Turistické informace na internetu: chyby a nesmysly | E15.cz

Turistické informace na internetu: chyby a nesmysly

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Známý turistický web tvrdí o Plzni i nesmysly. Podle něj se v plzeňské Škodovce vyrábějí auta, na filmy se chodí do Elektry a na náměstí je Staroměstská radnice.

Léto začíná, tak co s načatou dovolenou nebo prázdninami? Co takhle navštívit srdce Evropy s matičkou Prahou stověžatou? A když se řekne Česko, proč nezavítat taky do Plzně, vždyť slovo pivo se tady vyslovuje přece nejlíbezněji. Stačí jen na internetu najít pár informací o městě. Lonely Planet, to je značka, na kterou se s důvěrou obrátí spousta zahraničních a možná i českých turistů, než obují toulavé boty. Tady se dozvědí základní údaje o charakteru a fungování cíle své cesty. Jde se na to.

Auta a kino Elektra

Když si ale vyjede Plzeňan informace o svém městě, nestačí se divit, kde vlastně žije. Doménou jsou, i v roce 2010, Škodovy závody. Plzeň je tu prezentována hlavně jako průmyslové město. A v plzeňské Škodovce se vyrábějí, světe div se, hlavně automobily. Co na tom, že Mladá Boleslav je bratru sto padesát kilometrů daleko. Prázdniny ale neznamenají práci, nýbrž zábavu, tak rychle za ní. Do kufru si přibalím několik párů střevíčků, abych je protancovala v Dance clubu 28 v Prokopově ulici, řekne si možná tancechtivá návštěvnice města na soutoku čtyř řek po prostudování webu.

Ale ouha, osmadvacítku už v centru města nenajde, prostě proto, že už neexistuje. Nevadí – klub sem, klub tam, jde se na náměstí, tam se podívá každý pořádný turista. Ne každý ale najde na náměstí Republiky Staroměstskou radnici, jak je uvedeno v českém překladu Lonely Planet. Pokud si chce filmový fanda zajít na pěknou českou komedii, má vyrazit podle webu dokina Elektra. Ano, budova stále stojí, ale turista v ní zažije dávku emocí jedině při nákupu trička, sandálů nebo kraťasů. Vítejte ve vietnamské tržnici na místě, kde celuloidový pásek nehraje hlavní roli už několik let.

Kraj, posetý sportovišti

Lonely Planet tedy informuje o Plzni dost nepřesně, ale i další webové stránky, které se tváří, že se specializují na turistiku, příliš údajů neposkytnou. Komplexní turistický průvodce www.atlasceska.cz mluví o Plzni také zjednodušeně: průmyslová výroba a Prazdroj, u bodu koupání není nic, jako kdyby bolevecké rybníky nebo přehrady v blízkosti Plzně neexistovaly. Server www.kl2.cz/plzen zase nabízí jediné koupání v bazénu SK Radbuza Plzeň a z restaurací a klubů zná jen Míša GL Club pro gaye. A také podává podnětné zkušenosti. „Lidé sem jezdí zejména na výlet do Pivovarů a do okolní přírody,“ popisuje turistické hemžení v Plzni. Nadějně se tvářící server Plzeňského kraje www.turisturaj. cz popisuje plzeňský region neuvěřitelně nekonkrétně, i když podle hlasování hodnotí tři čvrtiny respondentů web jako pecku. Pro zajímavost: Sportovní areály.

„Celý kraj je posetý sportovními halami, tělocvičnami a hřišti.“ Opravdu důležitá informace. U hotelů zájemce zjistí šokující informace, že v Plzni může najít jedno- až pětihvězdičkové hotely, s tím, že kromě snídaně je samozřejmostí sociální zařízení a hygienické potřeby. Je dobré, že se to člověk dozví, škoda, že nezjistí ani jeden konkrétní objekt.

„Nemůžeme kontrolovat nebo určovat, jak mají cizí weby, i když pojednávají o Plzni, vypadat. Můžeme se jen snažit ovlivňovat ten náš městský, a to děláme,“ vysvětluje Zdeňka Kubalová z odboru propagace magistrátu. „Určitě každý, kdo pečlivě hledá informace o městě, se dozví dostatek přesných údajů. Na webu i v brožurách je jich opravdu dostatek. Ale na začátku, když se teprve turista, zvlášť zdaleka, který nemá třeba o Česku a Plzni ani páru, rozhoduje, kam jet, jsou první dvě tři věty rozhodující. A slova o průmyslovém městě prostě příliš nelákají,“ poznamenává odborník na cestovní ruch Petr Takáč.

Škodovka? Ne, hotely

Ale není třeba zoufat. Plzeň má co nabídnout a některé weby také turistu téměř zahltí. A proč nezačít u piva. Web www.pilsnerpubs.cz o hospodách a restauracích ve městě se opravdu činí, na jeho stránkách člověk najde 605 barů, restaurací, hospod i vinných bufetů. Oficiální web města, možná i díky kandidatuře města na Evropské hlavní město kultury, také nezahálí, před pár dny přišel s další novinkou, která pomůže při hledání informací o naučných stezkách.To ale není nejpodstatnější, hlavní je přesvědčit potenciální návštěvníky, že Plzeň už není šedivé průmyslové město se zaprášeným centrem od popílku z nedaleké Škodovky.

„Na tom si opravdu necháváme záležet. Prezentujeme Plzeň jako kongresové město s mnoha novými turistickými cíli,“ vysvětluje Kubalová. A je skutečností, že město se v tomto ohledu hodně změnilo. Ještě před pěti šesti lety, když se uvažovalo o Plzni jako o horkém kandidátovi pořadatelství světového mistrovství v hokeji vedle Prahy, byl jedním z hlavních handicapů nedostatek ubytovacích míst. To se ale za poslední léta přímo raketově změnilo, hlavně Marriott, Parkhotel, Angelo nebo Primavera díru na trhu zalepily. Odbor propagace města ale nesází pouze na web.

„Vydáváme Newsletter, který se dá stáhnout i na netu. Inzerujeme v odborných časopisech, v infocentrech nabízíme prezentační materiály, zúčastňujeme se veletrhů zaměřených na cestovní ruch, spolupracujeme s partnerskými městy, využíváme česká centra v zahraničí,“ vypočítává všechny nástroje propagace Zdeňka Kubalová.

Přivábí turisty kašny?

Je faktem, že v infocentru na náměstí Republiky si každý z nepřeberného množství tiskovin vybere.
„Myslím, že jsem tady dostal spoustu informací, ani jsem se nemusel ptát slečny za přepážkou,“ směje se turista Marian Bielik, když s plnou náručí letáků opouští infocentrum. Při ohromné záplavě tiskovin o Plzni ale zarazí jedna věc. Při vstupu návštěvník ze všeho nejdřív natrefí na stojan, kde se prezentuje chomutovský zoopark. Až poté uvidí tiskoviny o městě piva. „Naprostá většina lidí se ptá na pivovar, to je jasné. Až potom následuje zoo, pivovarské muzeum nebo plzeňské podzemí. Rodiny se zase zajímají o Techmanii, muzea loutek a strašidel,“ vypočítává Petra Henžlíková z infocentra na náměstí. Turisté přijíždějí podle ní především kvůli památkám, dotazy ohledně koupání jsou minimální. Marek Slavík z jižní Moravy si přesto leták o slovanském bazénu a doporučení na bolevecké rybníky vyzvedl.

„To je jeden z cílů, kterými se můžeme pochlubit, spojení města s přírodou. Navíc se okolí boleveckých rybníků neustále vylepšuje, v poslední době vznikla bezbariérová trasa kolem Boleváku,“ popisuje Zdeňka Kubalová. Ano, malebné bolevecké rybníky i bazén na Slovanech jsou fajn, ale městu stále chybí aquapark a venkovní koupaliště s atrakcemi. „Rádi se do Plzně podíváme, hlavně kolem náměstí je to hezké, ale koupat se s dětmi jezdíme do Rokycan, tam je to pro celou rodinu přece jenom lepší,“ lebedí si paní Pavla z Ostravska na travnaté pláži městského koupaliště v Rokycanech. Zatímco v nabídce koupání Plzeň může nabídnout jen stará, i když vylepšená lakadla, v dalších oblastech se může pochlubit novinkami. „Ukazujeme spoustu nových míst. Oázou klidu jsou vyšperkované sady s novou Mlýnskou strouhou. Můžeme nabídnout unikátní Hruškovu zahradu nebo nově zpřístupněnou Luftovu zahradu. Věřím také, že turisty přilákají kašny,“ dodává Zdeňka Kubalová.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video