propojení ulic Rudolfovská a Nádražní u Pekárenské. V dalších etapách povede až k budoucí kruhové křižovatce na propojení okruhů, na opačné straně až do Mladého. Radnice počítá, že se jednou spojí i s Mánesovou ulicí tunelem pod železnicí. Celá stavba má stát 1,4 miliardy korun.
Kromě nové trasy za nádražím má podle Jelena zlepšit propustnost rekonstruovaná trasa od Okružní ulice, po ulici Trocnovská a U Sirkárny, v jednom místě ještě musejí technici zpevnit hráz rybníka.

Inženýr: Radní dluží hodně svým předkům

Je takzvaná Zanádražní komunikace tak důležitá? Někteří odborníci tvrdí, že se její význam uměle zveličuje. Komunální politici ji prosadili do územního plánu, který ale potlačil jiné varianty vedení dopravy přes koleje. Například přemostěním u nákladového nádraží.
„Osobně si myslím, že v této chvíli důležitá je,“ říká opoziční zastupitel, architekt Vladimír Zdvihal.
Majitel dopravně-inženýrské kanceláře Lumír Zenkl si myslí, že budějovičtí radní dluží hodně svým předkům.
„Za posledních dvacet let ve městě nevyrostla žádná důležitá silnice. Když se v roce 1910 přestavovalo vlakové nádraží, postavil se zvýšený násep na severní trati a pod ním tři viadukty. V té době jezdily městem nejvýš koňské potahy. Přesto to bylo dílo velkorysé a hodně nadčasové,“ chválí předky Zenkl.